Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Slektshistorisk DNA-test


Anbefalte innlegg

Så nettopp programmet "Hvem tror du at du er", og fikk veldig lyst til å ta en slik slektshistorisk eller genealogisk DNA-test.

Slike går an å finne på nettet, men er det noen som har prøvd å ta en, eller som tror det ikke er verdt det?

 

Jeg har vært i Irland, og fikk følelsen av at folk der så akkurat ut som meg, i en sterkere grad enn i Norge. Blir derfor nysgjerrig på om det kan være noe hemmelig irsk DNA i slekten. Men hvis testen bare svarer "European 90%, Asian 4%", vil det i grunnen være bortkastet da jeg er ute etter skille mellom Nord-Europeisk og britisk/irsk. Og selvfølgelig om det er noen andre uventede ting, i tilfelle det er noe samisk eller andre uventede gener.

 

I tv-programmet finner Emmit Smith ut at han har 81% gener fra det afrikanske landet Benin på den gamle slavekysten, og at han er 7% indianer og 12% europeer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NatGeo har muligheten, om det er noe i Norge vet jeg ikke.

 

De fleste er en miks av det meste. Alltid like artig f.eks å se de som er veldig for "renhet" bli motsagt med noe av det motsatte. Emmit Smith fikk også kommentaren om at det var veldig sjeldent å se så høye tall for afrikansk i Usa (som er et meget upresist begrep siden Afrika kan frembringe den største variasjonen av gener av alle kontinentene).

 

Skillet Irland/UK opp imot nord/sentraleuropa vil du kunne fange opp. Rett og slett fordi folkevandringene artet seg forskjellig til områdene og til forskjellige tider i historien.

 

Noen artige lenker;

DiS-DNA (norsk)

DiS-Forum Prosjekt DNA Norge (norsk)

Halogruppe I1

Forklarende om viking-dna-UK (pdf) , oversiktsside av prosjektet

 

Eks: R1a1a

 

R1a-ch.jpg

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp sent in min DNA prøve hit

 

https://www.23andme.com/ drevet blant annet av kona til han som startet Google, ikke at det er et automatisk kvalitets stempel.

 

Jeg vet ikke helt hvor nøyaktig du får info, jeg gjorde det egentlig bare for morrosklyd, for en 1000 lapp får du vite litt om hvor du kommer fra, pluss at de gir info om mulige sykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...