Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Desverre er kommentarer fra Canon som dette ikke bra:

Canon tells us that at a pixel level, noise levels should be very similar to the EOS 7D Mark II and slightly better than what we'd expect from a 5D Mark II (note: not a 5D Mark III).

Om du kobler den kommentaren sammen med at det er mange flere piksler, så må da det være bra? Det vi ser på et bilde er ikke pikslene, det er hele bildet. Det betyr at du kan få mye bedre kvalitet ut av samme forstørrelse, eller større forstørrelse med samme kvalitet.

Vel - nå vil jeg påstå at Canon er noe på bærtur dersom de mener at 7D mkII har mindre støy per piksel enn 5D mkII - spesielt hvis man skyter Raw.
Lenke til kommentar

 

Hands-on med 5Ds® og litt på den nye Canon 11-24mm. Også sammenligning på hvor mye videre 11mm er iforhold til 14mm.

 

Virker som at bufferen til 5ds er kanskje i det minste eller tregeste laget. I hvertfall hvis jeg oppfattet det riktig med at han fikk 2-3 bilder ut av kameraet før det begynner å slite, men det er vel baksiden av såpass mange megapixler.

Lenke til kommentar

Kan godt hende de har satt bufferet på 5Ds kunstig lavt, tilsvarende som jeg mener Nikon gjorde med D7000, for å segmentere kameraene sine.

 

Foreløpig er det preproduksjonsmodeller, så både "fysisk" størrelse og nyere firmware kan påvirke endelig resultat. Kan godt tenke meg at bufferstørrelse ikke er det viktigste på 5Ds, men 2-3 bilder høres i underkant ut selv om Canon ønsker å segmentere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har i dag tafset på begge de nye 5D'ene , 7D MkII og 760D. Tillegg nye 11-24mm objektivet :-) Canon Pro har roadtrip i Bergen nå. Fine foredrag er det også. De nye 5D'ene er kliss lik mitt gamle 5D MkIII når det gjelder utseende og ergonomi. Å ta opp de nye 5D'ene påmontert det nye 11-24mm objektivet var plutselig en kollos av en klump nå i forhold til mitt EM-1, artig hvor fort man bli vant til ting :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har i dag tafset på begge de nye 5D'ene , 7D MkII og 760D. Tillegg nye 11-24mm objektivet :-) Canon Pro har roadtrip i Bergen nå. Fine foredrag er det også. De nye 5D'ene er kliss lik mitt gamle 5D MkIII når det gjelder utseende og ergonomi. Å ta opp de nye 5D'ene påmontert det nye 11-24mm objektivet var plutselig en kollos av en klump nå i forhold til mitt EM-1, artig hvor fort man bli vant til ting :-)

5DS[R] chassiet er tilsynelatende likt mark 3, men er forbedret mtp. å redusere rystelser. Blant annet er hele chassiet forsterket rundt stativfestet, og speilmekanismen er modifisert med bedre demping (motorisert). Det er neppe noen direkte ulempe med litt vekt når man skal gjøre opptak i denne oppløsningen, det er ikke mye som skal til før effektiv oppløsning er redusert kraftig.

Hvordan virket EF 11-24mm?

Endret av tech8
Lenke til kommentar

 

Jeg har i dag tafset på begge de nye 5D'ene , 7D MkII og 760D. Tillegg nye 11-24mm objektivet :-) Canon Pro har roadtrip i Bergen nå. Fine foredrag er det også. De nye 5D'ene er kliss lik mitt gamle 5D MkIII når det gjelder utseende og ergonomi. Å ta opp de nye 5D'ene påmontert det nye 11-24mm objektivet var plutselig en kollos av en klump nå i forhold til mitt EM-1, artig hvor fort man bli vant til ting :-)

5DS[R] chassiet er tilsynelatende likt mark 3, men er forbedret mtp. å redusere rystelser. Blant annet er hele chassiet forsterket rundt stativfestet, og speilmekanismen er modifisert med bedre demping (motorisert). Det er neppe noen direkte ulempe med litt vekt når man skal gjøre opptak i denne oppløsningen, det er ikke mye som skal til før effektiv oppløsning er redusert kraftig.

Hvordan virket EF 11-24mm?

 

11-24 virket som ventet solid. Men jeg reagerte på den enorme buede forntlinsen, man tenker fish eye med en gang man ser det. Imponerende konstruksjon og med tanke for utsatt flare. Selve objektivet var jo ikke så langt men som sagt et gedigen front element. Men 11mm for fullformt er gedigent i seg selv. Jeg legger ikke skjul på at det hadde vært digg med en 5Dr med EF 11-24mm til landskapsfotografering, men laaangt over mitt budsjett :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Nå er det mer snakk om 5D mk4, kommer vist i slutten av året "CR2"

 

A camera currently being tested specifications

  • 18mp Full Frame CMOS

 

Høres ikke veldig sannsynlig ut med lavere oppløsning enn 7DII selv om det skulle bli ble et rent sportskamera. Og det ville jo være en direkte konkurrent til 1DX. Eneste måtte være hvis de ønsker å unngå downsampling for 4K.

Lenke til kommentar

Syntes 12fps hørtes mye ut for 5D-serien. Skal det bli et sportskamera?

 

Hva får neste 1Dx-hus da? 16 eller mer?

Sannsynligheten er stor for det, spesielt siden vi har fått 5Ds og 5Dr som er for statiske motiver og de har en slapp skuddtakt/fokusmodul.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Syntes 12fps hørtes mye ut for 5D-serien. Skal det bli et sportskamera?

 

Hva får neste 1Dx-hus da? 16 eller mer?

Sannsynligheten er stor for det, spesielt siden vi har fått 5Ds og 5Dr som er for statiske motiver og de har en slapp skuddtakt/fokusmodul.

 

De har vel ikke så slapp fokusmodul? Skuddtakt på 5 bilder i sekundet er imidlertid lavt, spesielt i forhold til 7DII og 1DX, men 5bps var bortimot "high end" for ti år siden så det er ikke så ille selv om det er "low end" i dag. Personlig greier jeg meg med 5bps 99% av tiden, hvis bufferstørrelsen er så lav som antydet er det et mye større problem synes jeg.

 

For så vidt enig i at en 5DIV ikke nødvendigvis trenger å ha veldig høyt antall piksler siden Canon nå har det dekket, men som et allround kamera ville det vært naturlig å beholde dagens oppløsning eller f.eks. gå opp til 24MP for ikke å ligge under Nikon og Sonys modeller (og 760D). 18, 22 eller 24 MP spiller ikke så voldsomt stor rolle for bildene, men selv i denne klassen tror jeg det er mange som ser på megapiksler ved valg av kamera.

Lenke til kommentar

"ikke så voldsomt stor" er vel en understatement. "Betyr pøkk i det store bildet" er nærmere min virkelighetsforståelse :-)

 

"ikke så stor" hadde kanskje vært bedre. Fra 18 til 24 MP er det imidlertid nok forskjell til at man kan se mer detaljer, men selvsagt bare av betydning for virkelig store bilder, eller hvis man må croppe mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...