Gå til innhold

MKV-filer, hvilke programmer leser det?


Stefan_B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir litt nysgjerrig nå. Brukte MPC i mange år før jeg gikk over til VLC. Hvorfor mener du at MPC er bedre enn VLC? Dette er ikke ment som kritikk men jeg er tvert i mot nysgjerrig på om jeg bør hive ut vlc.

En del blir nevnt utover i disse VLC-trådene:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9281696

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=7486914

 

Har testa noen mkv filer jeg har fått tak i via VLC synes det funka veldig bra. Det jeg synes var veldig bra var at man kunne endre tekst via VLC. I avi filer kan man vel normalt ikke gjøre dette.

 

Er det slik å forstå at mkv kan inneholde forskjellige både lyd og videospor siden det er en "container"?

Du kan også ha forskjellige undertekster i AVI ( som også er et containerformat ), men det er så vidt jeg har fått med meg via ustandardiserte metoder som ikke alle demuxere støtter. Derfor støtter jeg mer bruk av frie Matroska som har bedre støtte for slikt enn over ti år gamle AVI.

 

Hvordan lager man egentlig MKV filer selv? Hva slags type software trengs?

Bruker du Windows anbefaler jeg meGUI. Det er et semi-avansert grafisk grensesnitt over Mencoder og en del annet og fri under GPL. Matroska-X264-(f)AAC er en kjempekombinasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har selv store problemer med en .mkv med 720p og x264. Problemet er lag i video, og ikke sync på lyden. Har testa stort sett alle de forskjellige codec's som er listet opp her. Ikke samtidig såklart, men lasta ned og så sletta og testet neste. Alt ble testet med restart av maskin etter installering av codec, og på MPC.

 

Noen som har vært borti noe lignende? Skulle jo ikke tro maskina skulle være så utdatert at den ikke engang klarer 720P.. er jo CoreDuo 2Ghz, 2GB ram og 7900GS på en bærbar....

 

EDIT: Vet jeg var borti noe lignende en gang før jeg formaterte maskina. Akkurat samme symptomene i både VLC og MPC, men sånn plutselig fungerte fila i VLC, selv om VLC ikke reagerer på installasjon av codec's så vidt jeg har skjønt. Husker ikke hva jeg gjorde før det plutselig fungerte den gangen.

Endret av OgnOmm
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...