Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2014


Anbefalte innlegg

Haha, bare hyggelig. Kjente i dag at jeg ble skikkelig stresset av å komme opp i norsk, det var det jeg minst ville opp i, men etter noen oppmuntrende ord så tenker jeg at det kanskje ikke er såå ille allikevel. Det er jo bare å forberede seg så godt man kan, så får det bare gå som det går. :yes: Håper bare ikke sensorene er veldig strenge i år. Hørte de var det i fjor :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min norsklærer hevdet at det ikke kom til å være et skille mellom "langsvar" og "kortsvar", men at det kom vil å være to oppgaver, der man selv kunne velge hvor mye tid man ville disponere på hver av dem. Hva sier deres lærere?

Ja, læreren vår har sagt det samme. At oppgavene er ikke avhengige av hverandre.

 

Noen tanker rundt hva tema kan være?

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Samme her, men norsklæreren vår sa at det er det som kommer på eksamen. Oppgaver som stiller veldig tydelige krav til hva novellen skal være, f.eks. at den sier hva som skal være høydepunktet. Men satser på at det blir åpent om hva man kan skrive om, slik at man kan tenke seg ut novellen på forhånd.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Hvis noen trenger litt inspirasjon til skjønnlitteraturen, legger jeg ved to tekster som jeg skrev i fjor. Vet av erfaring at det er kjekt å få litt inspirasjon nå før eksamen, så hvis det er andre som har tidligere eksamen- /tentamenoppgaver, tror jeg 10. klassingene ville satt pris på om dere hadde postet dem her. :)

 

Vår 2013 Novelle, Dobbeltliv.docx

 

Jul 2012 Novelle, Håpet.docx

 

 

Det øverste teksten er på hovedmål, mens den andre er skrevet på nynorsk. Skrev fortellingene i 10. klasse, og fikk 6 på begge.

 

Hvis jeg hadde vært 10. klassing, ville jeg i hovedsak fokusert på skjønnlitteraturen. Av erfaring er det dette det kommer flest oppgaver om på eksamen, og antagelig er disse lettest å gjøre det bra på. Det er kanskje litt skummelt å komme med et slikt tips. Jeg har jo ikke peiling på hva slags oppgaver dere kommer til å få i år, så ta det med en liten klype salt.

 

Lykke til på eksamen, 98-ere! :D

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk, Havardu. Det setter vi mye pris på, ja :) Var til stor hjelp å lese tekster som har fått 6, siden det er det jeg satser på. De var forresten veldig gode!

 

Har du noen generelle tips når det gjelder novelleskriving? Hva burde være med, forberedelser, osv...

Lenke til kommentar

Ja, tenkte det. Men hvordan skrive en novelle om det? Skjønner artikkel og leserinnlegg, men blir det kanskje novelle om identitet da?

Det vil hovedsakelig være fire alternativer på langavarsoppgaven i bokmål, så oppgaver somer relatert til 200 års jubileumet som er kjønlliteratut kan være

 

1. Skrive en tekst om en kvinne som var på Eidsvoll

 

2. Skriv om en jøde som følte seg utetegt her i Norge

 

3. Skriv om en person som opplever den samme utviklingen som Norge hadde i 1814( Fra å være svak til å ha en rygradd)

 

4. Skriv en tekstom om en hovedperson som blir til en pateriot

Lenke til kommentar

Tusen takk, Havardu. Det setter vi mye pris på, ja :) Var til stor hjelp å lese tekster som har fått 6, siden det er det jeg satser på. De var forresten veldig gode!

 

Har du noen generelle tips når det gjelder novelleskriving? Hva burde være med, forberedelser, osv...

Vel, skal man skrive en novelle er det utvilsomt et par ting som bør være med. Jeg setter opp en liten liste:

 

  • Ikke inkluder for mange karakterer - gjør det enkelt. Leseren må danne seg et bildet av karakterene uten at forfatteren bruker for mange ord. Å få til dette er en kunst som er vanskelig å mestre, og dersom man klarer det, er man på god vei mot toppkarakter. Hint gjerne til hendelser som har påvirket karakterene, og gi leseren en forståelse av hvorfor karakterene tar det valgene de gjør.
  • Ikke la historien gå over for lang tid. Som en tommelfingerregel kan man si at handlingen ikke skal foregå mer enn en uke. I den ene novellen jeg linket til, foregikk selve handlingen over noen få minutter. Jeg hadde riktignok noen tilbakepek, men det er lov.
  • Bruk språklige virkemidler - dette er viktig på eksamen. Få med frampek, unngå klisjeer og bruk metaforer. Fortell gjerne handlingen indirekte, og si ting uten å bruke for mange ord.
  • Pass på ordvalget. Ikke start setninger med det samme ordet gang etter gang og varier oppbygningen av setningene. Vær gjerne litt oppfinnsom med språket og prøv og skap et særpreg ved teksten din - dette trekker veldig opp hos sensor.
  • Dersom man behersker det, er parallellhandlinger absolutt noe man bør vurdere. Det kan gjerne være handlinger som uavhengige av hverandre, men pass på å samle trådene til slutt. Parallellhandlingene kan også påvirke hverandre, og dette er et av tilfellene hvor novellen kan strekke seg over et større tidsperspektiv. Man kan feks lage en historie hvor den ene handlingen foregår i hovedpersonens barndom, mens den andre foregår i nåtid. Jeg har lest et par slike noveller, og får man det til på en bra måte, er det utrolig kult.
  • Skal man hevde seg på øverste nivå, må det være en overraskende slutt som leseren ikke har klart å forutse. Forutser leseren slutten, er novellen mislykket. Avslutningen kommer gjerne litt brått på, og hele sammenhengen i novellen går opp for leseren. Dersom leseren leser gjennom novellen en gang til, oppdager han kanskje noen frampek som han ikke så første gang.
  • En 6-er kandidat bør også ha et budskap han eller hun ønsker å uttrykke med novellen sin. Dette budskapet eller temaet, står skrevet mellom linjene, og det er ikke åpenbart for leseren hva forfatteren egentlig prøver å uttrykke.

 

Som dere sikkert skjønner, er det ikke bare bare å skrive en god novelle. Jeg anbefaler derfor at de som velger denne sjangeren på eksamen, har satt seg godt inn i den på forhånd. Les gjerne noen noveller skrevet av en ordentlig forfatter, og prøv og lær av det han eller hun gjør.

Lenke til kommentar

har dere noen lure sider hvor man kan øve på komaregler

Tror du kan sjekke ut norsksidene.no og språkrådet.no. På sistnevnte tror jeg at det finnes oppgaver med kommaregler, hvis ikke er det kanskje lurt å øve på det ved å lese reglene og skrive en tekst. I vår norskbok står det også om kommaregler, det kan jo hende det står noe i deres også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...