Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2014


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da var årets eksamen over! Gratulerer til alle sammen!!! Tror vi alle kan puste lettet ut...

 

Denne tråden er laget for at vi, alle tiendeklassinger her på forumet som har kommet opp i norsk skal hjelpe hverandre, komme med råd og gjøre oss mest mulig forberedt til eksamen neste uke. Tror mange vil ha nytte av å ha noe og noen man kan støtte seg til og få råd av i den stressende og hektiske tiden før eksamen.

 

Informasjon:

- Hovedmål: torsdag 22. mai

- Sidemål: fredag 23. mai

 

ÅRETS TEMA: Ein smak av Noreg

​Her er forberedelsemateriellet: https://pgsf.udir.no/LoginKandidat.aspx

Passord: RockyRocky_V2014

 

Rune har vært så snill å kommentere årets eksamen: http://www.runenikolaisen.com/skole/eksamen-i-norsk-2014-ein-smak-av-noreg-en-smak-av-norge/

 

Jeg kommer til å legge ut linker og råd i førsteposten etterhvert som jeg finner det. Linker samtidig til tråden for norskeksamen i fjor:

 

- https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1514069&page=1

 

Her er nyttige linker:

Sider som er nyttige før eksamen:

Vurderte eksamenstekster i norsk for 10.trinn m/karakter(se vedlegg nederst på siden)

Eksempel på oppgaver og eksempler på forberedelseshefter:

  • https://pgsf.udir.no...px?proveType=EG På denne linken kan dere finne gamle forberedelseshefter og oppgaver hvis dere ønsker å se på det. Dette gjelder ikke bare de som har kommet opp i norsk, men også de som har kommet opp i engelsk matte.

Informasjon om eksamen er på denne siden:

 

- http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-grunnskole/

 

Del gjerne deres tanker og meninger, også de som har vært oppe i eksamen tidligere og ønsker å dele sine erfaringer.

 

Tema får vi ikke vite før førstkommende onsdag, men å forberede seg går fortsatt an.

 

Liste over tips til eksamen:

1: Bruk forberedelsesdagen godt. Ikke tenk at det går bra siden du bare skal skrive en tekst. På forberedelsesdagen bør du skrive en disposisjon til begge tekstene dine! En norsklærer på skolen vår har laget( vært med på å lage) oppgavene og sier at oppgavene i år ikke er like åpne som før og at oppgavene kommer til å være basert på de tekstene vi har lest.

2: På eksamensdagen må du bruke all tiden! Det hjelper ikke å levere en tekst du har skrevet på to timer. Du lese igjennom teksten flere ganger, minst tre!. Den fjerde gangen du leser teksten så leser du den baklengs. Da oppdager du flere feil.

3: På eksamensdagen bør du også ha med deg liste over sjangertrekk. DU vil garantert få mulighet til å skrive novelle/fortelling til den skjønnlitterære oppgaven og artikkel/kåseri til den sakprega oppgaven. Dette kan du sette deg inn i nå.

4: Rett nynorsken grundig. Selv om sensor legger vekt på innhold, så legger han like mye vekt på språk. Anbefaler alle å laste ned Clue( gratis prøveversjon) og å ta med seg bokmål-nynorsk ordbok( nynorsk-bokmål for dem som har nynorsk som hovedmål). Til dette bør du lage en ctrl+h( søk og erstatt) liste. Der skriver du alle ordene du pleier å skrive feil på nynorsk, og søker dem opp på Word. Man er et ord man ikke bruker på nynorsk, så dette ordet kan du bare skrive opp på ctrl+ lista og erstatte med ein( med mindre du mener hesteman) Dette dokumentet kan du laste på minnepinne og ta med på eksamensdagen sammen med disposisjonen.

5: Har du tenkt å skrive artikkel til den sakprega oppgaven, bør du kopiere kildene til et Word-dokument å laste dem ned på minnepinne. Du alltid oppgi kildene med nedlastningsdato og klokkeslett, slik at sensor kan finne igjen til siden. Skriver du artikkel og refererer til en kilde, bør skrive fotnoter.

6 : Skal du skrive novelle/fortelling anbefaler jeg alle å lese noveller/fortellinger før vi får utdelt forberedelsesheftet. Siden vi allerede vet at vi kan skrive dette på eksamen, er det også lurt at dere skriver ned skildringer, metaforer, sammenlikninger, symboler, besjelinger osv. da dette er noe du kan bruke i teksten din, uansett hva handlingen utspiller seg på.

