Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei! Var så heldig (eller uheldig heter det kanskje) å komme opp i biologi 2 skriftlig eksamen onsdag 27 mai, så tenkte at vi kunne bruke denne tråden til å forberede oss til eksamen :) Flere som har kommet opp?  :wee: 

 

Om du har noen sider/tips til eksamen kan du godt skrive det her, slik at andre også kan få nytte av det :) #sharingiscaring

Endret av Alwayslover
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg skal også ha eksamen i biologi 2 :)

Er du fornøyd? :)

hvordan forbereder du deg? :D

 

Er veldig fornøyd! Håper på 6'er, men regner med 5'er. Er du fornøyd? Hvilken karakter satser du på?

Foreløpig holder jeg på med å lese gjennom hele pensum, og jeg har startet med et eksamensett. Har egentlig ikke kommet så veldig godt i gang, må få startet skikkelig i dag/i morgen.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal også ha eksamen i biologi 2 :)

Er du fornøyd? :)

hvordan forbereder du deg? :D

 

Er veldig fornøyd! Håper på 6'er, men regner med 5'er. Er du fornøyd? Hvilken karakter satser du på?

Foreløpig holder jeg på med å lese gjennom hele pensum, og jeg har startet med et eksamensett. Har egentlig ikke kommet så veldig godt i gang, må få startet skikkelig i dag/i morgen.

 

Er egentlig ikke så veldig fornøyd - ligger på 5 i biologi.. men syntes det er vanskelig.. spesielt genetikk :( Så er egentlig ikke sikker på hva jeg satser på... men blir fornøyd med 4 :) 

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som kom opp i både biologi og kjemi? Som respektivt er på 26. og 27. mai? Hahaha, føler det er nytteløst å kombinere øvingen på begge  :hm:

Har heldigvis ikke vært så uheldig, men vet om mange som er i samme situasjon.... Virker slitsomt :hm: Hvordan kombinerer du det ?

Endret av Alwayslover
Lenke til kommentar

 

Er jeg den eneste som kom opp i både biologi og kjemi? Som respektivt er på 26. og 27. mai? Hahaha, føler det er nytteløst å kombinere øvingen på begge  :hm:

Har heldigvis ikke vært så uheldig, men vet om mange som er i samme situasjon.... Virker slitsomt :hm: Hvordan kombinerer du det ?

 

Leser for det meste kjemi nå, siden det er det svakeste faget mitt, og ser på crashcourse videoer i begge fagene for å friske opp kunnskapene! Men alt i alt tror jeg det skal gå ok, det er disse to fagene jeg har mest interesse for, så på den siden var det jo hell i uhell  :wee:

Lenke til kommentar

Leser for det meste kjemi nå, siden det er det svakeste faget mitt, og ser på crashcourse videoer i begge fagene for å friske opp kunnskapene! Men alt i alt tror jeg det skal gå ok, det er disse to fagene jeg har mest interesse for, så på den siden var det jo hell i uhell  :wee:

 

 

 

 

 

Hvilke crashcourse videoer bruker du? :p

Har også eksamen i biologi, og håper på å gjøre det ganske bra, så går veldig mye i å lese boka og notere som faen :p Henger opp tegninger av reaksjoner, celler og andre figurer rundt omkring :p

Lenke til kommentar

 

Leser for det meste kjemi nå, siden det er det svakeste faget mitt, og ser på crashcourse videoer i begge fagene for å friske opp kunnskapene! Men alt i alt tror jeg det skal gå ok, det er disse to fagene jeg har mest interesse for, så på den siden var det jo hell i uhell  :wee:

 

 

 

 

 

Hvilke crashcourse videoer bruker du? :p

Har også eksamen i biologi, og håper på å gjøre det ganske bra, så går veldig mye i å lese boka og notere som faen :p Henger opp tegninger av reaksjoner, celler og andre figurer rundt omkring :p

 

Jeg bruker de med han Hank Green på youtube!! Han forklarer alt ganske raskt og enkelt, så bruker han i både biologi og kjemi. I tillegg bruker jeg boka "Human Biology" av Cesie Starr, for å gi meg litt ekstra kunnskaper  :)

Lenke til kommentar

Leser igrunn lite på forsøk, men skal gå gjennom feltrapporten innen onsdag.

 

Har et spørsmål fra eksamenen våren 2014. Del 2, oppgave 3 b)

Mais og poteter er eksempler på planter som har blitt genmodifisert. Begge er viktige energikilder for mange befolkningsgrupper.

Forklar hvorfor det er mindre energikrevende å bruke en viss mengde poteter i kostholdet enn å bruke en like stor mengde kjøtt.

 

Jeg vet ikke helt hva man skal svare? Bør man nevne at poteter inneholder karbohydrater og kjøtt inneholder proteiner?

