Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Når en ladning på 20 C går gjennom ledningen fra den positive til den negative polen på et batteri, blir det utført et elektrisk arbeid på 240 J.

a) Hvor stor spenning har batteriet? Hvor mye energi er batteriet tappet for?

Her må jeg bruke formelen U = W / Q = 240 J / 20 C = 12 V

Men hvordan kommer jeg fram til svaret på hvor mye energi som batteriet blir tappet for?

Er det bare å tenke logisk at når det blir utført et elektrisk arbeid så blir batteriet tappet for den mengden, eller må jeg gjøre noen beregninger?

 

Også lurer jeg på noen ting til: det er de frie elektronene som går gjennom en strømkrets som gir strøm, ikke sant? Eller er det feil? Og hvilken vei går disse elektronene? Hvilken vei er positiv strømretning?

 

Edit: skrivefeil

Når det angår energimengden så ser ikke jeg noen annen løsning en at det er 240 J som er tappet fra batteriet. Siden I = dQ/dT, så bestemmer ladningens fortegn hvilken retning strømmen har. Strømretningen er alltid fra negativ til positiv pol på grunn av elektronenes negative ladning (tiltrekkes positive ladninger).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når en ladning på 20 C går gjennom ledningen fra den positive til den negative polen på et batteri, blir det utført et elektrisk arbeid på 240 J.

a) Hvor stor spenning har batteriet? Hvor mye energi er batteriet tappet for?

Her må jeg bruke formelen U = W / Q = 240 J / 20 C = 12 V

Men hvordan kommer jeg fram til svaret på hvor mye energi som batteriet blir tappet for?

Er det bare å tenke logisk at når det blir utført et elektrisk arbeid så blir batteriet tappet for den mengden, eller må jeg gjøre noen beregninger?

 

Også lurer jeg på noen ting til: det er de frie elektronene som går gjennom en strømkrets som gir strøm, ikke sant? Eller er det feil? Og hvilken vei går disse elektronene? Hvilken vei er positiv strømretning?

 

Edit: skrivefeil

Når det angår energimengden så ser ikke jeg noen annen løsning en at det er 240 J som er tappet fra batteriet. Siden I = dQ/dT, så bestemmer ladningens fortegn hvilken retning strømmen har. Strømretningen er alltid fra negativ til positiv pol på grunn av elektronenes negative ladning (tiltrekkes positive ladninger).

 

Hvordan vet man hvilket fortegn ladningen har?? Det er det jeg aldri klarer å finne ut av :hm:

Lenke til kommentar

 

 

Når en ladning på 20 C går gjennom ledningen fra den positive til den negative polen på et batteri, blir det utført et elektrisk arbeid på 240 J.

a) Hvor stor spenning har batteriet? Hvor mye energi er batteriet tappet for?

Her må jeg bruke formelen U = W / Q = 240 J / 20 C = 12 V

Men hvordan kommer jeg fram til svaret på hvor mye energi som batteriet blir tappet for?

Er det bare å tenke logisk at når det blir utført et elektrisk arbeid så blir batteriet tappet for den mengden, eller må jeg gjøre noen beregninger?

 

Også lurer jeg på noen ting til: det er de frie elektronene som går gjennom en strømkrets som gir strøm, ikke sant? Eller er det feil? Og hvilken vei går disse elektronene? Hvilken vei er positiv strømretning?

 

Edit: skrivefeil

Når det angår energimengden så ser ikke jeg noen annen løsning en at det er 240 J som er tappet fra batteriet. Siden I = dQ/dT, så bestemmer ladningens fortegn hvilken retning strømmen har. Strømretningen er alltid fra negativ til positiv pol på grunn av elektronenes negative ladning (tiltrekkes positive ladninger).

 

Hvordan vet man hvilket fortegn ladningen har?? Det er det jeg aldri klarer å finne ut av :hm:

 

Et elektron har alltid negativ ladning. Et proton har alltid positiv ladning.

Lenke til kommentar

I en parallellkobling med tre motstander er resistansene 18 ohm, 24 ohm og 36 ohm. Strømmen inn mot parallellkoblingen er 4.5 A. Regn ut strømmen gjennom hver av motstandene.

 

Kunne noen hjulpet meg? Oppgaven er utrolig enkel, men jeg får det ikke til å stemme :hm:

 

takker på forhånd!

Regn den totale resistansen for å finne spenningen først.

Lenke til kommentar

Hei, kan noen versåsnill hjelpe meg dette oppgåvene, og tusen takk om dere kan det. Det betyr utrolig mye, håper noen kan det er veldig viktig, og ikke minst tusen tusen takk.

 

Fysikk1 ergo astrofysikk 8.102

 

Utstrålingstettleiken frå jordoverflata er i gjennomsnitt 392 W/m^2. Finn gjennomsnittstemperatur på jordoverflata. Finn også bølgelengde for energimaksimumet i strålingen.

 

Fasiten sei 288K(gjennomsnittemperatur) og 10( bølgelengde for energimaksimumet)

Endret av blomsterhjerte
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vi skal se på det som kalles dreiemoment. Tenk deg at du vurderer punkt C på bommen. Enheten for dreiemoment er Nm, og dermed må vi altså regne ut kraften F ganger distansen s fra hvor kraften virker til det punktet vi tenker at bommen vil rotere rundt.

