Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

....

 

Ja, men om du setter T(x)=2, så skal det ikke så mye til for å få en ligning som beskriver nullpunktene til en andregradsfunksjon. 

 

 

En visst du setter T(x) = 2? Altså 2 = 0.5x- 3x + 2.5 så flytter vi over 2 og får 0 = 0.5x- 3x + .5 som gir deg x=0.1715173 og x=5.82843.

 

Setter du de inn i T(x) får du 2 grader. 

 

Ah, tusen takk! Da gir det mening. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei  :)

 

 

Etter mange år i arbeid så vurderer jeg nå å sette meg på skolebenken og retningen mot ingeniør.

Det er fryktelig mange år siden jeg har tatt i en matematikk bok så jeg holder nå på å friske opp litt teoretisk matematikk (1T).

 

Jeg sliter litt med omregning av en formel og lurte kanskje på om noen av dere kunne gi meg litt hjelp?  :innocent:

 

Oppgaven er å endre på formelen  E=9F+4(P+K) slik at den tar hensyn til F og ikke E 

 

Er jeg på fullstendig villspor hvis jeg skriver den om til F=(E+4(P+K)) / 9

 

Fremgangsmåten min: 

1.(Flytt 9F for seg selv på venstre side): 9F = E+4(P+K)

 

2. Dividere høgre og venstresiden med 9 

9F/9 = E+4(P+K) / 9

 

3. Blir da stående med: F= E+4(P+K) / 9

 

Omregning av andre formler går greit. Feks formel for utregning av volum av en sylinder (v=πr2*h) til å ta hensyn til høgde i stedefor volum ( h=V/πr)

 

Håper at noen kan gi meg en tilbakemelding :-) 

Endret av MoBiuS
Lenke til kommentar

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven her? Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å løse den :/

I starten av januar hvert år setter vi inn 25.000 kr på en bankkonto. Kontoen gir 2,40% rente per år, og renten kapitaliseres ved årsslutt. Tyve år etter første innskudd har vi gjort innskudd på tilsammen 500.000 kr. Hva store er de samlede renteinntektene i løpet av de tyve årene? 

Jeg tenker at man tar 500 000*1,02420 = 803 450, og deretter tar man 803 450 - 500 000 for å finne renteinntektene, men det ser ikke ut til å stemme :( Ser at det ikke stemmer, da jeg ikke har 500 000 kr på konto i 20 år.

Endret av CCC
Lenke til kommentar

Gitt overføringsfunksjonene:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{s^2}{s^2+s+1}

 

og

 

chart?cht=tx&chl=\frac{s^2}{s^2-s+1}

 

Hvordan vet man at første begynner sin faseforskyvning på 180 grader og synker med 180 grader i knekkfrekvens, mens den andre begynner på -180 grader og økes med 180 grader i knekkfrekvens (asymptotisk)?

 

"Standard ledd" for nevneren i en slik kompleks funksjon er jo:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{(\frac{s}{\omega_0})^2+\frac{2\zeta}{\omega_0}s+1}

 

Og den avtar med 180 grader etter knekkfrekvensen. dB-kurva avtar med -40dB per dekade etter knekkfrekvensen, og det gjør jo begge funksjonene.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven her? Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å løse den :/

 

I starten av januar hvert år setter vi inn 25.000 kr på en bankkonto. Kontoen gir 2,40% rente per år, og renten kapitaliseres ved årsslutt. Tyve år etter første innskudd har vi gjort innskudd på tilsammen 500.000 kr. Hva store er de samlede renteinntektene i løpet av de tyve årene? 

 

Jeg tenker at man tar 500 000*1,02420 = 803 450, og deretter tar man 803 450 - 500 000 for å finne renteinntektene, men det ser ikke ut til å stemme :( Ser at det ikke stemmer, da jeg ikke har 500 000 kr på konto i 20 år.

 

Du kan bruke formel for annuitetsberegning. Den er (for innbetaling i begynnelsen av året) som følger:

 

Innskudd * ((1+r)^t - 1)*(1+r)/r

 

Dvs: 25 000*((1.024)^20-1)*1.024/(0.024) = 647 400,6 kr, hvorav 147 400,6 kr er renteinntektene dine.

 

 

Du kan regne ut dette manuelt også, men det vil ta evigheter. Da gjør du følgende:

 

Første år: 25 000 * 1.024 = 25600

Andre år: (25 600 + 25 000)*1.024 = 51814

etc

Endret av NoMercy
Lenke til kommentar

 

Kan noen hjelpe meg med denne likningen? 2x + 4y = 136

 

Du har to ukjente og én ligning, det er uendelig mange løsninger.

 

Hjelper det med denne informasjonen?

 Herman er på besøk på en bondegård. Han titter inn i fjøset og ser 40 dyr (høner og griser) For moro skyld teller han beina til dyrene. Det er tilsammen 136 bein. Hvor mange høner og hvor mange griser er det i fjøset?

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen hjelpe meg med denne likningen? 2x + 4y = 136

 

Du har to ukjente og én ligning, det er uendelig mange løsninger.

 

Hjelper det med denne informasjonen?

 Herman er på besøk på en bondegård. Han titter inn i fjøset og ser 40 dyr (høner og griser) For moro skyld teller han beina til dyrene. Det er tilsammen 136 bein. Hvor mange høner og hvor mange griser er det i fjøset?

 

 

Ja, det hjelper deg, du kan nemlig lage enda en ligning med den. Hvilken del av informasjonen har du ikke gjort om til en ligning ennå?

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan noen hjelpe meg med denne likningen? 2x + 4y = 136

 

Du har to ukjente og én ligning, det er uendelig mange løsninger.

 

Hjelper det med denne informasjonen?

 Herman er på besøk på en bondegård. Han titter inn i fjøset og ser 40 dyr (høner og griser) For moro skyld teller han beina til dyrene. Det er tilsammen 136 bein. Hvor mange høner og hvor mange griser er det i fjøset?

 

 

Ja, det hjelper deg, du kan nemlig lage enda en ligning med den. Hvilken del av informasjonen har du ikke gjort om til en ligning ennå?

 

Fant ut av likningen :) tusen takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Hei! 

 

Jeg får en "feilmelding" fra geogebra når jeg prøver å regne ut sannsynligheten for noe i CAS, noen som vet råd?

 

http://prnt.sc/azi1xv

Hva er egentlig problemet?

 

Du har bedt CAS om å summere 100 000 beregninger og får beskjed om at det tar for lang tid.  Så får du vel nøye deg med 10 000 beregninger da. ..

 

Eller du skal kunne justere time-out  (fra manual. har ikke testet dette selv):

 

22px-Menu_view_cas.svg.png CAS

This section is displayed only if the 16px-Menu_view_cas.svg.png CAS View is active, and allows you to:

  • set a timeout for the 16px-Menu_view_cas.svg.png CAS calculations, in seconds

 

Du får jo uansett svært nær 1/13*n ut av dette, så jeg er også usikker på hva du egentlig vil oppnå med beregningen din.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...