Gå til innhold

Matematikk for økonomer 2014 BI innleveringsoppgave 2


rikke_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snille, søte medmennesker...

 

Jeg har løst oppgave 4 a,b og c med korrekt svar. MEN jeg sliter med oppgave 4 d,e og f. Kan noen være så snill og vise meg hvordan man skal regne ut de oppgavene? :) Jeg finner ikke måten jeg skal regne på i mine mattebøker eller på nett! Ellers har prøven gått bra, men sitter fast her og det irriterer meg noe voldsomt!

 

Hvordan gjør jeg konkret for å finne toppunktet til overskuddsfunksjonen? Maksimalt overskudd? Er vel egentlig oppgave e jeg trenger mest hjelp med.

 

Og fremgangsmåten på d gjerne. F klarer jeg nok bare jeg får fikset e!

Endret av AK 47
Lenke til kommentar

 

 

hvordan fant du ut svarene på oppgave 6? jeg finner rett og slett ikke en løsning på dette .. hjelp!!!! :confused:

 

 

 

Du trenger ikke sitere hele innlegget. ;)

 

Et lite hint for oppgave 6:

 

En funksjon har toppunkt eller bunnpunkt, i dette tilfelle toppunkt, når den deriverte er 0, altså f'(x) = 0.

 

Ser du om en av grafene har toppunkt samtidig som den andre har f(x) = 0?

 

6 b er litt mer tricky. Satt en stund med boken for å svare på den selv. Anbefaler deg rett og slett og sette deg ned og lese litt. Er litt tungt stoff akkurat den.

 

I 6b er det to ting som forteller oss at f ''(3) har positiv fortegn:

 

- f(3) ligger i en konvex form, noe som sier at f ''(3) er positiv.

 

- f '(3) vokser, så da må f ''(3) være positiv.

 

 

 

 

Glem det, jeg fant det ut!

Tusen tusen takk for all hjelp, spesielt Knipsolini og Econ123! Dere er noen engler!

Endret av hikka
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snille, søte medmennesker...

 

Jeg har løst oppgave 4 a,b og c med korrekt svar. MEN jeg sliter med oppgave 4 d,e og f. Kan noen være så snill og vise meg hvordan man skal regne ut de oppgavene? :) Jeg finner ikke måten jeg skal regne på i mine mattebøker eller på nett! Ellers har prøven gått bra, men sitter fast her og det irriterer meg noe voldsomt!

 

Hvordan gjør jeg konkret for å finne toppunktet til overskuddsfunksjonen? Maksimalt overskudd? Er vel egentlig oppgave e jeg trenger mest hjelp med.

 

Og fremgangsmåten på d gjerne. F klarer jeg nok bare jeg får fikset e!

O(x)=I(x)-K(x)

 

d) Overskudd/resultat er som du sikkert vet inntekter minus kostnader. Husk at hele kostnadsfunksjonen skal være negativ.

 

e) En funksjon har sitt topp-/bunnpunkt når f ' (x)=0. Finner du toppunktet til overskuddsfunksjonen, så har du funnet kvantumet (x) hvor overskuddet er størst. Sett det kvantumet inn i O(x), så finner du også ut hvor stort overskuddet blir i "kroner"/ y-verdi.

 

f) Sett inn kvantumet i I'(x) og K'(x). Om du har gjort det riktig vil I'(x)=K'(x), da de skal være like store når overskuddet er maksimert.

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Oppgave 4

 

a) K'(x) = -0,4 x + 100

 

K'(180) = 28

 

b) Uttrykk for gjennomsnittskostnad: A(x) = -0,2x + 100 + 8000/x

 

A(200) = 100

 

c) I(x) = -0,5x^2 + 220 x

 

I'(x) = -x + 220

 

d) P(x) = -0,3x^2 + 120 x - 8000

 

e) Maksimalt overskudd ved x = 200 som gir et oversudd på 4000.

 

f) I'(x) = K'(x) = 20.

 

 

Hvordan løser du oppgave 4c-f? Spesielt tanke på hvordan du kom fram til uttrykket for overskuddsfunksjonen.

 

 

Ligger på sofaen nå og husker ikke i farten, men alt står forklart i boken under kostnads og inntektsfunksjoner. Kapittel 3 om jeg husker rett.

 

Det er snart eksamen og da kan du ikke spørre diskusjon.no om hjelp, så jeg anbefaler deg (og andre) og prøve å forstå dette selv.

 

Om du etter å ha lest boken fortsatt ikke forstår, så skal jeg hjelpe deg.

 

Ok? :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er den brøkregelen man skal bruke. Der u= x2-x-6 og v=x også tar man den deriverte av de og setter inn i f'(x)= (u'*v-u*v')/(v2) Men da sitter jeg igjen med x2+x+6/x2 og da føler jeg at jeg ikke har kommet noe lenger...

 

f(x)chart?cht=tx&chl=\frac{x^2-x-6}{x}

 

u = x2-x-6 v = x

u' = 2x -1 v' = 1

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{(2x-1)x - (x^2-x-6)}{x^2}

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{x^2+6}{x^2}

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{6}{x^2} + 1

 

 

De fleste oppgavene har blitt besvart bakover i tråden.

