Gå til innhold

FedEx - fortolling og levering i Norge.


Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille noen varer fra en utenlandsk nettbutikk (i USA), de bruker FedEx som transportfirma. Tror de bruker International Priority som skal ha 2 dagers leveringstid.

 

Det haster og tidsmessig har jeg tidligere hatt dårlig erfaring med en del pakker når de blir sendt med transportfirmaer som lar Posten ta seg av fortolling, det ender alltid på tollageret i lang tid. Så jeg lurer på om noen kan gi meg litt info om deres erfaring med FedEx.

 

Googlet litt og fant at FedEx fortoller varene til Norge selv og at de deretter sender pakkene videre med Posten, stemmer dette fortsatt? Og isåfall blir fortollingen gjort samme dag som varen annkommer Norge? Slik at total sendetid blir dermed ca 2 dager til Oslo pluss normal sendetid med Posten til destinasjonsstedet i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på hvor du bor. Om du bor i en større by, kjører de pakken hjem til deg. Bor du i "grisgrendte strøk" bruker de posten videre hjem til deg.

 

Jeg fikk for ca. en måned siden en pakke fra USA med FedEx. Tok 3 dager fra den ble sendt til jeg hadde den i hendene. Ble levert med budbil. Forrige uke kom det regning på fortollingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poster resultatet i tilfelle noen skulle være interessert.

 

Når pakken ble levert til Fedex og jeg mottok trackingnr kom estimated delivery med dato fem dager seinere.

Er alltid skeptisk til "guaranteed delivery time" hos transportfirmaer pga det som oftest er mellom de store byene og de har masse unntak. Feks brukte jeg Parcelforce fra England en gang med en "guaranteed" 2-4 day delivery som tok over to uker.

 

På Fedex sine nettsider mener jeg å huske jeg fant guaranteed within 2-3 days. Dette er arbeidsdager så hvis man tar vekk helgen var estimatet faktisk tre arbeidsdager.

 

Fra trackingen:

Ship Date Apr 17, 2009 Service Type International Priority Service

Status Delivered Delivery Date Apr 21, 2009 1:09 PM

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 21, 2009 1:09 PM BERGEN, HORDALAND NO Delivered

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 19, 2009 6:05 PM GARDERMOEN NO Int'l shipment release

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 19, 2009 6:05 PM GARDERMOEN NO At local FedEx facility

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 18, 2009 11:30 PM PARIS FR In transit

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 18, 2009 10:30 PM PARIS FR Departed FedEx location

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 18, 2009 10:02 PM PARIS FR Arrived at FedEx location

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 18, 2009 1:13 AM MEMPHIS, TN Departed FedEx location

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 18, 2009 12:34 AM MEMPHIS, TN Arrived at FedEx location

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 17, 2009 11:47 PM LAFAYETTE, LA Shipment exception

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 17, 2009 8:55 PM LAFAYETTE, LA Left FedEx origin facility

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 17, 2009 4:18 PM LAFAYETTE, LA Picked up

--------------------------------------------------------------------------------

Apr 17, 2009 3:26 PM Shipment information sent to FedEx

--------------------------------------------------------------------------------

 

Fra status "Int'l shipment release" kom det ingen info før den var på døren. Jeg prøvde trackingnret hos Posten og Bring, men det virket ikke der. Men dette er vel normalt ettersom Posten dessverre gir dem egne nr av en eller annen grunn. For å få vite dette må man ringe FedEx eller Posten.

 

Pakken tok i underkant av fire døgn. Hvis pakken hadde kommet til Norge på en hverdag kan det godt hende det hadde gått en dag mindre ettersom jeg går ut i fra Bring ikke henter på søndager. FedEx fortollet selv, men brukte Bring (Posten sitt bedriftsfirma) sin "bedriftspakke dør-dør" tjeneste for levering fra Gardermoen til destinasjon. Jeg bor i Bergen sentrum så går ut i fra de bruker Bring overalt I Norge når pakken er fortollet.

Lenke til kommentar

Ok, stor sannsynlighet for å bli sendt med Bring andre steder enn sentralt på østlandet da.. :)

Den potensielle flaskehalsen var vel uansett fortollingen. Og virker som alle private selskaper fortoller selv mens de nasjonale postvesenene som USPS(USA) og Parcelforce(UK) lar Posten gjøre det. Men man får vel det man betaler for ettersom disse er en del billigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Sitter å venter på en pakke nå jeg.. Den brukte 2 dager!!! fra USA til den var int'l released Gardemoen. Det har ikke blitt oppdatert noen status på pakken på 5!!! dager nå.. Jeg valgte international express noe da jeg bestilte (den dyreste frakten, da jeg ville ha pakken fort), men når Norsk frakt går så tregt som det gjør, så er det siste gang jeg betaler masse for express frakt.

 

Så alt i alt, nå har det gått like lang tid ca som om jeg hadde valgt den billigste varianten med USPS, kanskje en dag eller to raskere med denne express frakten som var dobbelt så dyr, men som sagt, jeg har enda ikke fått pakken, og det har gått 5 dager i Norge,

 

Pakken tok som sagt 2 dager fra USA til Norge, og da var den en tur innom Frankrike også og ble scannet. Skulle tro de ble lastet opp i en ro-båt når de landet i norge, og 4-5 ro-båter ble sendt i hver sin retning når de var fulllastet. Aldri mer Fedex og dyr frakt når posten bruker like lang tid om man fortoller selv via internett fortollingen til tollvesenet.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 1 år senere...

Clareance delay - import Skedmokorset NO

 

Stått sånn i 5 dager nå, ringte Fedex og de sa at det ikke krevdes noe mere dokumentasjon, de bare ventet på at tollvesenet skulle gjøre greia si. Ingen vits i å kontakte tollvesenet heller, da dette skjer hos Fedex..

 

Edit:

 

Nå har det gått 8 dager. Ringte Fedex igjen og de sa at flere pakker under samme saksbehandler hos tollvesenet har stått lenge. Lurer på hva denne karen driver med..

 

Så de som klager på Fedex, det er ikke vanligvis deres feil, men tollvesenet.

Endret av chairgame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...