Gå til innhold

Jente på 17 ønsker å lære hvordan man kjører bil


brianna_hot

Anbefalte innlegg

Ingen grunn til å henge seg opp i turtelleren. Jeg kjenner bilen min godt, og føler motorlydene, vibrasjonene og G-kreftene etterhvert som jeg slipper clutchen.

Har kjørt endel biler, alt fra en Opel med plenklippermotor som ble kvelt i annenhvert kryss, til en "sprek" Peugeot 406 bensinmotor som tilgir det aller meste.

Min erfaring er at hestekrefter ikke dreper, de hjelper deg å komme helskinnet gjennom kryss. Dumt å kvele motoren halvveis ute i et T-kryss.

 

Jeg skriver under på at det er lurt å sette seg i førersetet for første gang i en skolebil.

Autoriserte kjørelærere kan pedagogikk, det kan ikke nødvendigvis pappa.

 

På min første kjøretime visste jeg ikke engang hva som var clutchen, bremsen og gassen.

Kjørelæreren har egne pedaler, og kan i mye større grad hindre deg i å drite deg ut fullstendig.

 

Kjører du pappas bil, er det fint lite han kan gjøre for å avverge katastrofe. Han kan egentlig like gjerne bli hjemme. Håndbrekket er en VITS.

Kan ikke engang holde bilen i en bakke, det er derfor man setter bilen i første gir når man parkerer.

 

Det eneste positive jeg har å si om Opel er at jeg måtte lære meg clutch meget fort for å i det hele tatt komme i gang. Den hadde kanskje 30 hestekrefter. Bilen min har 110.

 

 

Fasitsvaret til å betjene clutchen:

Den skal alltid trampes helt inn.

Løses gradvis. Kjenn på motoren hvor fort den skal slippes ved igangsetting.

ALDRI slipp den fort med motoren i gang.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...