Gå til innhold

Hva er oljefondet? Hvorfor er vi rike?


Anbefalte innlegg

Hva er oljefondet?

Hvilke penger er det som havner i oljefondet? ALLE pengene vi tjener på eksport av olje? Skatten som Statoil betaler?

Blir oljepengene noen gang brukt? Kan de brukes?

 

Hører stadig at oljepengene investeres i utlandske tapsfond, eller utlånes rentefritt til f.eks. Tyskland.

Er dette en bevisst taktikk fra regjeringen, for å bli kvitt pengene og kontrollere kjøpekraften og renta?

 

Hvorfor er Norge "verdens rikeste land", når vi aldri tør å åpne oljesparegrisen?

Er det fisken som i realiteten holder oss i live?

 

ER vi virkelig verdens rikeste land? I Saudi-Arabia lanseres Mercedes-Benz som gaveidè.

Selv kjører jeg en 13 år gammel fransk bil. Er vi rikere enn dem, eller er det bare frihet vi har mer av?

 

Hva slags økonomisk katastrofe vil kunne ramme vår teoretiske rikdom?

Jeg innbiller meg at sålenge Norges rikdom kun er tall på papiret, vil hele pengebingen kunne oppheves med et pennestrøk.

Stemmer det?

 

Og til slutt: Hindrer oljepengene oss i å bruke noe som helst på f.eks. veier?

Vi har (visstnok) minst motorvei i Europa, men ikke arbeidskraft til å utbedre.

Hvis vi leier polakker for å bygge norsk vei, forrykes den økonomiske balansen, påstås det.

Hva er konsekvensen av det?

 

Er dette en bevisst handling for å påføre oss utgifter?

Alle undersøkelser viser at det er mer lønnsomt å bygge et stort veiprosjekt, enn å utbedre en og annen sving på en gammel vei over tid.

Men Staten fortsetter å lappe gamle kjerreveier. Samtidig som de subsidierer et operahus.

 

Jeg har ingen bakgrunn i økonomi, men det virker som om staten bruker penger der de trengs minst, og setter i gang ineffektive tiltak for å bruke opp mest mulig penger. Må man brenne opp mest mulig penger for å hindre økonomisk kollaps?

Er det på lang sikt bra for økonomien vår å ha dårlige veier, slik at vi må bruke alle pengene på bilhold og bensin?

Trenger vår økonomi en diger bremsekloss for å holde oss tilbake?

 

Mange spørsmål, men jeg håper dere kan svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hva er oljefondet?

Fondet som forvalter overskuddet på statsbudsjettet.

 

- Hvilke penger er det som havner i oljefondet? ALLE pengene vi tjener på eksport av olje? Skatten som Statoil betaler?

Det er vel hovedsaklig skatten på det de forskjellige oljeselskapene henter ut av Nordsjøen og selger. De betaler så vidt jeg husker 80% av det de får for oljen i skatt, og det er her det meste av pengene kommer fra.

 

- Blir oljepengene noen gang brukt? Kan de brukes?

Politikerene har bestemt seg for at vi kan bruke 4% av totalbeløpet i oljefondet i året. Den andelen er valgt fordi man går ut i fra at man etter inflasjon over tid vil sitte igjen med 4% avkastning på det oljefondet investerer i. Dermed skal oljeformuen i teorien aldri bli redusert.

 

- Hører stadig at oljepengene investeres i utlandske tapsfond, eller utlånes rentefritt til f.eks. Tyskland.

Det meste har gått dårlig i det siste, ja, men over tid vil man mest sannsynlig få en meravkastning. Aldri hørt at penger skal være lånt ut rentefritt, nokså skeptisk til om det stemmer.

 

- Er det fisken som i realiteten holder oss i live?

Nei, men den er viktig den også.

 

- ER vi virkelig verdens rikeste land? I Saudi-Arabia lanseres Mercedes-Benz som gaveidè.

I disse landene behandler de gjestearbeidere på en måte som aldri ville blitt akseptert blandt folk flest i Norge. Derfor kan de hente inn flere og inflasjonen blir lavere.

