Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ingen mat i huset


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det så lite mat i hus at du går sulten store deler av døgnet så må man jo spørre om dere er fattige? Men det høres ikke slik ut om moren din bruker Adams matkasse til middag. Om dere er fattige og hun bruker omtrent alt av matbudsjettet på Adams matkasse så må du ta en alvorsprat med henne. Om hun nekter å endre ting eller nekter å handle så du går sulten store deler av døgnet så høres jo det ut som en barnevernssak.

 

I mellomtiden så kan du jo droppe å bruke 50+ kroner på baguetter hver dag og heller kjøpe litt ordentlig mat på butikken så du har mat flere dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis du spiser to ostebaguetter og to god morgen yoghurt hver dag til lunsj, så er det kanskje størrelsen på matinntaket ditt som ikke er helt normalt.

Det er jo ikke noe rart om han ikke får kveldsmat og frokost!

 

Mangel på brød og pålegg (eller lignende) er selvsagt ikke akseptabelt.

 

Anonymous poster hash: 21786...621

Får og får. Han sier at han ikke orker å spise frokost. Om man spiser middag i 17-18-tiden så er det ikke nødvendigvis behov for kveldsmat heller.

 

Kunne ha kjøpt seg brød og pålegg og laget seg matpakke + spist kveldsmat i stedet for å spise to ostebaguetter og to god morgen yoghurter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

to ostebaguetter og to god morgen youghurt til lunsj, deretter middag (for liten porsjon til å bli mett) og det er det?

 

Kveldsmat er det viktigste måltidet for meg, har alltid vært det, og jeg er tynn.

 

Jeg tror det er noe riv ruskende galt med en husstand der det ikke finnes mat nok for Mons.

 

Du har min sympati du som begynte tråden:-(:-( :-(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

 

 

Er på ingen måte kreativ på mat fronten, men dette her er direkte galskap som flere i tråden skriver. Er virkelige foreldrene dine så lite villig til å bruke litt tid på å lage skikkelig mat? 

 

Når det kommer til at du ikke spiser mye iløpet av dagen må du ta litt styring selv. Om du tjener penger selv, eller har stipend, så bør du bruke litt av det på å kjøpe deg litt mat på butikken, som du kan lage selv, uten at dine foreldre skal ha noe med det å gjøre. Dersom de ikke gir deg tilstrekkelig med mat, må du få fingeren ut og lage mat selv, du er 16, ikke 5! 

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du spiser to ostebaguetter og to god morgen yoghurt hver dag til lunsj, så er det kanskje størrelsen på matinntaket ditt som ikke er helt normalt.

Det er jo ikke noe rart om han ikke får kveldsmat og frokost!

 

Mangel på brød og pålegg (eller lignende) er selvsagt ikke akseptabelt.

 

Anonymous poster hash: 21786...621

Får og får. Han sier at han ikke orker å spise frokost. Om man spiser middag i 17-18-tiden så er det ikke nødvendigvis behov for kveldsmat heller.

 

Kunne ha kjøpt seg brød og pålegg og laget seg matpakke + spist kveldsmat i stedet for å spise to ostebaguetter og to god morgen yoghurter.

 

Ikke kvelds hvis man spiser middag kl 18? Jeg spiser kvelds selv om jeg spiser middag kl 21.

 

 

Jeg har vokst opp i noe av det samme miljøet hjemme, med foreldre som lagde middag, men lite mat ellers. Hvordan situasjonen din er, er jo ganske vanskelig og sette seg inn i, men det kan jo virke som du kommer fra et vanskeligstilt hjem. Ang mat, du burde så fort som mulig prøve og endre det, hvis ikke blir det veldig lett og påvirke deg videre i livet (snakker av erfaring og har brukt mange år på og oppnå normale matrutiner samt matlyst)

 

Strengt tatt så burde du ha tilgang til minimum skiver til frokost og middag, gjerne frukt og grønt til mellommåltider. Det burde vel gå ann og si til din mor, evt lage en avtale om at du får 50 kr annen hver dag til og kjøpe deg et brød og litt pålegg.

Lenke til kommentar

Jeg og samboeren har adams matkasse for fire personer, og spiser opp alt hver dag. At det er for lite mat til fire personer, har jeg derfor ingen problemer med å tro på. Det er SMÅ porsjoner.

 

Edit: Hva med å ta kontakt med helsesøster?

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å spise frokost før jeg drar om morgenen. Slenger sammen 5 brødskiver med pålegg, så har jeg frokost underveis og lunsj i løpet av dagen. Kjøp moe billig brød og pålegg så kommer du langt. Avbestill matkassa. Dyrt og unødvendig. Du må jo på butikken for å kjøpe annen mat uansett.

 

Kjøp 3-4 brød, legg det du ikke bruker i fryser, samt pålegg så har du nok for en uke, om ikke mer. (Kommer an på hvor mange som spiser). Sleng inn noen middagsretter. Planlegg på søndag maten gjennom hele neste uke. Skriv opp liste, og dra på storhandel på mandag, ta gjerne med hele familien. Da slipper dere å stresse med det i løpet av uka.

 

Slik gjør i alle fall jeg. Kan ikke skjønne hvorfor jeg aldri har gjort det tidliere. Sparer masse penger på det og. Og et tips: aldri gå sulten i butikken. Da kjøper du masse unødvendig uten å engang tenke over det.

Lenke til kommentar

Istedet for å kjøpe osteloff og sukkeryougurt til lunsj, bruker du de kronene til å kjøpe noe skikkelig. Grovt brød og noe pålegg, evt. noe annet som metter godt(Osteloff metter godt i 5 minutter, så osteloff er ikke godkjent).

 

Ta det med deg hjem og oppbevar det på kjøkkenet deres. Om morgenen lager du deg nistepakke så du slipper betale dyrt for osteloff. På kvelden når du blir sulten igjen har du da mat du kan finne deg, lag deg en toast i ovnen eller noe om du blir lei av tørt brød med ost.

 

Familien din hjemme vil nok spørre seg hvor maten kommer fra, og innse det er ett problem når du må bruke egne penger på å kjøpe deg ordentlig mat.. 

 

(Spiser foreldrene dine/søskenene dine kveldsmat/annen mat en adamkassen?)

Lenke til kommentar

Og et tips: aldri gå sulten i butikken. Da kjøper du masse unødvendig uten å engang tenke over det.

 

Tullball, da har man veldig liten selvkontroll. Jeg går i butikken flere ganger i uka og er ofte sulten eller sugen på noe, men jeg kjøper aldri mer enn jeg trenger eller noe som er unødvendig. Kjøleskapet er alltid bare "strategisk fullt" for å si det litt rart og all maten blir spist. Eneste gangene jeg kjøper noe unødvendig blir vel når jeg vil ha en sjokolade eller potetgull sammen med en lørdagsfilm :)

Lenke til kommentar

 

 

Og et tips: aldri gå sulten i butikken. Da kjøper du masse unødvendig uten å engang tenke over det.

Tullball, da har man veldig liten selvkontroll. Jeg går i butikken flere ganger i uka og er ofte sulten eller sugen på noe, men jeg kjøper aldri mer enn jeg trenger eller noe som er unødvendig. Kjøleskapet er alltid bare "strategisk fullt" for å si det litt rart og all maten blir spist. Eneste gangene jeg kjøper noe unødvendig blir vel når jeg vil ha en sjokolade eller potetgull sammen med en lørdagsfilm :)

Dette gjelder for de fleste. Gjelder ikke for meg lenger:)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...