Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høyt blodtrykk?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Er gutt 20 som har vært på jevnlige legebesøk i det siste. Disse besøka omfanget søvnproblemer i første omgang, men har nå gått videre til diverse andre ting. 

 

Fikk målt blodtrykk for ca 1 mnd si.. da var det 130/95 om jeg ikke husker feil. Dette var visst litt i overkant, men ikke nødvendig med tiltak enda..

 

Idag var jeg også hos legen og målte det til 135/100.. Noe jeg syntes høres svært høyt ut.. Men det syntes ikke legen, sku ta det "med en klype salt"

 

(total)Kolesterolet mitt er også noe høyt, 5,5. Så vi fokuserer nå på å få ned dette til under 5. Er det mulig at blodtrykket senkes i takt med kolesterolet? 

er det grunn til "bekymring"  med tanke på blodtrykket? 



Anonymous poster hash: 5e78d...f82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei! Er gutt 20 som har vært på jevnlige legebesøk i det siste. Disse besøka omfanget søvnproblemer i første omgang, men har nå gått videre til diverse andre ting. 

 

Fikk målt blodtrykk for ca 1 mnd si.. da var det 130/95 om jeg ikke husker feil. Dette var visst litt i overkant, men ikke nødvendig med tiltak enda..

 

Idag var jeg også hos legen og målte det til 135/100.. Noe jeg syntes høres svært høyt ut.. Men det syntes ikke legen, sku ta det "med en klype salt"

 

(total)Kolesterolet mitt er også noe høyt, 5,5. Så vi fokuserer nå på å få ned dette til under 5. Er det mulig at blodtrykket senkes i takt med kolesterolet? 

er det grunn til "bekymring"  med tanke på blodtrykket? 

 

 

 

 

Undertrykket (hvilepulsen) er noe høyt hos deg - altså 95-100. Da tenker jeg spesielt i forhold til alder. Redusert stress, mosjon og saltreduksjon i kosten kan hjelpe på å få det ned. Ikke drikk mye kaffe. Kjøp gjerne en blodtrykksmåler og sjekk med jevne mellomrom. Såvidt jeg husker går høyt undertrykk på hjerteslitasjen, høyt overtrykk øker fare for hjerneslag. Men dette er gjerne kombinert med alder og skjøre blodårer.

 

PS: Jeg er ikke lege eller sykepleier.

 

Det hersker en viss usikkerhet om når det er vits i å medisinere. Jeg kasta de sløvende tablettene "i veggen" og blodtrykket gikk likevel ned. Tror det kunne ha sammenheng med psykiske faktorer.

 

Kolesterolet håper jeg du får ned også med kosten, ikke medisiner før du eventuelt må. 5,5 er vel ikke så veldig høyt? Kanskje i grenseland.

 

En viss dose trim helst daglig kan være den beste medisinen.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

 

(..)

er det grunn til "bekymring"  med tanke på blodtrykket? 

 

 

 

 

Undertrykket (hvilepulsen) er noe høyt hos deg - altså 95-100. Da tenker jeg spesielt i forhold til alder. Redusert stress, mosjon og saltreduksjon i kosten kan hjelpe på å få det ned. Ikke drikk mye kaffe. Kjøp gjerne en blodtrykksmåler og sjekk med jevne mellomrom. Såvidt jeg husker går høyt undertrykk på hjerteslitasjen, høyt overtrykk øker fare for hjerneslag. Men dette er gjerne kombinert med alder og skjøre blodårer.

 

(...)

 

Kolesterolet håper jeg du får ned også med kosten, ikke medisiner før du eventuelt må. 5,5 er vel ikke så veldig høyt? Kanskje i grenseland.

5.5 er ikke veldig høyt, men med tanke på alderen min så er det bra å få den ned fortest mulig. ideelt sett skal den ligge under 5 (i følge legen). 

 

Du nevner at det kan være en ide å kjøpe blodtrykksmåler. Er disse politelige? Hva koster slike og hvor får man kjøpt en?

Drikker nok godt over gjennomsnitte mye kaffe. Elsker kaffe. Ingenting er som nytraktet kaffe! Kaffe er altså dårlig for blodtrykket?

 

Kolesterolet og blodtrykket har sikkert samme årsak, finn og fiks den, så normaliserer nok begge seg.

 

Husk at det kolesterolnivået du har akkurat nå det som er korrekt for kroppen, den justerer det etter behov helt på egen hånd.

Det er idiotisk å behandle det med piller.

Yepps, enig. Holder meg unna piller så sant det er mulig. Er noe overvektig, så starter her og håper vektreduksjon vil løse problemene. Vil ta meg ca et halvt år før jeg når normal BMI ved forsvarlig slanking. Takk for svar

 

Anonymous poster hash: 5e78d...f82

Lenke til kommentar

Får ikke fjernet.

