Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kobling av LED lys


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Var usikker på hvor dette skulle postes, men med tanke på at det trengs til "oppussing" av noe, gikk jeg for denne delen.

 

Jeg holder på å planlegge et lite prosjekt hvor jeg trenger 20 LED-"striper"/lys. Dette ser ut til er så og si bare tilgjengelig til bil. Hvordan, og hva må til, for å koble 20 slike "striper" sammen, og få de til å funke på vanlig strøm fra veggen?

 

Har ikke så mye peiling på dette selv, så håper noen her har forslag til god løsning dersom det er mulig.

 

LED'ene blir noe lignende dette:

 

24-LED-Strip-Car-Flexible-Grill-Light.jpg

 

 

Er da 2 ledninger bare, beregnet på bil.

 

 

Håper noen har kunnskap til å hjelpe til her. :new_woot:

 

 

EDIT: Skulle også gjerne hatt noe mykt plastikk / gummi / pleksiglass-lignende stoff som er gjennomsiktig og kan festes på overflaten, om noen vet om noe slikt.

Endret av 10minutemail
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Då må vite hvor mange watt hver remse trekker så legger du bare sammen antallet for å se hvor stor strømforsyning du trenger.

Har du for liten vil lyset bli svakere og strømforsnyninga vil kutte eller benne avhengig om den har sikringer elelr annen utkobling ved overlast/korslutning eller ikke.

 

Og remsene kobler du i paralell.

Lenke til kommentar

Har kommet frem til at det blir ca. 10 meter LED som totalt vel trekke 50W og 4A, og har bestilt et adapter som leverer opp til 60W og 5A. Lodder sammen LED-stripene, klipper av pluggen på adapteret og lodder alt på der! Dette blir bra. :-) Takk for hjelp.

En ting jeg ikke får til å stemme her

 

P=U*I => U=P/I

 

Ut i fra din dimensjonering så er spenningen

 

U=50W/4A=12,5V...

 

Regner med at du har rundet av på enten effekt eller strøm. Pass på når du gjør sånt, kan fort blitt litt vel feil, uansett er egentlig watt uint. Spenningen er låst, så det eneste du trenger og bry deg om når du dimensjonerer er strøm (ikke watt, da denne er gitt av P=u*i og du kan ikke velge annen spenning)

Lenke til kommentar

Lysene er allerede kjøpt inn og forhåpentligvis på plass før 2012. Ettersom jeg skal ha en del meter med LED's kjøper jeg helst fra en typisk "Kina-sjappe" og ikke en forhandler, spesielt ikke i Norge, da det somregel er utrolig dyrt i forhold til hva man får fra Kina. Er sikkert litt forskjell i kvalitet, men har så og si bare gode erfaringer tross prisen. Kan være at jeg kjøper inn kvalitets-LED når hele projektet er ferdig, men under bygging- og prøvefasen får det holde med billiglys! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har vert mye jobb og lite tid til dette prosjektet i det siste, men er delvis tilbake nå!

 

Er enig i det du sier Wisd0m, mye av det jeg kjøper direkte fra Kina er upåklagelig. Selvfølgelig er det blitt gjort noen bomkjøp, men har fått tilbake pengene alle gangene, så jeg skal ikke klage der heller! :)

 

 

On-topic: Er det noen som vet hvor det er mulig å få kjøpt avtagbare eller sammenleggbare bordben? Slike som de ofte har på bordene i offentlige bygninger.. Har søkt en god del rundt på forskjellige forhandlere og Google selv, men blir ikke mye klok av det. Fant bare 1 type som var lovende, men 2000,- for ben til begge sider av bordet synes jeg blir litt drøyt for et slikt prosjekt.

 

Ser helst for meg sammenleggbare bordben på begge sider, og ettersom det blir ganske langt, at par avtagbare på midten for at det skal være stabilt. Dersom noen kan peke meg i rett retning her så hadde det vert supert! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...