 

Vi kan tenke oss at det virker tre krefter på bommen: Tyngdekraft, som vil tegnes akkurat i bommens sentrum, normalkraft fra steinen på bommen, og snordraget i tauet. Normalkraften vil virke på enden i punkt A. Siden vi vurderer bommen ut i fra punkt C kan vi overse snordraget foreløpig, ettersom chart?cht=tx&chl=F*s=0.

 

Det vi så gjør er å se på hva det er som får bommen til å ville dreie rundt punkt C. Siden bommen ikke roterer, må nødvendigvis dreiemomentet med klokken være lik dreiemomentet mot klokken.

 

Dette gir oss likningen

 

chart?cht=tx&chl= F__{N} * 4 m = F_{mg} * 1 m

 

(Dette vet vi ettersom steinen er 4 meter fra C, og midten av bommen er 1 meter fra C.)

 

Ser så lett att

 

chart?cht=tx&chl= F_{N}  = \frac{mg}{4}

 

chart?cht=tx&chl= F_{N}  = \frac{100*9,81}{4}

 

chart?cht=tx&chl= F_{N}  = 245,25 N

 

Dette ble kanskje litt som å skyte spurv med kanon, men.[/quote.

 

 

 

Hei ser det er lenger siden denne ble lagt ut men har en lignende oppgave , lurer bare på hvorfor man ikke kan vurdere avstanden fra c til b når det skal vurderes rotasjon rundt punktet c , b ville jo være motkraft til armen fra a til c, ville tro at siden c er rotasjonpunktet så ville det være arm avstand a til c x kraft med plussfortegn + armavstand c til b x kraft minusfortegn På grunn av med -klokkaretning = 0 , som likningen er for momentberegning, eller tenker jeg helt feil, Ser at momentarmen fra c til b ikke er tatt noe hensyn til , Veldig takknemlig for et svar her

Lenke til kommentar
Vi skal se på det som kalles dreiemoment. Tenk deg at du vurderer punkt C på bommen. Enheten for dreiemoment er Nm, og dermed må vi altså regne ut kraften F ganger distansen s fra hvor kraften virker til det punktet vi tenker at bommen vil rotere rundt.

 

Vi kan tenke oss at det virker tre krefter på bommen: Tyngdekraft, som vil tegnes akkurat i bommens sentrum, normalkraft fra steinen på bommen, og snordraget i tauet. Normalkraften vil virke på enden i punkt A. Siden vi vurderer bommen ut i fra punkt C kan vi overse snordraget foreløpig, ettersom chart?cht=tx&chl=F*s=0.

 

Det vi så gjør er å se på hva det er som får bommen til å ville dreie rundt punkt C. Siden bommen ikke roterer, må nødvendigvis dreiemomentet med klokken være lik dreiemomentet mot klokken.

 

Dette gir oss likningen

 

chart?cht=tx&chl= F__{N} * 4 m = F_{mg} * 1 m

 

(Dette vet vi ettersom steinen er 4 meter fra C, og midten av bommen er 1 meter fra C.)

 

Ser så lett att

 

chart?cht=tx&chl= F_{N}  = \frac{mg}{4}

 

chart?cht=tx&chl= F_{N}  = \frac{100*9,81}{4}

 

chart?cht=tx&chl= F_{N}  = 245,25 N

 

Dette ble kanskje litt som å skyte spurv med kanon, men.[/quote.

 

 

 

Hei ser det er lenger siden denne ble lagt ut men har en lignende oppgave , lurer bare på hvorfor man ikke kan vurdere avstanden fra c til b når det skal vurderes rotasjon rundt punktet c , b ville jo være motkraft til armen fra a til c, ville tro at siden c er rotasjonpunktet så ville det være arm avstand a til c x kraft med plussfortegn + armavstand c til b x kraft minusfortegn På grunn av med -klokkaretning = 0 , som likningen er for momentberegning, eller tenker jeg helt feil, Ser at momentarmen fra c til b ikke er tatt noe hensyn til , Veldig takknemlig for et svar her

 

 

 

 

Hva med å velge rotasjonpunktet i A , hva blir kraften fra steinen på bommen da , ?

Lenke til kommentar

Hei ser det er lenger siden denne ble lagt ut men har en lignende oppgave , lurer bare på hvorfor man ikke kan vurdere avstanden fra c til b når det skal vurderes rotasjon rundt punktet c , b ville jo være motkraft til armen fra a til c, ville tro at siden c er rotasjonpunktet så ville det være arm avstand a til c x kraft med plussfortegn + armavstand c til b x kraft minusfortegn På grunn av med -klokkaretning = 0 , som likningen er for momentberegning, eller tenker jeg helt feil, Ser at momentarmen fra c til b ikke er tatt noe hensyn til , Veldig takknemlig for et svar her

 

Momentarm anvedes kun ved punktet du har valgt å se fra. Om du står på punkt C er det arm ut fra C som gjelder. Om du står på punkt B, så er det alltid avstanden fra punktet B som er armen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...