Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

Vi skal ha fordypningsoppgave i Norsk nå, der vi skal velge ut 3 bøker og skrive referat fra de og finne en felles problemstilling for alle tre bøkene som vi skal svare på. 

Det jeg lurer på er om noen har noen tips til problemstilling da jeg sliter utrolig med å få det til???

HJELP.

 

Jeg har valgt bøkene:

-Skyggedød-Anne Holt

-Jeg tenker at du skjønner det sjøl-Jon Gangdal

-og som nr tre blir det enten Huset med den blinde glassveranda-Herbjørg Wassmo, eller Pappas prinsesse-Sigrid Beate Edvardsen.

 

Tema er jo i hovedsak mishandling, omssorgssvikt på det sterkeste.. 

holder det med noe sånt som : Hva får mennesker til å utsette andre for mishandling? eller, Hva gjør at voksne mennesker kan behandle noen de elsker på en forferdelig måte? eller, Vil det ingen enda ta? 

 

Jeg syns dette her er vanskelig..  :hmm:  :ohmy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemstillingene du har valgt er noe ambisiøse å besvare i en liten fordypningsoppgave. Prøv å formuler noe du faktisk kan svare på, for eksempel: 'Hvilke følger kan mishandling av nær familie få for offeret, og hvordan har tillitssvikt av denne typen blitt uttrykt av noen forfattere?'

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemstillingene du har valgt er noe ambisiøse å besvare i en liten fordypningsoppgave. Prøv å formuler noe du faktisk kan svare på, for eksempel: 'Hvilke følger kan mishandling av nær familie få for offeret, og hvordan har tillitssvikt av denne typen blitt uttrykt av noen forfattere?'

Takk for tips :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 1 år senere...

Venninna til søstra mi sa en gang at om man har valgt fremmedspråk på ungdomsskolen(tysk, spansk e.l) så må man enten ha matte som valfag eller 2 skoletimer ekstra i uken. Er det sant eller har hun misforstått.

Matte som valgfag på VGS du tenker på?

Jeg hadde spansk på ungdomsskolen. Jeg måtte ikke ha R-matte på VGS. Eller ekstra skoletimer.

Endret av Lami
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hei! 

 

Jeg skriver en fordypningsoppgave og er svært rusten på sitering, bruk av kilder ol. Eksempelvis har jeg lyst til å definere ordet fosterdiagnostikk. https://sml.snl.no/embryo Her har jeg funnet en kilde på hva ordet foster betyr, men den har begrenset gjenbruk. Kan jeg for eksempel skrive uten at det blir brudd på begrenset gjenbruk / plagiat osv: 

 

Foster er betegnelsen på det kommende barnet når svangerskapet er i uke 9 (https://sml.snl.no/embryo / fotlenke). 

 

Takk for svar på forhånd  :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Noen som vet om heldagsprøver teller mer enn andre prøver? Har allerede 5-, 3+ og 3 i matematikk R2, og antar jeg får en 3 eller 4 på heldagsprøven. Ble ikke trukket opp i eksamen, så tenker ikke på det.

Heldagsprøve burde telle mer enn andre prøver, ettersom det er siste måling av dine ferdigheter og kunnskaper på en rekke områder. Standpunktkarakteren din skal reflektere din endelige måloppnåelse i forhold til læreplanen.

 

Med mindre det var en heldagsprøve i et enkelt delemne i R2, for eksempel rekker?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei! Har hatt en vurdering i norsk sidemål (nynorsk) dette halvåret. Fikk 5/6 på den vurderingen, og det er en tekst som er gjort under hjemmeskolen. Fikk kommentar om at nynorsken og teksten var perfekt, det var kun avslutningen som skurret litt.
 

I høst har jeg fått 6- og 6 på sidemålsvurderingene. Føler "slash"-karaktererer er så forvirrende, men blir ikke vanligvis 5/6 gjort om til 6 i sluttvurdering da læreren vanligvis vipper opp i sluttvurderingen?                        

Lenke til kommentar
Anonym350 skrev (52 minutter siden):

Hei! Har hatt en vurdering i norsk sidemål (nynorsk) dette halvåret. Fikk 5/6 på den vurderingen, og det er en tekst som er gjort under hjemmeskolen. Fikk kommentar om at nynorsken og teksten var perfekt, det var kun avslutningen som skurret litt.
 

I høst har jeg fått 6- og 6 på sidemålsvurderingene. Føler "slash"-karaktererer er så forvirrende, men blir ikke vanligvis 5/6 gjort om til 6 i sluttvurdering da læreren vanligvis vipper opp i sluttvurderingen?                        

5/6 er nærmere 5 enn 6.  6/5 er nærmere 6 enn 5. 

Dog, med de to andre karakterene dine, så får du nok en sekser i faget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...