 

- Hva slags økonomisk katastrofe vil kunne ramme vår teoretiske rikdom?

Oljepengene er såpass godt spredd over hele verden at det må en global krise til, f.eks. en verdenskrig.

 

- Jeg innbiller meg at sålenge Norges rikdom kun er tall på papiret, vil hele pengebingen kunne oppheves med et pennestrøk. Stemmer det?

Nei, det er ikke noen større sjanse for det enn at du plutselig kan miste alle pengene du har i banken.

 

- Hvis vi leier polakker for å bygge norsk vei, forrykes den økonomiske balansen, påstås det. Hva er konsekvensen av det?

Dette går nok mye på politisk retning. Mer konkurranseutsetting betyr f.eks. vanligvis mindre trygge jobber og mer press på de ansatte, og det ønsker ikke venstresiden. I tillegg spørs det om vi kan hente inn en haug med polakker til å jobbe her uten også å måtte gi dem de samme sosiale godene som nordmenn har. Venstresiden vil ihvertfall ha problemer med å akseptere det.

 

- Er det på lang sikt bra for økonomien vår å ha dårlige veier, slik at vi må bruke alle pengene på bilhold og bensin?

Det går nok like mye på at venstresiden ønsker å gjøre bilbruk minst mulig attraktivt.

Lenke til kommentar
Det går nok like mye på at venstresiden ønsker å gjøre bilbruk minst mulig attraktivt.

 

Det kunne jeg forstått, dersom de samtidig subsidierte fly, buss eller tog.

Eller arbeidet for mer sentralisering, sånn at alle bodde i Oslo og kunne sykle til jobben.

 

Planen deres er jo at vi skal bo spredt "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", ikke ha bil, og ikke ha et kollektivtilbud.

I praksis sitte hjemme og spise chips.

 

 

Men som en investering over lang tid, ville det ikke lønne seg om vi allikevel fikk en masse polakker til å lage den veien?

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar
Planen deres er jo at vi skal bo spredt "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", ikke ha bil, og ikke ha et kollektivtilbud.

I praksis sitte hjemme og spise chips.

 

Haha jeg dør. dritbra :) (og spiker på hodet seff)

 

vei og jernbane plis... problemet er vel at da vi fikk penger, forsvant drømmen om en målrettet regjering. Nå er Norge den snille gjengen som ikke satser på noenting fordi alle skal ha det Kardemommeby-bra :) dvs maksimalt byråkrati og ingen framgang. Sverige jobber for eksempel for at landet skal innen så og så mange år bruke en viss prosent grønn energi. Slike konkrete mål ønsker jeg meg fra regjeringa.

 

Spesielt jernbane hadde det gjort det mer overkommelig for meg som bor her i Nord. Forresten tipper jeg det fins ingen som jobber med jernbanen i Norge, så da kan man like greit leie inn arbeidere fra andre land, og slippe konkurranseutsettelse i det hele tatt. Feinschmeckere vil si det er kynisk, men det er bedre at polske arbeidere får betalt jobb heller enn at pengene går til neste gang flyfolket streiker, eller lærere eller uansett.

 

Tar forbehold om at det jeg sier kan være feilaktig. Jeg er ikke statsviter eller politiker av yrke :)

Lenke til kommentar
Sverige jobber for eksempel for at landet skal innen så og så mange år bruke en viss prosent grønn energi. Slike konkrete mål ønsker jeg meg fra regjeringa.

Problemet er at vi da først må bygge atomkraftannlegg for å forpure energiproduksjonen vår som består av 99% ren vannkraft. Men det er jo noe FrP ønsker, så du kan kanskje få oppfylt den drømmen etter at de har herjet med miljøet vårt en stund.

 

Spesielt jernbane hadde det gjort det mer overkommelig for meg som bor her i Nord. Forresten tipper jeg det fins ingen som jobber med jernbanen i Norge, så da kan man like greit leie inn arbeidere fra andre land, og slippe konkurranseutsettelse i det hele tatt. Feinschmeckere vil si det er kynisk, men det er bedre at polske arbeidere får betalt jobb heller enn at pengene går til neste gang flyfolket streiker, eller lærere eller uansett.