 

Du kan derivere funksjonen med brøkregelen, men du sparer tid om du gjør om funksjonen:

 

f(x) = (x2-x-6)/x = x - 1 - 6/x = x - 1 - 6x-1 (her slipper du å bruke brøkregelen).

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er den brøkregelen man skal bruke. Der u= x2-x-6 og v=x også tar man den deriverte av de og setter inn i f'(x)= (u'*v-u*v')/(v2) Men da sitter jeg igjen med x2+x+6/x2 og da føler jeg at jeg ikke har kommet noe lenger...

 

f(x)chart?cht=tx&chl=\frac{x^2-x-6}{x}

 

u = x2-x-6 v = x

u' = 2x -1 v' = 1

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{(2x-1)x - (x^2-x-6)}{x^2}

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{x^2+6}{x^2}

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{6}{x^2} + 1

 

 

jeg har gjort akkurat det samme , men ser at jeg har virkelig tullet med regningen! takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Kan noen hjelp meg med oppgave 4e og 4f?

 

Sliter også med å finne hvilken formel jeg skal bruke på oppgave 5b

 

I 4 e) må du finne toppunktet til overskuddsfunksjonen (maksimal overskudd). Regner med at du har funnet overskuddsfunksjonen? Husker du hvordan du går fram for å finne topp / bunn punkt til en funksjon?

 

I 4 f) må du ta x verdien (antall enheter) du fikk fra toppunktet i 4 e), og sette det inn i funksjonen for grenseinntekt og grensekostnad.

 

Har funnet maksimalt overskudd, men vet ikke hvordan jeg gjør resten….

 

 

4 f) Nå vet vi at x = 200 når vi har maksimal overskudd. Så setter vi inn 200 i stedet for x inn i funksjonene for grenseinntekt og grensekostnad:

 

K'(200) = - 0,4*(200) + 100 = 20 => Grensekostnaden ved maksimalt overskudd

 

I'(200) = 220 - 200 = 20 => Grenseinntekten ved maksimalt overskudd

 

 

 

Tusen takk :D vet du hvordan jeg skal gjøre 3 c og d med det samme eller ? :)

 

 

3 c) ber om den loddrette (vertikale) asymptoten og den skrå asymptoten.

 

For å finne den vertikale tar du rett og slett å setter nevner av brøken lik 0, altså:

 

x = 0 => Vertikal asymptote

 

 

 

 

For å finne den skrå asymptoten utfører du polynomdivisjonen og fjerner restverdien etter divisjonen, altså:

 

Svaret du fikk etter polynomdivisjon: x - 1 - 6/x vi fjerner restverdien, altså - 6/x og sitter igjen med:

 

y = x-1 ==> Skrå asymptote

 

 

 

Ok, så da blir det kun å skrive : x^2 - x - 6 / 0 i utregningen?

Så er svaret : vertikal asymptote for x = 0 ?

 

 

Nei, vi ignorerer telleren og ser kun på nevneren.

 

Hvis det for eksempel hadde stått:

 

x2 - x -6 / x+3 hadde vi satt nevneren lik 0 og løst likningen vi får i nevneren:

 

 

x+3 = 0

x = - 3 => vertikal asymptote

 

Her kan du gjerne også vise at restverdien går mot 0 når grenseverdien går mot +- oo , altså at den er tilnærmet lik, hvis den ikke gjør det eksisterer ikke skråasymptoten..

Lenke til kommentar

Hei

 

Er det noen som kan legge ut en fasit, gjerne med utregninger så man kan se hva man gjør feil. Skjønner veldig godt hvis ingen vil dele hele oppgaven sin, men dette starter å bli en veldig lang tråd så blir veldig mange sider og bla igjen om for å finne det man lurer på

 

Takk for hjelp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hva mener du med det er en invers funksjon? Det kan godt være at den har en invers funksjon, men jeg vet ikke om det er relevant her.

 

Poenget er at funksjonen er voksende når f '(x) > 0, og avtakende når f ' (x) < 0. Om du ser på f '(x):

 

f'(x)= (x2+6)/ x2 = 1 + 6/x2

 

Så ser du at det ikke finnes noen x-verdier som gjør at den deriverte funksjonen (f'(x)) kan bli negativ. Ergo så er funksjonen kontinuerlig voksende.

 

Sånn ser funksjonen ut: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28+x%5E2-x-6%29%2Fx

tusen takk.. jeg tror at jeg forstår det nå...

om det er noen som kan oppgave 6

 

 

Om du husker at funksjonen f(x) er avtakende når dens deriverte f'(x) er negativ, voksende når f'(x) er positiv, og har et topp- eller bunnpunkt når f'(x) = 0, så klarer du kanskje å svare på a) ?

 

Men hvordan forkorter eller ser at:

 

x^2-6 / x^2 er det samme som 6/x^2 +1? Jeg forstår ikke hvordan man regner dette:-)

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mange prosent man må ha rett for å bestå?

 

Og er det noen som kunne vært så snill å vist meg utregningene de har gjort i oppgave 4? Har lest gjennom hele tråden, men synes det har blitt så veldig rotete alt - er kjempe forvirret...

Takk :-)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...