Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvordan løser jeg denne ligningen?

 

Ola spiste 3 kjeks mindre en Olav men dobbelt så mange som Oda. Olav og Oda har til sammen spisst 24 kjeks. Hvor mange spiste hver av dem?

Si at Ola har spist x kjeks. Uttrykk hvor mange kjeks Olav og Oda har spist med x. Endret av ilPrincipino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter litt med en oppgave:

Oppgaven er som følger: 

 

f(t) = a ln(t)

Finn en lineær tilnærming til f om t = 3 (regn ut tangenten). Bruk denne lineære tilnærmingen til å anslå hvor mange ord kandidaten kan etter 30 dager.

 

regner med jeg skal bruke denne formelen i oppgaven: 483967c6293e0b41491bd76870fd1613.png ? 

Men aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen som kan hjelpe? 

 

I en tidligere beregnet jeg konstanten (a) til å være: 54.614

Lenke til kommentar

Hei, takker for tilbakemelding.

Jeg forstod beklageligvis ikke noe særlig mer. Får det bare ikke til å stemme.

er det noen kunne gjort utregningen for meg? 

 

 

 

regner med jeg skal bruke denne formelen i oppgaven: 483967c6293e0b41491bd76870fd1613.png ? 

 

Bytt ut x med t og a med t0 = 3  i den formelen. 

 

Lenke til kommentar

 

Hei, takker for tilbakemelding.

 

Jeg forstod beklageligvis ikke noe særlig mer. Får det bare ikke til å stemme.

 

er det noen kunne gjort utregningen for meg? 

 

 

 

regner med jeg skal bruke denne formelen i oppgaven: 483967c6293e0b41491bd76870fd1613.png ? 

 

Bytt ut x med t og a med t0 = 3  i den formelen. 

 

 

Du får vise oss hva du har gjort da....

 

Hvis du har både f(3) og  f'(3) skulle det være rett fram....

Lenke til kommentar

Forholdsvis simpelt spørsmål her... Jeg har to tall, som begge har en faktor. Dette er i Excel, så for å forklare det på Excel-vis, så har jeg de to tallene i C3 og D3. I B3 er tallet som er multiplikatoren til C3 og D3. Problemet er at jeg vil at når B3=1, så skal C3 og D3 være 2, og jo mer jeg øker B3, jo høyere skal C3 gå, og lavere skal D3 gå, og motsatt (jo lavere jeg setter B3, jo lavere blir C3, og høyere D3), alt med utgangspunkt i at begge skal bli 2 når B3 er 1.

 

Noen som har tanker på hvordan jeg kan gjøre det? Avansert matte tror jeg Excel takler til et visst punkt iallefall. Sikkert mer avansert enn jeg selv kan.

Lenke til kommentar

Forholdsvis simpelt spørsmål her... Jeg har to tall, som begge har en faktor. Dette er i Excel, så for å forklare det på Excel-vis, så har jeg de to tallene i C3 og D3. I B3 er tallet som er multiplikatoren til C3 og D3. Problemet er at jeg vil at når B3=1, så skal C3 og D3 være 2, og jo mer jeg øker B3, jo høyere skal C3 gå, og lavere skal D3 gå, og motsatt (jo lavere jeg setter B3, jo lavere blir C3, og høyere D3), alt med utgangspunkt i at begge skal bli 2 når B3 er 1.

 

Noen som har tanker på hvordan jeg kan gjøre det? Avansert matte tror jeg Excel takler til et visst punkt iallefall. Sikkert mer avansert enn jeg selv kan.

 

Spiller det ikke noen rolle hvor fort C3 øker og hvor lavt D3 synker? Skal D3 gå mot 0 eller -uendelig?

 

Edit: Tror kanskje jeg misforstod deg. B3 skal alltid være en faktor i D3 og C3?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

For å si det slik, I dette regnearket i Excel er alt uten om A og B skjult, så B3 skal styre D3 og C3, de skulle helst gått like mye opp/ned bare motsatt av hverandre, der 2 er midtpunktet.

 

Så om B3=1 gir C3=2 og D3=2, så gir f.eks B3=0.5 da C3=1 og D3=3, om B3=1.5 så blir C3=3 og D3=1. Det blir jo bare oppspinnstall, skaleringsmessig, bare for å vise dere, C3 og D3 burde bli innenfor 1-10, men det kan jeg låse av med en enkel if-formel.

Lenke til kommentar

Finn sannsynligheten for at 16 eller 17 frø spirer, altså summen av disse to sannsynlighetene. For meg ser det ut til at du skal bruke en binomisk sannsynlighetsmodell, stemmer det?

 

(Forresten ser den oppgaven der mistenkelig kjent ut :hmm: Det her er ikke tilfeldigvis matematikk R1-boka? Tror jammen jeg regna den selv for et par år siden.)

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

Finn sannsynligheten for at 16 eller 17 frø spirer, altså summen av disse to sannsynlighetene. For meg ser det ut til at du skal bruke en binomisk sannsynlighetsmodell, stemmer det?

 

(Forresten ser den oppgaven der mistenkelig kjent ut :hmm: Det her er ikke tilfeldigvis matematikk R1-boka? Tror jammen jeg regna den selv for et par år siden.)

Ja - den må være innmari kjekk siden du husker den enda  :lol:

Lenke til kommentar

 

Hvis du forteller hva du har gjort i oppgave b) og hva du har prøvd så langt.

regnet ut 

P(alle spirer)+p(19 spirer)+p(18 spirer)

 

Ååå, hehe, nå forsto jeg jo - takk :)

 

Men kunne du ha gitt meg noen tips for "d"

 

 

 

Tenk på at "høyst 3 frø ikke spirer" betyr det samme som "minst 17 spirer". Dette burde minne deg om en annen oppgave du nettopp har gjort.

Lenke til kommentar
 

Jeg er litt på bærtur her. Hvordan i alle dager finner jeg radius til denne kurven?

 

attachicon.gif 2015-03-29 17.21.11.jpg

 

 

 

 

Jeg er litt på bærtur her. Hvordan i alle dager finner jeg radius til denne kurven?

 

attachicon.gif2015-03-29 17.21.11.jpg

Siden sirkelbuen er på 120 grader, vil du kunne plassere en innskrevet likesidet trekant i denne sirkelen. (60 graders periferivinkler)

 

Regn ut høyden i denne, og husk at medianene deler hverandre i forholdet 2:1. 

 

Fin oppgave, fra R1?

 

 

Ups... Ser den kan tolkes feil veldig lett. 120 er buelengde, ikke grader... (burde satt på enhetene der.  - begge enhetene er forøvrig mm)

 

Nei, ikke fra R1. Jeg tegner opp en antenne i 3D og trenger å vite senteret til sirkelen som har denne buen...

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...