Gå til innhold

Test: OCZ Octane SSD SATA 3 512 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt en bra artikkel.

 

Til å ta seg av dette finner vi 512 MB hurtigminne på SSD-en fra Micron.

Denne settningen burde skrives om, da det høres ut som SSD-en er fra Micron og ikke RAM brikken, slik det er tiltenkt.

"Til å ta seg av dette finner vi 512 MB DDR3 som kjører på 400 MHz (800 MT/s) fra Micron på SSD-en."

 

Siden OCZ reklamerer spesielt med at denne SSD serien skalerer bra ved lav QD og blandet les/skriv, og at det er dette de fleste forbrukere vil merke, synes jeg dette kunne vært testet, eller i det minste nevnt.

En IOmeter test med QD 1-8 (lineær), og % les 0-100% i 10% stepping ville gitt et sett av 88 datapunkter (8 IOPS/%les grafer) som hadde illustrert dette. Eventuelt kunne man sammenlignet grafer mellom SSDer med R:W forhold for QD 1, 2, 3, 4 for totalt 4 bilder med én graf pr SSD. Dette er noe jeg gjerne kan sette opp og poste i SSD benchmark tråden om HW.no vil teste det og dele rådata. Det forgie større SSD-prosjektet jeg hadde var for litt over et år siden og hadde godt over 100.000 datapunkter :) (fordelt på mange lagringsoppsett)

 

Crucial M225

 

Hvorfor er denne med i alle disse testene, og ikke M4?

+1, M4 med nyeste FW er langt mer relevant å ha med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg trenger 512 GB lagring? Jeg kan ofte trenge mindre og ofte mer, det kommer an på hvor og hva man snakker om. Hva var poenget med artikkelen? At det finnes 512 GB SSD og at den er svindyr? Det ante meg...

 

Må si meg enig i at jeg ble litt skiplet av den overskriften ja. Testen var veldig bra, og informativ. Og det virker tilogmed som at de har lagt seg i selen for å utrede utfordringer rundt prising før de slapp testen. Så alt i alt en super artikkel og test.

Bortsett fra overskriften da. Trodde først det var en nyhetsartikkel om at det var "kommet" 512gb ssd, så at det var kommet noe som var større enn 512gb, så loader siden, og jeg ser at det er en test :D

JA, jeg trenger SSD disker som er x antall TB jeg. Kan jeg slippe snurredisker i servere så er det super-dupert. Så hvor stor en harddisk er, har ingenting med hva man trenger. Det er prisen som avgjør hva man kjøper. Ja også fysiske attributter da, om man har lite kvadratmeter eller kjøling :)

Lenke til kommentar

Synest at artikkelen mangler noen viktige poenger.

 

Sandforcekontrolleren komprimerer data mens den skrives til disken, og dekomprimerer når den leser. Data som allerede er komprimmert utfører sandforce dårligere enn det den gjør på mange andre kontrollere. Indilinxkontrollerens mål er å være bedre på NCD (Non-Compressible Data) enn det sandforcekontrolleren er, noe som den er med god margin.

Dette er noe dere burde ytelsestestet og gitt en "+" for imo.

Lenke til kommentar
Crucial M225

 

Hvorfor er denne med i alle disse testene, og ikke M4?

Først M225: Den henger egentlig bare igjen i grafene fordi jeg ikke har fjernet den etter at de originalt ble etter-testet. Før neste test skal jeg gå over å vaske litt, jeg ser det er et par utgåtte modeller der.

 

 

Så M4: Det er flere forskjellige grunner til at vi dessverre ikke har fått testet M4, noe vi gjerne skulle ha gjort. Se redgjørelsen i denne samletesten: http://www.hardware.no/artikler/ni_ssd-er_paa_testbenken/102827

... og den påfølgende diskusjonen i forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1385661

 

 

Generelt en bra artikkel.

 

Til å ta seg av dette finner vi 512 MB hurtigminne på SSD-en fra Micron.

Denne settningen burde skrives om, da det høres ut som SSD-en er fra Micron og ikke RAM brikken, slik det er tiltenkt.

"Til å ta seg av dette finner vi 512 MB DDR3 som kjører på 400 MHz (800 MT/s) fra Micron på SSD-en."

 

Siden OCZ reklamerer spesielt med at denne SSD serien skalerer bra ved lav QD og blandet les/skriv, og at det er dette de fleste forbrukere vil merke, synes jeg dette kunne vært testet, eller i det minste nevnt.

En IOmeter test med QD 1-8 (lineær), og % les 0-100% i 10% stepping ville gitt et sett av 88 datapunkter (8 IOPS/%les grafer) som hadde illustrert dette. Eventuelt kunne man sammenlignet grafer mellom SSDer med R:W forhold for QD 1, 2, 3, 4 for totalt 4 bilder med én graf pr SSD. Dette er noe jeg gjerne kan sette opp og poste i SSD benchmark tråden om HW.no vil teste det og dele rådata. Det forgie større SSD-prosjektet jeg hadde var for litt over et år siden og hadde godt over 100.000 datapunkter :) (fordelt på mange lagringsoppsett)

 

Takk for en fyldig tilbakemelding!

 

Jeg skal få omformulert det ene avsnittet litt.

 

Som det står i testen er modellen vi fikk inn til test allerede på vei tilbake til OCZ, men en ny vil komme tilbake til oss om ikke så alt for lenge. Jeg skal prøve å få tid til å gjøre litt av den testingen du her nevner, og gi dere resultatene i forumet. Forhåpentligvis er det 256 GB eller 128 GB-modellen vi kan låne, så får vi sett på ytelsen ved de mer folkelige kapasitetene :-)

 

Når det gjelder testrutinene generelt har jeg lovet dere noen måneder nå at disse skal bli oppgradert. På grunn av litt lav kapasitet hos oss i det siste har det dessverre ikke vært mulig, men nå ser det ut til at jeg skal få det til rett etter CES i januar. Da vil det nok også bli lansert et hav av nye SSD-er.

 

 

Noen som har sett 1 TB versjonen liggende for salg noe sted enda?

 

Sist jeg snakket med OCZ nevnte de at den trolig kommer på markedet tidlig første kvartal neste år, forhåpentligvis rett etter CES i januar

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå snakker vi!! Når denne kommer ned i pris kan 500 GB disken i laptopen oppgraderes til SSD. I laptoper er det ikke veldig aktuelt med hybridløsninger, og SSDer har ekstra fordeler, som at man kan f.eks. pakke ned PCen mens den går i dvale. Håper denne utviklingen forsetter..

 

Nåja. Med en litt fornuftig laptop med autostopp, så er det overhodet ikke noe problem å pakke sammen laptopen selv med vanlig HD. Største fordelen med SSD er hastighetsøkningen, både ved oppstart og avslutning, samt bruk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...