For Nord-Norge sin del vil jeg tro det ville være mer effektivt med bedre veier enn en skinnende ren jernbane drevet av en monopolbedrift og opperert av en annen.

 

Tar forbehold om at det jeg sier kan være feilaktig. Jeg er ikke statsviter eller politiker av yrke :)

Tar den ;)

Lenke til kommentar
- Blir oljepengene noen gang brukt? Kan de brukes?

Politikerene har bestemt seg for at vi kan bruke 4% av totalbeløpet i oljefondet i året. Den andelen er valgt fordi man går ut i fra at man etter inflasjon over tid vil sitte igjen med 4% avkastning på det oljefondet investerer i. Dermed skal oljeformuen i teorien aldri bli redusert.

 

Hei!

 

Har bare 2 spørsmål angående oljepengene.

 

1) Politikerne mener at vi ikke kan bruke mer enn 4% pr. år. eller har bestemt at vi skal bruke mer. Betyr det at etter et år så vil de 4% komme tilbake i form av renteinntekter??

 

2) Leste for en stund siden i DN at hver og enkelt eier 5 millioner av oljefondet. Ok. MEN hva vil det si? Hvilket konsekvenser ville ha skjedd hvis alle pengene ble delt ut til befolkningen? Ville vi ikke kunne brukt pengene på veier, jernbane, sykehus, skoler, eldreomsorg etc.? Måtte alle da punge ut fra egen lommebok fordi vi ikke skal bruke mer en 4% i året?

 

 

Vanskelig spm. jeg kanskje kommer med her, men jeg er selv ganske ung (16 år) og lurer veldig om dette med Norges økonomi og oljefondet. Takker for eve. svar.

 

 

 

Zuv :)

 

 

EDIT: Trykka for mange ganger!

Endret av Zuvijin
Lenke til kommentar
Planen deres er jo at vi skal bo spredt "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", ikke ha bil, og ikke ha et kollektivtilbud.

De vil vel ha et kollektivtilbud, men det er dyrt å bygge ut, og folk blir nødt til å bruke det. Det gjør de ikke hvis det totalt sett er mer attraktivt å bruke privatbil. Dette med å bo spredt er jeg egentlig ikke sikker på hvorfor en stor del av venstresiden har fått for seg at er en god ide. Det er mulig det hovedsaklig er SP, og så følger resten med på lasset. I tillegg vil de ikke at folk skal forskjellsbehandles, og det betyr i praksis at folk må forskjellsbehandles avhengig av hvor de bor, for å totalt sett komme likt ut av det.

 

1) Politikerne mener at vi ikke kan bruke mer enn 4% pr. år. eller har bestemt at vi skal bruke mer. Betyr det at etter et år så vil de 4% komme tilbake i form av renteinntekter??

Renteinntekter på obligasjoner, og utbytte/verdistigning på aksjer, ja. Siden det er statens penger trenger de ikke betale skatt, og derfor har de lavere krav til avkastning enn en privatperson som skulle oppnå det samme ville hatt.

 

2) Leste for en stund siden i DN at hver og enkelt eier 5 millioner av oljefondet.

Det beløpet inkluderer verdien av all oljen som er igjen i det norske området, solgt til en veldig høy pris, og uten å trekke fra kostnadene for å få den opp. I dag har fondet ca 2000 mrd kroner, så det blir i underkant av 500 000 på hver.

 

Hvis alle pengene hadde blitt delt ut hadde vi fått en ekstrem inflasjon, siden folk hadde brukte mange av dem på ting og tjenester som er produsert her i landet. Vi hadde f.eks. ikke fått mange flere taxisjåfører (kanskje heller færre), men veldig mange flere ville hatt råd til å ta taxi om de ikke setter opp prisen. Tilbudet ville altså vært stabilt eller sunket, mens etterspørselen hadde økt. Det betyr at taxisjåførene kunne satt opp prisene helt til det igjen blir like få som ønsker å ta taxi som de har kapasitet til å frakte.

