Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lavkarbo, hvordan det fungerer


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ved veldig lavt kaloriinntak går kroppen etter hvert inn i ketose, hvor den begynner å omdanne og bruke fettsyrer som energi. Ketose vil også inntreffe dersom en faster. En vanlig ting som oppleves er at appetitten for mat blir mye mindre, sånn at en totalt sett spiser mindre. I tillegg kan enkelte oppleve at de er småkvalme og har mindre energi. Hvor sunt det er i det lange løp kan diskuteres.

 

Jeg tror den beste grunnen til at mange ikke velger (ekstrem) lavkarbo er nettopp at de får for lite overskudd av det. Kroppen og hjernen vår er veldig godt tilpasset å brenne glukose; det gjenspeiles i fordøyelsessystemet. Allerede i munnen spalter amylase ned stivelse til glukose. Karbohydrater er også veldig mettende og gir et godt og stabilt energinivå dersom de spises i den formen fordøyelsessystemet er tilpasset: (rot)grønnsaker (inkludert potet, men ikke potetgull og pommes frites), belgfrukter (inkludert bønner, erter o.l.), frukt og hele korn (ikke mel).

 

Dette er motsatt av hva de fleste har erfart. F.eks. 

http://www.nrk.no/livsstil/ol-vinner-er-topptrent-pa-lavkarbo-1.7862270

 

Man opplever ofte at man får mer energi i hverdagen og mindre sultfølelse.

Ketose er en helt naturlig tillstand for kroppen vår.

 

Hovedproblemet med lavkarbo er medias vinkling og feiltokning. Det er ikke meningen at man skal kun spise fløte og bacon når man går på lavkarbo. 

Lavkarbo er også et term som brukes både for dietter hvor du er i ketose, samt karbo-reduserte dietter. Disse fungerer _svært_ forskjellig på kroppen.

Samt at folk generelt sett mener masse om lavkarbo uten å ha et snev av kunnskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
 

 

Jeg syns det virker som lavkarbo er i ferd med å mer eller mindre debunkes, og jeg har ikke noen ønsker eller planer om å begynne på dietten selv (eller diett i det store og hele). Men jeg lurer litt på hvordan det fungerer. Er det bare at karbohydrater metter mindre enn fett og proteiner, slik at man orker færre kalorier om man spiser lite karbohydrater? Eller er det en slags reaksjon som oppstår i kroppen som følge av mangel på karbohydrater?



Anonymous poster hash: 0939c...8e4

 

For å svare på spørsmålet om lavkarbo diett.

 

Jeg vet ingenting om trendene nå til dags, eller nøyaktig hva lavkarbo er. Men jeg tror lavkarbo (ikke ekstrem lavkarbo/keto) er enkel i prinsipp: Man får for mye mat daglig og det letteste og sunneste å kutte ut er karbohydrater. Normal mengde med fett er bra for kroppens hormonbalanse, og protein bra for det meste alt. Karbs er da noe man finner i potet, pasta, ris, brød og ikke minst i prosessert mat og drikke med tilsatt sukker. Det sier seg selv at det er både lettest og smartest å kutte det ned fremfor fett og proteiner.

 

Hvor ofte ser man ikke på middagsbordet i de fleste norske hjem dette: kjøttboller i saus med 3-4 poteter. Eller kylling tandoori med masse ris. Bolognese på med spagetti som nesten velter seg ut fra tallerkener. Bare tanken på de tallerkene gjør meg mett allerede. 

 

Dersom jeg tenker rett om lavkarbo, så er det ganske enkelt å øke kunnskapen om næringsinnhold og mengdefordeling. Poteter er karbohydrater.  Færre poteter betyr færre karbohydrater. Gjør man dette til alle dagens måltider i lengre tid, er man i en livstil der man spiser lav karbo måltider.

 

 

Endret av ntls
Lenke til kommentar

 

Jeg syns det virker som lavkarbo er i ferd med å mer eller mindre debunkes, og jeg har ikke noen ønsker eller planer om å begynne på dietten selv (eller diett i det store og hele). Men jeg lurer litt på hvordan det fungerer. Er det bare at karbohydrater metter mindre enn fett og proteiner, slik at man orker færre kalorier om man spiser lite karbohydrater? Eller er det en slags reaksjon som oppstår i kroppen som følge av mangel på karbohydrater?

 

Anonymous poster hash: 0939c...8e4

 

 

Folk har sterke meninger, men lite kunnskap, om lavkarbo. Noe bunner ut i media sin inkompetanse på området. Deres vinkling på at man skal spise bacon og drikke fløte er helt feil.

Man kan også skille mellom redusert inntak av karbohydrater (sunt? de lærde strides) mot det å faktisk leve i ketose (slankende effekt).

Atkins utviklet denne dietten for å hjelpe hjertesyke. Den ble originalt ikke laget for slanking, men viste seg å være svært effektiv.

 

Jeg kan anbefale deg å lese Atkin' sin bok om lavkarbo ("Dr. Atkins' New Diet Revolution").

Påstander er begrunnet med referanser til forskningsrapporter og er en veldig god kilde til informasjon. Det er mange som mener mye om lavkarbo, men de ferreste forstår hva det dreier seg om.

Boka over er en ny versjon som tar opp endel diskusjon og forskning rundt tema.

 

Kort oppsummert er det å få kroppen over i ketose hele poenget, samt finne ut hvor mye karbohydrater du kan spise mens du fortsetter å være i ketose (fase 1). Mengde varierer fra person til person. 

Så fortsetter man i fase 2 med å vedlikehold, med beregnet mengde karbohydrater mens man går ned i vekt (om det er ønskelig).

Så går man over i fase 3 resten av livet (noe de aller aller fleste ikke klarer).