7: Under eksamensdagen er det viktig å spise. Ikke dropp å spise fordi du har dårlig tid. Ta gjerne med druer, nøtter og tørket frukt som snaks. Unngå å spise søtsaker, som sjokolade på begynnelsen av eksamen, da blodsukkeret fort vil stige og like fort synke, noe som fører til at man får en dårligere konsentrasjon.

8: Dette tipset er kanskje det aller viktigste. Ikke legg deg kl: 00.00 dagen før eksamen. Legg deg tidligere enn du pleier, slik at du blir opplagt til eksamensdagen!

 

Novelletips fra Havardu, tusen takk!

 

  • Ikke inkluder for mange karakterer - gjør det enkelt. Leseren må danne seg et bildet av karakterene uten at forfatteren bruker for mange ord. Å få til dette er en kunst som er vanskelig å mestre, og dersom man klarer det, er man på god vei mot toppkarakter. Hint gjerne til hendelser som har påvirket karakterene, og gi leseren en forståelse av hvorfor karakterene tar det valgene de gjør.
  • Ikke la historien gå over for lang tid. Som en tommelfingerregel kan man si at handlingen ikke skal foregå mer enn en uke. I den ene novellen jeg linket til, foregikk selve handlingen over noen få minutter. Jeg hadde riktignok noen tilbakepek, men det er lov.
  • Bruk språklige virkemidler - dette er viktig på eksamen. Få med frampek, unngå klisjeer og bruk metaforer. Fortell gjerne handlingen indirekte, og si ting uten å bruke for mange ord.
  • Pass på ordvalget. Ikke start setninger med det samme ordet gang etter gang og varier oppbygningen av setningene. Vær gjerne litt oppfinnsom med språket og prøv og skap et særpreg ved teksten din - dette trekker veldig opp hos sensor.
  • Dersom man behersker det, er parallellhandlinger absolutt noe man bør vurdere. Det kan gjerne være handlinger som uavhengige av hverandre, men pass på å samle trådene til slutt. Parallellhandlingene kan også påvirke hverandre, og dette er et av tilfellene hvor novellen kan strekke seg over et større tidsperspektiv. Man kan feks lage en historie hvor den ene handlingen foregår i hovedpersonens barndom, mens den andre foregår i nåtid. Jeg har lest et par slike noveller, og får man det til på en bra måte, er det utrolig kult.
  • Skal man hevde seg på øverste nivå, må det være en overraskende slutt som leseren ikke har klart å forutse. Forutser leseren slutten, er novellen mislykket. Avslutningen kommer gjerne litt brått på, og hele sammenhengen i novellen går opp for leseren. Dersom leseren leser gjennom novellen en gang til, oppdager han kanskje noen frampek som han ikke så første gang.
  • En 6-er kandidat bør også ha et budskap han eller hun ønsker å uttrykke med novellen sin. Dette budskapet eller temaet, står skrevet mellom linjene, og det er ikke åpenbart for leseren hva forfatteren egentlig prøver å uttrykke.

 

Som dere sikkert skjønner, er det ikke bare bare å skrive en god novelle. Jeg anbefaler derfor at de som velger denne sjangeren på eksamen, har satt seg godt inn i den på forhånd. Les gjerne noen noveller skrevet av en ordentlig forfatter, og prøv og lær av det han eller hun gjør.

 

 

Dette skal gå bra, og lykke til med forberedelsene! :)

Endret av StilleVann
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig, så har jeg ingen anelse. Norsklæreren vår har allikevel sagt noe om at i og med at det er 200års-jubileum for grunnloven, så er det stor sannsynlighet for at det kommer noe om det. Kanskje: Er jeg norsk? At det handler om nasjonalfølelsen, og hvem som kan kalle seg norsk...

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Min klasses nynorsk tentamen var om nettopp det temaet - hva vil det si å være norsk.

 

Jeg blir ikke overrasket om temaet handler om Russland eller aksept av homofile.

Derimot kan temaet også tas helt ut av det blå, f.eks Helter og Antihelter som jeg tror 10. klasse hadde i fjor.

