Gå til innhold

Reklamasjon på laptop - kunde må betale 1000,- for feilsøking og retur.


Vargan

Anbefalte innlegg

En venn av meg hadde en ca 20 måneder gammel laptop kjøpt på Elkjøp hvor skjermen sluttet å virke. Laptopen ble levert inn for å se om det var noe de kunne fikse før garantien gikk ut.

 

Når Infocare (Elkjøps partner) er ferdig med feilsøking blir hun konfrontert med at maskinen har fått påført fysisk skade (fall eller lignende) og at dette ikke dekkes av garantien. For å få returnet laptopen må hun betale 1000,- kr i gebyr for "feilsøking og frakt", (eller ca 4000,- for reperasjon av ødelagt komponent).

 

Er man ikke beskyttet fra å betale når produktet blir reklamert på via garanti? Er det ikke Elkjøp som eventuelt skal betale for feilsøkingen og frakt?

 

I mitt hodet høres det det helt feil ut å måtte betale 1000,- kr for å få returnert en defekt laptop som ikke kan repareres innenfor rimmelighetens grenser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun slipper vel også å betale hvis hun ikke skal ha maskinen tilbake.

 

Dette er rett for noen verksteder, men ikke påkrevd ved lov.

 

Forbrukerkjøpsloven §30, 4 ledd.

 

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal elkjøp betale hvis kunden selv har forårsaket skaden? Når man leverer inn på elkjøp, så skriver man også under på at man godtar å betale for undersøkelsen hvis det viser seg å ikke bli dekket av garanti eller reklamasjon.

Elkjøp skal ikke betale når kunden har påført skaden selv. Det ville vært invitasjon til svindel, slik som for eksempel skadeforsikringer ofte sliter med.

 

I dette tilfellet visste ikke kunden at skaden var et resultat av "tøff behandling", og leverte maskinen i god tro om at det var en mangel ved produktet som kunne dekkes av garanti.

 

Det er vanskelig å bli fortalt at "denne type skade er du selv ansvarlig for, og hvis du vil ha den tilbake må du betale oss." Samtidig hvis hun skrev under på å dekke evt konstnadder for reparasjon når hun reklamerte på produktet er historien annerledes.

 

Det er også litt rart å måtte betale 1000,- kr for å få maskinen tilbake, men 0,- kr hvis man ikke ønsker dette. Undersøkelsen har jo blitt gjort og laptoppen vil ikke bli reparert uavhengig av hva kunde velger.

Lenke til kommentar

Det er også litt rart å måtte betale 1000,- kr for å få maskinen tilbake, men 0,- kr hvis man ikke ønsker dette. Undersøkelsen har jo blitt gjort og laptoppen vil ikke bli reparert uavhengig av hva kunde velger.

 

Det tar faktisk tid å skru sammen og pakke produktet. Frakt er heller ikke gratis.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal elkjøp betale hvis kunden selv har forårsaket skaden? Når man leverer inn på elkjøp, så skriver man også under på at man godtar å betale for undersøkelsen hvis det viser seg å ikke bli dekket av garanti eller reklamasjon.

Fordi kunden ikke har forårsaket skaden, selvsagt? Det at verkstedet påstår fall/røff behandling og sånne ting betyr jo ikke på noen måte at det faktisk har skjedd. Tror du virkelig ikke kunden ville visst det hvis hun hadde mistet PCen i bakken eller sparket til den før den gikk i stykker? Det tror jeg.

 

Jeg har forøvrig levert inn ting uten å skrive under på noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skulle bare vist hvor mange som står og lyver og påstår at det aldri har skjedd noe. Tja. Jeg er ikke blind. Jeg kan se slagmerkene, og de synlige skadene er ofte ikke de verste. Selv om varen virket i en tid etter uhellet (som i de fleste tilfeller blir forsøkt holdt hemmelig), så betyr ikke det at det faktisk er akkurat den hendelsen som er årsak til at varen ikke lengre virker.

Lenke til kommentar

Verkstedet får uansett betalt, og tjener nok mer på å få tilbake fra leverandøren enn å muligens ikke få betalt i det hele tatt fra kunden. Jobben er uansett gjort, mot produsenten får man betalt uansett. Så, jeg kan ikke se hvorfor verkstedet skal legge skylden over på kunden i stedet for produsenten når man er sikret inntekt mot produsenten...

 

Jeg har forresten jobber med support en del år, og fått inn bla. Defekte maskiner. Knapt noen av de ble noen gang behandlet tøft eller sølt noe på, selv om både skjermer var knust og tastene var klissete. "Kunden lyver alltid" er ett fint motto :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er også litt rart å måtte betale 1000,- kr for å få maskinen tilbake, men 0,- kr hvis man ikke ønsker dette. Undersøkelsen har jo blitt gjort og laptoppen vil ikke bli reparert uavhengig av hva kunde velger.

 

Hvis kunden ikke ønsker maskinen tilbake, så kan verkstedet bruke fortsatt fungerende komponenter som deler til andre reparasjoner for å dekke kostnadene ved forundersøkelsen. I tillegg slipper de å måtte skru sammen maskinen igjen, og betale fraktkostnadene tilbake til butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...