Når kroppen er i ketose kvitter man seg med ketogener både i uthånding, urin og avføring. Ketogener er energi, og man vil derfor kvitte seg med mer energi enn kroppen benytter seg av. Dette kombinert med at er mindre sulten hjelper svært godt på når man vil ned i vekt.

 

Problemet med å leve på lavkarbo (i ketose) er at så og si all mat i dag inneholder sukker (eller form av sukker)

Eksempel:

"Prior kyllingfilet naturell, pålegg"

http://www.prior.no/palegg-og-postei/kyllingfilet-article34787-16727.html

 

Det blir dermed tidkrevende og vanskelig med mat i hverdagen. 

 

Les boka. Meget interessant og informativ.

Lenke til kommentar
Dette er motsatt av hva de fleste har erfart. F.eks. 

http://www.nrk.no/livsstil/ol-vinner-er-topptrent-pa-lavkarbo-1.7862270

 

Man opplever ofte at man får mer energi i hverdagen og mindre sultfølelse.

Ketose er en helt naturlig tillstand for kroppen vår.

 

Hovedproblemet med lavkarbo er medias vinkling og feiltokning. Det er ikke meningen at man skal kun spise fløte og bacon når man går på lavkarbo. 

Lavkarbo er også et term som brukes både for dietter hvor du er i ketose, samt karbo-reduserte dietter. Disse fungerer _svært_ forskjellig på kroppen.

Samt at folk generelt sett mener masse om lavkarbo uten å ha et snev av kunnskap.

 

Slik som også Tine Sunfør i artikkelen sier: Han er et individ, ikke en studie. Denne mannen levde nesten bare på poteter i 60 dager, gikk ned i vekt og fikk bedre kolesterolverdier. Av disse tvillingene levde en på høykarbo og en på lavkarbo. Av resultatene gjorde lavkarbotvillingen det verst på fysisk test og prestasjon på den mentale oppgaven. Likevel kan en ikke trekke generelle konklusjoner av hele populasjonen basert på en eller to personer. Jeg vet at de fleste lavkarbotilhengere anbefaler rikelig med grønnsaker, og enda bra er det. Uten fiber får en gjerne forstoppelse, og antioksidantene i grønnsaker er veldig beskyttende mot mange sykdommer.

 

 

Problemet med å leve på lavkarbo (i ketose) er at så og si all mat i dag inneholder sukker (eller form av sukker)

Ja, det er jeg helt enig i at er et problem, lavkarbo eller ei. Det er også et stort problem at nesten all mat inneholder raffinert fett (smør, fløte, margarin, olje). Dette er i hovedsak tomme kalorier, og bør begrenses på lik linje med sukker: De tilfører kroppen masse energi uten å gi metthetsfølelse eller å tilføre andre viktige næringsstoffer. Ja, en trenger en del essensielle fettsyrer, men det bør og kan i størst mulig grad dekkes av å spise ekte mat.

 

Den mest avhengighetsskapende og fetende maten er for øvrig den som inneholder både raffinerte karbohydrater (mel, sukker) lagd sammen med raffinerte oljer/fett (smør, olje og margarin): Sjokolade, karamell, iskrem, kaker o.l.

Endret av Dr. Chaos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kroppen bruker fett som energi når man fjerner karbohydratene.

Ett egg inneholder ca. 60 energiprosent fett, la fettranden sitte på kjøttet, spis avocado, fete oster osv. det er ikke meningen man skal fråtse i bare fett.

 

Det er ikke skadelig å fråtse i fett, men det kan føre til at man blir løs i magen.

Lenke til kommentar

Slik som også Tine Sunfør i artikkelen sier: Han er et individ, ikke en studie. Denne mannen levde nesten bare på poteter i 60 dager, gikk ned i vekt og fikk bedre kolesterolverdier. Av disse tvillingene levde en på høykarbo og en på lavkarbo. Av resultatene gjorde lavkarbotvillingen det verst på fysisk test og prestasjon på den mentale oppgaven. Likevel kan en ikke trekke generelle konklusjoner av hele populasjonen basert på en eller to personer. Jeg vet at de fleste lavkarbotilhengere anbefaler rikelig med grønnsaker, og enda bra er det. Uten fiber får en gjerne forstoppelse, og antioksidantene i grønnsaker er veldig beskyttende mot mange sykdommer.

 

Det er nettopp slik "studier" (les. tv-underholdning) som påvirker folk. De er tullete og uten noe vitenskapelig grunnlag. Å kutte 100% av karbohydrater (slik som ble gjort for tvillingen) er ikke anbefalt av noen. Ikke de mest ekstreme lavkarbo-forkjempere vil gå så langt. Så at han "følte seg dårlig" er ikke spesielt overraskende.

 

Som du sier er det anbefalt at karbohydrat-kvoten blir brukt til grønnsaker med høyt fiberinnhold og andre nødvendige næringstoffer.

 

 

Ja, det er jeg helt enig i at er et problem, lavkarbo eller ei. Det er også et stort problem at nesten all mat inneholder raffinert fett (smør, fløte, margarin, olje). Dette er i hovedsak tomme kalorier, og bør begrenses på lik linje med sukker: De tilfører kroppen masse energi uten å gi metthetsfølelse eller å tilføre andre viktige næringsstoffer. Ja, en trenger en del essensielle fettsyrer, men det bør og kan i størst mulig grad dekkes av å spise ekte mat.

Den mest avhengighetsskapende og fetende maten er for øvrig den som inneholder både raffinerte karbohydrater (mel, sukker) lagd sammen med raffinerte oljer/fett (smør, olje og margarin): Sjokolade, karamell, iskrem, kaker o.l.

 

Helt enig, og et veldig godt poeng. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...