Lenke til kommentar

Det kan det jo også være. Men jeg tror de lager ett nytt tema, eller ikke? Det jeg har lagt merke til er at alle temaene er kontraster som liv og død, løgn og sannhet, helt og antihelt, men det har også vært ord, ord, ord. Så det kan jo egentlig være hva som helst.

 

Håper bare det er et tema det er lett å skrive om.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok lurt å lese. Men også å se på gamle tentamensbesvarelser og tekster du har skrevet, og se på tilbakemeldingene fra læreren. Jeg kommer også til å spørre faglærer om hva jeg kan gjøre for å bli bedre i faget. Lese noveller og artikler er sikket smart.

 

Forresten: hva tenker dere om at vi kom opp i norsk? Personlig så ble jeg veldig skuffet, hadde lyst til å komme opp i matte eller engels, men tenker at jeg skal gjøre det beste ut av det.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Liste over tips til eksamen:

1: Bruk forberedelsesdagen godt. Ikke tenk at det går bra siden du bare skal skrive en tekst. På forberedelsesdagen bør du skrive en disposisjon til begge tekstene dine! En norsklærer på skolen vår har laget( vært med på å lage) oppgavene og sier at oppgavene i år ikke er like åpne som før og at oppgavene kommer til å være basert på de tekstene vi har lest.

2: På eksamensdagen må du bruke all tiden! Det hjelper ikke å levere en tekst du har skrevet på to timer. Du lese igjennom teksten flere ganger, minst tre!. Den fjerde gangen du leser teksten så leser du den baklengs. Da oppdager du flere feil.

3: På eksamensdagen bør du også ha med deg liste over sjangertrekk. DU vil garantert få mulighet til å skrive novelle/fortelling til den skjønnlitterære oppgaven og artikkel/kåseri til den sakprega oppgaven. Dette kan du sette deg inn i nå.

4: Rett nynorsken grundig. Selv om sensor legger vekt på innhold, så legger han like mye vekt på språk. Anbefaler alle å laste ned Clue( gratis prøveversjon) og å ta med seg bokmål-nynorsk ordbok( nynorsk-bokmål for dem som har nynorsk som hovedmål). Til dette bør du lage en ctrl+h( søk og erstatt) liste. Der skriver du alle ordene du pleier å skrive feil på nynorsk, og søker dem opp på Word. Man er et ord man ikke bruker på nynorsk, så dette ordet kan du bare skrive opp på ctrl+ lista og erstatte med ein( med mindre du mener hesteman) Dette dokumentet kan du laste på minnepinne og ta med på eksamensdagen sammen med disposisjonen.

5: Har du tenkt å skrive artikkel til den sakprega oppgaven, bør du kopiere kildene til et Word-dokument å laste dem ned på minnepinne. Du alltid oppgi kildene med nedlastningsdato og klokkeslett, slik at sensor kan finne igjen til siden. Skriver du artikkel og refererer til en kilde, bør skrive fotnoter.

6 : Skal du skrive novelle/fortelling anbefaler jeg alle å lese noveller/fortellinger før vi får utdelt forberedelsesheftet. Siden vi allerede vet at vi kan skrive dette på eksamen, er det også lurt at dere skriver ned skildringer, metaforer, sammenlikninger, symboler, besjelinger osv. da dette er noe du kan bruke i teksten din, uansett hva handlingen utspiller seg på.

7: Under eksamensdagen er det viktig å spise. Ikke dropp å spise fordi du har dårlig tid. Ta gjerne med druer, nøtter og tørket frukt som snaks. Unngå å spise søtsaker, som sjokolade på begynnelsen av eksamen, da blodsukkeret fort vil stige og like fort synke, noe som fører til at man får en dårligere konsentrasjon.

8: Dette tipset er kanskje det aller viktigste. Ikke legg deg kl: 00.00 dagen før eksamen. Legg deg tidligere enn du pleier, slik at du blir opplagt til eksamensdagen!

MASSE LYKKE TIL MED EKSAMEN :w00t:

Endret av Meridies
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi fikk ikke beskjed om det, men det er jo en annen eksamensform enn i fjor. Det kan jo f.eks. være at man skal skrive en kort skjønnlitterær tekst på del A, og en lengre sakprega tekst på del B. Tror allikevel vi bør få vite det.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...