 

Mange firmaer som selger ting til utlandet i konkurranse med utenlandske leverandører er avhengige av disse tjenestene, og inflasjonen ville føre til at disse firmaene ville få langt høyere utgifter enn før. De vil altså ikke lenger være konkurransedyktige i forhold til utlandet, og vil derfor måtte legge ned eller flytte til utlandet, der kostnadene er lavere. Dermed mister vi arbeidsplasser.

Lenke til kommentar

Norge suger. Vi er kun rike på papiret, ikke i realiteten. Oljefondet er forresten en vits i internasjonal sammenheng.

Norge er vel det landet som har hatt det mest travelt med å pumpe ut og selge all oljen vi har fortest mulig, i motsetning til en del land i Midt-Østen som heller prioriterer å la en del ligge i jorda inntil videre.

Lenke til kommentar
Oljefondet er forresten en vits i internasjonal sammenheng.

Europas største og verdens nest største pensjonsfond er en vits i internasjonal sammenheng?

 

Edit: og hvis de ler av oss, hvorfor skal frembringer da Saudi-Arabia det norske oljefondet som et eksempel på etterfølgelse og bruker det som modell for et Saudi-Arabisk fond?

Endret av steingrim
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Norge suger. Vi er kun rike på papiret, ikke i realiteten. Oljefondet er forresten en vits i internasjonal sammenheng.

Norge er vel det landet som har hatt det mest travelt med å pumpe ut og selge all oljen vi har fortest mulig, i motsetning til en del land i Midt-Østen som heller prioriterer å la en del ligge i jorda inntil videre.

 

"Norge suger"

Egentlig ikke. Norge er faktisk et av de landene som har høyest BNP (Brutto Nasjonal Produkt) i verden, og dette takket være oljen.

 

"Vi er kun rike på papiret, ikke i realiteten."

Dette er tull. Grunnen til at Norge ikke øtsler pengene sine vekk, og gir oss lavere skatter er for å holde økonomien våres stabil. Hadde de senket skattene våres så hadde kjøpekraften våres stege og dermed prisene også steget. Problemet med stigende priser er at Norge ikke hadde overlevd på det internasjonale markede med høye priser. Hvem ville da importert våres varer??

 

"Oljefondet er forresten en vits i internasjonal sammenheng."

Dette er også tull. Oljefondet gjør Norge til et av verdens rikeste land, hvorfor tror du Norge er så attraktivt for tilreisende arbeidere og invandrere.

 

"Norge er vel det landet som har hatt det mest travelt med å pumpe ut og selge all oljen vi har fortest mulig, i motsetning til en del land i Midt-Østen som heller prioriterer å la en del ligge i jorda inntil videre."

Det fins også et grunnlag for dette. Prioriteringen til Norge går ut på at vi skal utvinne all oljen fortest mulig og deretter sitte igjen med en stor formue. Når oljen er tom er man villig til å satse på flere miljøvennelige energi kilder.

Oljen varer ikke evig. Når oljen er tom står Norge med en enorm rikdom takket være oljefondet. For det er et faktum at den vil gå tom en gang. Oljefondet er ment til å hjelpe neste generasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Ja, vi er en av verdens rikeste. Saudi Arabia har ikke et demokrati for eksempel. De har ikke frie tanker de kan dele fordi det er ikke lov. De er begrenset pga religion. De sløser ekstremt med penger på TING. Dyre biler og fantasibygninger har ingen verdi i seg selv. Vi er de første i verdenshistorien som har vært ekstremt lure med sparing. Det er vi nødt til fordi oljeprisen faller som en stein når hele bilparken blir elektrisk. Forbruket blir svært lite iforhold til i dag. Og energien til hushold blir i stor grad produsert ev fks ekstremt billige solceller på tak. Heldigvis har vi vannkraften som kommer til å øke pga mer nedbør. Mesteparten blir solgt til industriland som tyskland og britene. Tilbake står vi med fiskeindustrien og kanskje litt med teknologi på elektrisk fremdrift av båter.  Vi har vært ekstremt smarte med oljefondet.  Vi greier ikke produsere billig olje nok om 15-20 år. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...