Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Obstfelder og "Jeg ser", er vel for åpenbart å få om. I så fall vil jeg tro at vi får om et annet verk/dikt. Uansett,vil jeg tro at modernisme/ tidlig modernisme (nyromantikk) derfor også vil være sentralt. Kanksje man skal sammenlikne tidlig modernisme på Obstfelders tid, med postmodernismen i dag? Dette med fremmedgjørelse, angst og irrasjonelle handlinger vil mange påstå er nokså aktuellt i dagenns moderne samfunn. Andre klassiske oppgaver er vel retorisk analyse, novelleanalyse, og en eller annen oppgave hvor man skal drøfte et eller annet. Men jeg har ikke peiling, satser bare på å få en oppgave jeg føler jeg kan besvare godt nok.

Lenke til kommentar

Uff, har både nynorsk og bokmål dette semesteret. Hva slags oppgaver er mest "safe" å velge? Har totalt ni eksamener dette semesteret og får ikke brukt mye tid på norsk dessverre. Hadde både bokmål og nynorsk i vg3 for 2 år siden og fikk da fire på begge. Må få det nå også, men helst fem på en av dem. Tar de opp for å få mindre firrere på vitnemålet, pluss at jeg må kvitte meg med karakter tre som jeg fikk i standpunkt sidemål.

Lenke til kommentar

Uff, har både nynorsk og bokmål dette semesteret. Hva slags oppgaver er mest "safe" å velge? Har totalt ni eksamener dette semesteret og får ikke brukt mye tid på norsk dessverre. Hadde både bokmål og nynorsk i vg3 for 2 år siden og fikk da fire på begge. Må få det nå også, men helst fem på en av dem. Tar de opp for å få mindre firrere på vitnemålet, pluss at jeg må kvitte meg med karakter tre som jeg fikk i standpunkt sidemål.

Mest "safe" å velge vil jeg påstå er retorisk analyse. Har man satt seg godt inn i sjangeren, så skal det ikke så mye til før man faktisk klarer å få 5. Brifer man litt med kunnskap utenfor pensum, og trekker feks. inn Aristoteles, så vil nok sensor bli imponert. Retorisk analyse er så rett fram at det er vanskelig å bomme på. Det skal i så fall mye til. Likevel foretrekker jeg personlig å skrive resonnerende oppgaver, men hva jeg foretrekker er i dette tilfellet irrelevant! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På forrige eksamen (våren 2015) kom det en oppgave om hvordan språket hadde utviklet seg, og de som valgte oppgaven skulle vise tydelige at de brukte tekstvedlegget "fri sprogutvikling" av Arnulf Øverland. Nå hadde ikke Arnulf noe jubileum, men har hørt at flere har sagt at Sigbjørn Obstfelder kan være aktuelt på grunn av 150 års jubileet. Har Obstfelder skrevet noe som kan være aktuelt på et langsvar?

I tillegg er jo asylflyktninger som flykter/drukner kanskje aktuelt på en retorisk analyse? Er det noen som veit av noen populære artikler om flyktningestrømmen? 

Lenke til kommentar

Om vi skal sammenligne med hvordan det har brukt å vært, tror ikke jeg det kommer noe retorikk på langsvar i hovedmål. Har sett igjennom oppgavesettene fra 2011 og frem til 2015, og retorisk analyse har kommet annenhvert år på våren, og kom dessverre ifjor med kampanjen "barnebrud". Litt synd at retorisk analyse mest sannsynlig ikke vil dukke opp i år, da det er den enkleste sjangeren og mye vanskeligere å bomme på oppgaven, enn andre sjangrer. Kan jo hende at retorisk analyse i år er kortsvaroppgaven. Hvem veit. Kan jo også fort hende at retorisk analyse kommer på langsvar, men ut ifra det mønstre de som lager disse oppgavene kjører, ser det dessverre mørkt ut, for oss som synes det er den beste og letteste sjangeren.  

Lenke til kommentar

Om vi skal sammenligne med hvordan det har brukt å vært, tror ikke jeg det kommer noe retorikk på langsvar i hovedmål. Har sett igjennom oppgavesettene fra 2011 og frem til 2015, og retorisk analyse har kommet annenhvert år på våren, og kom dessverre ifjor med kampanjen "barnebrud". Litt synd at retorisk analyse mest sannsynlig ikke vil dukke opp i år, da det er den enkleste sjangeren og mye vanskeligere å bomme på oppgaven, enn andre sjangrer. Kan jo hende at retorisk analyse i år er kortsvaroppgaven. Hvem veit. Kan jo også fort hende at retorisk analyse kommer på langsvar, men ut ifra det mønstre de som lager disse oppgavene kjører, ser det dessverre mørkt ut, for oss som synes det er den beste og letteste sjangeren.  

Dette var virkelig virkelig skuffende å høre! Herregud, har skrevet retoriske tekster på tentamen gjennom alle årene :/ :/ uff..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...