Gå til innhold

Gjelder forbrukerkjøpsloven selv om man ikke har kvittering?


Anbefalte innlegg

Det var litt overraskende firkanta fra Siemens synes jeg. Dersom det står på ventilatoren når den er produsert og det er mindre enn 5 år siden burde ikke selve kjøpsdatoen ha noe å si. Jeg ville ha forsøkt på nytt.. :-)

 

De har jo sagt nei, og begrunnet det, så vet liksom ikke hva mer jeg kan gjøre :/

 

(Greia er vel at det da ikke kan bevises at det er et forbrukerkjøp, samt at produktet i det hele tatt er betalt for..)

 

 

Det fordrer at det utgjør en mangel etter avhendingslova, og dersom eiendommen er solgt som den er så spørs det nok.

 

 

 

Er det normalt at eiendommer selges etter "som den er" prinsippet? Hva er isåfall vitsen med eierskifte forsikring da?

 

Ja, det er veldig vanlig. Det selges svært få bruktboliger som ikke er solgt med som den er-klausul.

 

 

Igjen: Hva er da vitsen med eierskifte forsikring, hvis det er så vanlig med denne "som den er" klausulen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi en slik klausul på ingen måte kan gjøres gjeldende etter sin ordlyd: Eiendom kan fortsatt ha mangel selv om den er solgt som den er. Man kan ha gitt mangefulle/feilaktige opplysninger, eller vel så praktisk: Det kan være feil som er såpass alvorlige at loven likevel pålegger selger ansvar. Se avhl. § 3-9.

Lenke til kommentar

Fordi en slik klausul på ingen måte kan gjøres gjeldende etter sin ordlyd: Eiendom kan fortsatt ha mangel selv om den er solgt som den er. Man kan ha gitt mangefulle/feilaktige opplysninger, eller vel så praktisk: Det kan være feil som er såpass alvorlige at loven likevel pålegger selger ansvar. Se avhl. § 3-9.

 

Jeg tenker i retning dette med "skjult feil/mangel" , da jeg bare fikk se disse hvitevarene men de ble jo ikke testet. Oppvaskmaskinen har vært delvise feil med hele tiden, og ventilatoren gikk etter 9 mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...