Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Jeg anbefaler coaching! Det er det lureste jeg har gjort i hele mitt liv. da jeg sleit på det verste og ikke fikk (noe som helst i helvete en gang) hjelp av doktoren min, bortsett fra cipralex, tok jeg saken i egne hender.

Coachen har hjulpet meg så innmari mye, at jeg veit ikke hvor jeg skal begynne. jeg kan ta veldig feil, men jeg har INNTRYKK av at cipralex kan utsette/forverre problemer og at psykologer graver i alt som har vært og alt det negative uten bedring. Stikk motsatt fokuserer coachen på å tenke positivt og framover, hvordan man skal takle problemer med f.eks angst, depresjon, utbrenthet osv. Jeg synes det er synd at ikke dette er et alternativ du får istedenfor alle disse AD-medisinene hos doktoren. Jeg står her i dag og er så dritstolt av meg selv for at jeg har kommet meg gjennom dette, istedenfor at jeg har tatt den letteste vegen ut. Selv om jeg ved mange anledningen har ønsket å ha ei pille som kunne stoppe alt, har jeg kommet meg gjennom det jeg. Og dette har jeg lært så innmari mye av. Målet hele veien har vært å bli bra og spesielt å unngå å komme i samme situasjon igjen, ettersom jeg har så mye igjen av livet. Og det har jeg lært ved å ikke ta snarveier.

jeg tror nok at cipralex hjelper veldig mange også. men det jeg mener er at man behøver ikke låse seg på at man måå ha det for å komme gjennom det heller, uansett hvor håpløst det ser ut, så kan det for mange finnes bedre hjelp der ute man ikke nødvendigvis vet om eller blir henvist til av doktor. jeg er nok en større motstander av doktoren min enn cipralex :p selv om AD ikke føltes riktig for meg, skjønner jeg at det er kjempefin hjelp for mange. Synes bare at alle sånne vrangbeist som meg kan få se at det finnes andre utveier også :):)

 

 

 

og så skriver jeg de med store boksstaver igjen, for de som bare blar forbi for å lese om vidundermiddelet Cipralex:

 

COACH

 

men "nei" så har jeg ingen erfaringer med cipralex da. Men jeg tror vi har ganske mange andre like erfaringer ;)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel an på hvor mange mg en går på. Min kone har gått på 20 mg lenge og det har hjulpet en masse på det psykiske men det viste seg at hun gikk en del opp i vekt. Jeg mener også at Cipralex ikke er en løsning over lang tid. Det vil (etter min mening) gjøre det værre. Det er altså en midlertidig løsning.

Endret av MBerg
Lenke til kommentar

Riktige tabletter i riktig mengde kan jo hjelpe en til å gjøre gode livsstilsendringer raskere. Escitalopram i seg selv er ikke ubrukelig, så lenge stoffet blir brukt riktig. Legens kompetanse er en essensiell faktor her, samt brukerens bevissthet om at man må gjøre noe selv for å komme seg videre.

Endret av anonym12345
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Heia alle !

 

Jeg har brukt cipralex i en 2 år periode, trappa forsiktig ned, å klarte slutte. Jeg ble "tvunget" av psykriatiker å starte igjen da jeg følte meg ille. Jeg startet på ny, å har brukt den i et år for jeg slutta igjen- heldigvis.

Fastlegen min sa at jeg måtte ta den opp å fortsette......

da sa jeg til legen: sitat: Vet du hva, jeg har snart ikke flere venner igjen, jeg har reist nesten alle til helvete..... han nevnte ikke det igjen.

 

DU blir menneskefientlig, lunta er så kort at du exploderer for det minste..... Du reiser venner som du har hatt gjennom et langt liv rett til helvete uten problemer..... helt til du får satt deg ned etter at Cipralex "rusen" har gitt seg.

 

Jeg sitter i dag med kun noen få venner igjen.

 

Jeg skriver dette KUN for å fortelle deg at ALDRIG rør den dritten. DU har rett til å få samtaleterapi, bli innlagt på VOP eller PDS men IKKE rør farmasøytika, du endre personlikhet, du kjenner deg IKKE igjen selv en gang.

 

Jeg har faktiskt tenkt å ta ut Stevning mot importør/fabrikk mot dette firma, det er helt for jævelig hvordan dette ødelegger et liv. Tro meg, IKKE RØR dritten, IKKE Cipralex. ALDRIG.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med cipralex, men jeg har erfaring med citalopram. (Sånn ca det samme, mener jeg å ha lest på wikipedia?)

 

Jeg fikk det når jeg var rundt 12 eller noe, og slutta på det selv når jeg var 18, da jeg følte at jeg ikke ble fulgt opp. (Ble spurt èn eller to ganger i løpet av den 5-6 års perioden om jeg ville slutte, det er i alle fall av det jèg husker.)