Lenke til kommentar

Leser ikke så særlig på forsøk, men vil tro det er vesentlig viktig å kunne feltarbeidet ganske godt.(pugg en dyreart og en planteart + tilpasninger. ville også ha sett på næringsnett/næringskjede fra denne turen.)

 

Lurer på om det noen som har noen gode studieteknikker til å lære seg fotosyntesen, celleåndingen og kretsløpene? Sliter også en god del med translasjon av mRNA

Lenke til kommentar

Leser igrunn lite på forsøk, men skal gå gjennom feltrapporten innen onsdag.

 

Har et spørsmål fra eksamenen våren 2014. Del 2, oppgave 3 b)

Mais og poteter er eksempler på planter som har blitt genmodifisert. Begge er viktige energikilder for mange befolkningsgrupper.

Forklar hvorfor det er mindre energikrevende å bruke en viss mengde poteter i kostholdet enn å bruke en like stor mengde kjøtt.

 

Jeg vet ikke helt hva man skal svare? Bør man nevne at poteter inneholder karbohydrater og kjøtt inneholder proteiner?

Jeg tenker kanskje det er nødvendig å tenke at kjøtt vil være på et høyere trofisk nivå(fra første til tredje konsument) , enn poteter som er en plante(?) -> som er produsent. kan henne dette er helt feil, syntes denne oppgaven var veldig vanskelig.. 

Endret av VGS-elev
Lenke til kommentar

Leser igrunn lite på forsøk, men skal gå gjennom feltrapporten innen onsdag.

 

Har et spørsmål fra eksamenen våren 2014. Del 2, oppgave 3 b)

Mais og poteter er eksempler på planter som har blitt genmodifisert. Begge er viktige energikilder for mange befolkningsgrupper.

Forklar hvorfor det er mindre energikrevende å bruke en viss mengde poteter i kostholdet enn å bruke en like stor mengde kjøtt.

 

Jeg vet ikke helt hva man skal svare? Bør man nevne at poteter inneholder karbohydrater og kjøtt inneholder proteiner?

Som det ble nevnt lengre oppe her så tror jeg at det har med energistrøm i næringskjeden. Som vi vet så forsvinner det veldig  mye energi fra ledd til ledd, så om vi går direkte til poteten (produsent) har vi tilgang på mer energi enn det vi ville hatt med kjøtt (som kanskje er primær, sekundær og kanskje til og med tertiærkonsument) :) Det første jeg kom på, men aner ikke hva som kan være riktig... den var vanskelig..  :hmm:

Lenke til kommentar

Leser ikke så særlig på forsøk, men vil tro det er vesentlig viktig å kunne feltarbeidet ganske godt.(pugg en dyreart og en planteart + tilpasninger. ville også ha sett på næringsnett/næringskjede fra denne turen.)

 

Lurer på om det noen som har noen gode studieteknikker til å lære seg fotosyntesen, celleåndingen og kretsløpene? Sliter også en god del med translasjon av mRNA

Har dessverre ikke noen spesielle teknikker... vi har øvd en del på de gjennom skoleåret, så vet på en måte hvordan jeg selv skal øve på dem... Syntes de er voldsomme noen av de da  :eek:

 

Tror dere forresten at kontrollmekanismer i celleånding er veldig viktig? sånn "skriv det du kan om det" - viktig? .. eller bare til flervalgsoppgavene? 

Endret av Alwayslover
Lenke til kommentar

 

Leser igrunn lite på forsøk, men skal gå gjennom feltrapporten innen onsdag.

 

Har et spørsmål fra eksamenen våren 2014. Del 2, oppgave 3 b)

Mais og poteter er eksempler på planter som har blitt genmodifisert. Begge er viktige energikilder for mange befolkningsgrupper.

Forklar hvorfor det er mindre energikrevende å bruke en viss mengde poteter i kostholdet enn å bruke en like stor mengde kjøtt.

 

Jeg vet ikke helt hva man skal svare? Bør man nevne at poteter inneholder karbohydrater og kjøtt inneholder proteiner?

Som det ble nevnt lengre oppe her så tror jeg at det har med energistrøm i næringskjeden. Som vi vet så forsvinner det veldig  mye energi fra ledd til ledd, så om vi går direkte til poteten (produsent) har vi tilgang på mer energi enn det vi ville hatt med kjøtt (som kanskje er primær, sekundær og kanskje til og med tertiærkonsument) :) Det første jeg kom på, men aner ikke hva som kan være riktig... den var vanskelig..  :hmm:

 

Har lest om dette nå, og vi er inne på rett svar her. Hele oppgaven handler om hvordan vi kan utnytte energieffektiviten best mulig og må derfor se på forskjellen til energistrømmen på de ulike trofiske nivåene i en næringskjede. 

Endret av VGS-elev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...