Gå til innhold

Salongrifle og regler?


DraZeN

Anbefalte innlegg

 

Våpenet skal lagres i godkjent våpenskap eller at sluttstykket er fjernet. dvs sluttstykket blir lagret et sted, våpenet blir lagret et annet og ammoen et tredje sted.

 

Stemmer dårlig. Alle halvautovåpen og håndvåpen må oppbevares i FG-godkjent våpenskap. Andre våpen som boltaction rifler og hagler må oppbevares i våpenskap hvis man har flere enn 4 i husholdninger.

 

ellers går det ann å ha uregistrerte våpen, selv om det ikke er så lurt

 

Hvorfor er ikke det lurt? FYI, uregistrerte og ulovlige er ikke synonymt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå snakker jeg om en single bolt-action rifle kaliber .22 - 6,5mm

 

ikke om halvautomatiske rifler, pistoler osv.

 

selvfølgelig er det å foretrekke å ha et våpenskap...

 

Edit: og når det er snakk om at uregistrerte våpen ikke er ulovlig så lurer jeg på hvorfor politiet gav et våpenamnesti. det er bøter for å ha ikkeregistrerte våpen i norge... plomberte våpen er en annen sak. men funksjonible våpen er fyfy

Endret av Odden
Lenke til kommentar
nå snakker jeg om en single bolt-action rifle kaliber .22 - 6,5mm

 

Single bolt-action rifle...... første gang jeg har hørt det begrepet :D Tror nok du mener "bolt-action rifle", da nær 100% av alle bolt-action rifler bare har 1 stk bolt ;) Har bare hørt en eneste gang om en tysk rifle med to bolter (sluttstykker).

 

Btw har jeg stor respect for Odden :w00t:

Lenke til kommentar

Edit: og når det er snakk om at uregistrerte våpen ikke er ulovlig så lurer jeg på hvorfor politiet gav et våpenamnesti. det er bøter for å ha ikkeregistrerte våpen i norge... plomberte våpen er en annen sak. men funksjonible våpen er fyfy

Sludder og pølsevev.

 

Det nasjonale våpenamnestiet som trådte i kraft 1. september 2003 betyr at alle som har ulovlige, uregistrerte våpen kan ta kontakt med politiet uten å bli straffet for ulovlig våpenbesittelse. Ifølge våpenloven er alle pistoler, maskinpistoler, rifler og hagler registreringspliktige. Unntaket er hagler ervervet før 1. oktober 1990.

 

Et par oppklaringer til teksten:

 

Automat og pumpe -hagler ble lisenspliktige i 1978, og det ble tvungen etterregistrering av disse da.

Pistoler/revolvere med modellår før 1871 og rifler med modellår før 1885 er heller ikke lisenspliktige.

 

Det finnes ganske mange hundretusener med lovlige uregistrerte våpen i Norge.

 

Plomberte våpen er ikke et våpen iht våpenloven.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Men...jakt er vel strengt tatt ikke så veldig kjekt med salongrifle?

Tja... det kalibret funker fint for rypejakt. Eller for å "snipe" plagsomme kråker... :cry:

Men funker vel egentlig best på å plinke blikkbokser.

 

 

Jeg har nettopp tatt jegerprøver og vil søke om lisens. Lurte på om jeg ønsket meg mest en salongrifle, men ble veldig usikker når du sier at det ikke er så særlig til jakt. Er det noen andre her som har noen andre erfaringer?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...