Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke opp hastigheten.....


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fiber fra Telenor 50/50 linje. Når jeg måler med speedtest får jeg 50/45 noe jeg er fornøyd med, men når jeg laster ned noe får jeg aldri over 5 MB.

 

Jeg tror ikke det er linja for jeg får samme hastighet når jeg kopierer fra maskin til server eller maskin til minnekort og vise versa.

 

Hva kan være grunn?

 

Jeg har montert SSD fra samsung i en Toshiba pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50Mbit/s (merk, Megabits) skal teoretisk sett gi 6,25 MegaByte/s ned.

 

Hvis du laster ned via torrent f.eks Ubuntu Desktop som er ca. 800mb (tror jeg), opplever du da full hastighet?

 

Har du prøvd andre server inkludert norske på HTTP og FTP?

Lenke til kommentar

Jeg har fiber fra Telenor 50/50 linje. Når jeg måler med speedtest får jeg 50/45 noe jeg er fornøyd med, men når jeg laster ned noe får jeg aldri over 5 MB.

Det er ikke den samme gamle 50 megabit = 6 megabyte?

 

Hvis nettet er i orden må det være noe annet med PCen, som antivirus eller harddisk: https://www.raymond.cc/blog/measure-actual-hard-disk-perfomance-under-windows/

Lenke til kommentar

 

Jeg har fiber fra Telenor 50/50 linje. Når jeg måler med speedtest får jeg 50/45 noe jeg er fornøyd med, men når jeg laster ned noe får jeg aldri over 5 MB.

Det er ikke den samme gamle 50 megabit = 6 megabyte?

 

Hvis nettet er i orden må det være noe annet med PCen, som antivirus eller harddisk: https://www.raymond.cc/blog/measure-actual-hard-disk-perfomance-under-windows/

 

Joda det er den samme gamle 50 megabit = 6 megabyte? :) men hvorfor får jeg den samme hastigheten når jeg kopierer fra disk til disk? burde ikke den hastigheten være hvert fall være tre ganger så høy?

Lenke til kommentar

hvorfor får jeg den samme hastigheten når jeg kopierer fra disk til disk? burde ikke den hastigheten være hvert fall være tre ganger så høy?

Hvilken hastighet, og tre ganger så høy som hva?

 

Høres ut som det er en flaskehals en plass. Selv om disken er SATA 3.0 får du ikke SATA 3.0-hastighet med mindre hovedkortet også støtter det. Om minnekortet er f.eks. SD class 4 (4 MB/s) så hjelper det heller ikke om lesehastigheten på SSD er 500MB/s, du får ikke overført raskere enn det tregeste ledd.

 

Overfører du til en annen sektor på samme lagringsmedie (typisk hvis du f.eks. har partisjonert en disk i to stasjoner og overfører fra den ene til den andre) vil du også neppe få noe mer enn halvparten av skrivehastigheten ettersom mediet da både leses fra og skrives til samtidig.

 

Serveren du snakker om, er den "ute på internettet" eller står den lokalt hos deg? Isåfall, hva slags nettverksutstyr ligger mellom den og maskinen din?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

hvorfor får jeg den samme hastigheten når jeg kopierer fra disk til disk? burde ikke den hastigheten være hvert fall være tre ganger så høy?

Hvilken hastighet, og tre ganger så høy som hva?

 

Høres ut som det er en flaskehals en plass. Selv om disken er SATA 3.0 får du ikke SATA 3.0-hastighet med mindre hovedkortet også støtter det. Om minnekortet er f.eks. SD class 4 (4 MB/s) så hjelper det heller ikke om lesehastigheten på SSD er 500MB/s, du får ikke overført raskere enn det tregeste ledd.

 

Overfører du til en annen sektor på samme lagringsmedie (typisk hvis du f.eks. har partisjonert en disk i to stasjoner og overfører fra den ene til den andre) vil du også neppe få noe mer enn halvparten av skrivehastigheten ettersom mediet da både leses fra og skrives til samtidig.

 

Serveren du snakker om, er den "ute på internettet" eller står den lokalt hos deg? Isåfall, hva slags nettverksutstyr ligger mellom den og maskinen din?

 

Naa støtter SATA1 opp til 150 MB/s saa er nok ikke der problemet er.

 

Prøver traadstarter og overføre data over traadløst internett, saa er det mulig at det er der flaskehalsen ligger.

Naar han snakker om "disk til disk" saa kan det vaere at disken han kopierer fra/til ikke er en ssd det, men er treig snurredisk, og faktisk ikke har større hastighet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...