 

Samtidig ble jeg utrolig likegyldig, satt i begravelser og kjedet meg omtrent, ble så og si apatisk, da jeg ikke følte glede, sinne, tristhet, og var mer eller mindre bare nedstemt hele tiden i form av likegyldigheten.

 

Når jeg da sluttet på dem, så var det faktisk deilig å bli sint igjen, jeg takket den første personen som gjorde meg sint, det var en følelse av at jeg hadde "kontroll" og liksom fått følelsene tilbake! :)

 

Jeg mente også å ha lest at de ègentlig ikke burde gi sånt til folk under 18(?), og at det helst skal følges opp hver 6 mnd / 1 år, men hva vet vel jèg.

 

Jeg sier ikke at det ikke hjelper, for noen hjelper det sikkert, men for min del, så følte jeg bare at det var en løsning som de brukte for å ikke gjøre noe mer, da jeg ikke var til samtaler eller noen ting mens jeg gikk på dem.

 

:)Anonym poster: 0f50b9c703c464cdf43e07e1f6cf8041

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er tidligere i denne tråden stilt spørsmål om Stablon og tilgjengelighet i Norge. Da det ikke finnes noen info om dette noe sted på nettet så tenkte jeg jeg kjapt kunne forklare, siden jeg nå har stått på Stablon i snart fire måneder.

 

Stablon er et preparat som ikke er registrert i Norge. Det betyr at det må sendes inn søknad om godkjenningsfritak fra legen til statens legemiddelverk. Det må være en grunn til at dette preparatet velges foran registrerte legemidler. Du må ha en samarbeidsvillig lege som tar seg tid til å sette seg inn i ting og/eller du må sette deg nøye inn i det selv. For dette preparatet har de aller fleste leger ikke hørt om.

 

Om du får det godkjent så må du finne et apotek som kan bestille det opp til deg. Per i dag er det Apotek 1-kjeden som lagerfører dette i Norge. Det vil si, lageret i Oslo har det og apotekene kan bestille det opp, dette vil ta noen dager. OM lageret i Oslo har det. Akkurat nå har de det ikke og jeg venter i spenning på hva slags abstinenssymptomer jeg skal få som resultat av dette. Om det er et vanlig fenomen at det er mangelvare på lager kunne ikke apoteket fortelle meg, men det er klart at denne typen usikkerhet i forhold til tilgjengelighet ikke er bra. Antageligvis lurt å ha et godt lager hjemme. Vitusapotekkjeden kan bestille opp 30-pakninger (varer i 10 dager). Dette vil ta 2-3 uker og du betaler 50% mer. Så Apotek 1 er å foretrekke.

 

Det er et nokså kostbart preparat. På normal dosering vil det koste deg ca 1000 kroner i måneden. Preparater på godkjenningsfritak refunderes i utgangspunktet ikke (ingen blåreseptordning). Det må sendes inn søknad fra spesialist, vanlig fastlege vil mest sannsynlig ikke fungere.

 

Litt saumfaring av nettet tilsier at det er en dårlig idé å forsøke å bestille dette på apoteker på nettet og krysse fingrene for at det går gjennom tollen. I tillegg til at det selvfølgelig er ulovlig så finnes det mye kopipreparater som har liten effekt i forhold til originalen.

 

Jeg har testet dette pga mye bivirkninger med SSRI/SNRI tidligere. Så langt har det ikke gitt bivirkninger bortsett fra hodepine den første uken og noe forhøyet angst de første 7 ukene. Deretter begynte det å virke. Dette er noe lengre tid enn de fleste rapporterer, inkludert de fleste forskningsrapporter og produsenten selv.

 

Hjalp på både angst og depresjon. Har ikke blitt flat og likegyldig i humøret og ikke trøtt. Konsentrasjonsevne har bedret seg. En del snakker om mild eufori etter å ha tatt en tablett, dette merker ikke jeg. Men jeg fungerer bedre de første tre-fire timene etter å ha tatt en tablett. Kort tid til virkning starter, men også veldig kort halveringstid (2.5 timer). Merker dog ingen store konsekvenser av å glemme en tablett. Den skal i tillegg til den kortvarige effekten ha flere andre langtidseffekter på hjernen.

 

Man må merke seg at antidepressiva fungerer ulikt fra person til person og det som virker for én person ikke nødvendigvis virker for en annen. Men dette har fungert bedre enn f.eks. Cipralex og Effexor for meg, i hvertfall. Anonym poster: 129c1130a6d64552705f69a6cb7b75d6 Anonym poster: 129c1130a6d64552705f69a6cb7b75d6

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Grunnen til at mange er misfornøyde er at det kan ta flere uker før virkningen kommer, og at de første ukene kan være preget av bivirkninger, som faktisk kan gjøre det verre en det var i utgangspunktet. Det er ikke alltid like lett å holde ut og tenke at det blir bedre når man er i en sånn situasjon.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...