 

Sitat: "Drikker nok godt over gjennomsnitte mye kaffe. Elsker kaffe. Ingenting er som nytraktet kaffe! Kaffe er altså dårlig for blodtrykket?"

 

Svar: Kaffe øker hjertefrekvensen og framkaller stress, reaksjonen er selvsagt individuell. Det nyeste jeg har lest er at man bør ikke drikke kaffe tidlig om morran, stressnivået blir høyest da. Hold deg til et par krus, ikke drikk hele dagen.

 

Og drikk helst filterkaffe, da setter fettstoffene seg i kaffefilteret. Pulverkaffe (æsj) er allerede filtrert kaffe.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Blodtrykk målt i et rent øyeblikk er delvis pålitelig. Blodtrykket ditt varierer utover dagen, men er lavest når du legger deg og på natta i dyp søvn. Hvis du allerede er litt småstressa når du er hos legen, så kan du få høyere blodtrykk. Noen ganger kan man gjerne måle 3-4 ganger etter hverandre, og du bør være i rolige omgivelser. Det skal også være mulig å få målt blodtrykket gjennom 24 timer, hvor man da får en oversikt over hvordan blodtrykket er regulert over en hel dag. 

 

Kolesterolnivået i kroppen er relativt genetisk bestemt, men husker jeg rett så kan man senke det ca. 30% uten medisiner, med forandringer i livvstil, som f.eks trening og generelt sunnere mat. Trening øker mengden av "det gode" kolesterolet (HDL), noe som har positiv effekt på det "dårlige" kolesterolet (LDL). 

 

Jeg ville også anbefalt deg å kjøpe et blodtrykksaparat til å ha hjemme. Verdiene er ikke 100% fordi man kan gjøre små feil når man måler, og apparated kan miste nøyaktigheten sin med tiden om det ikke blir kalibiert, men det er ikke så farlig - det er viktigere at du får en peilepin på hvordan du ligger an; om det blir høyere, lavere eller holder seg stabilt.

Lenke til kommentar

Sunt kosthold kan bedre både kolesterolet og blodtrykket ditt. Som nevnt tidligere bør du unngå for mye salt, og du bør ha mye grønnsaker, fullkorn, frukt, og belgfrukter (som bønner og erter) i kostholdet ditt. Velg magre kjøtt- og meieriprodukter over fete. Dette vil også kunne hjelpe deg ned i vekt.

Trening vil også hjelpe. Du trenger ikke å bli olympisk utøver, og det å holde seg litt i bevegelse (f.eks. å gå en halvtime om dagen (helst rask gange), helst mer) er mye, mye bedre enn ingenting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg var hos legen fortalte jeg at blodtrykket mitt var urovekkende lavt da jeg målte hjemme, og ikke så høyt som målingen hans tilsa. (Jeg har en dyr måler, kjøpt på apotek, samt testet med andre målere. )

Han bare avfeide det med at målingen hjemme var sikkert under svært rolige forhold.

 

Heldigvis var det lett å bytte fastlege :)

Lenke til kommentar

Sist jeg var hos legen fortalte jeg at blodtrykket mitt var urovekkende lavt da jeg målte hjemme, og ikke så høyt som målingen hans tilsa. (Jeg har en dyr måler, kjøpt på apotek, samt testet med andre målere. )

Han bare avfeide det med at målingen hjemme var sikkert under svært rolige forhold.

 

Heldigvis var det lett å bytte fastlege :)

Fant den andre legen noe i veien?

 

Havregryn og epler skal ha stor effekt for å få ned kolesterolet fordi de inneholder noe fiber som binder seg til det usunnet fettet. Jeg spiser masse havregryn og endel epler og har kolesterol under referanseverdi.

Lenke til kommentar

 

Sist jeg var hos legen fortalte jeg at blodtrykket mitt var urovekkende lavt da jeg målte hjemme, og ikke så høyt som målingen hans tilsa. (Jeg har en dyr måler, kjøpt på apotek, samt testet med andre målere. )

Han bare avfeide det med at målingen hjemme var sikkert under svært rolige forhold.

 

Heldigvis var det lett å bytte fastlege :)

Fant den andre legen noe i veien?

 

Havregryn og epler skal ha stor effekt for å få ned kolesterolet fordi de inneholder noe fiber som binder seg til det usunnet fettet. Jeg spiser masse havregryn og endel epler og har kolesterol under referanseverdi.

 

 

Hvor og hvordan binder fiber seg til fett? 

 

For å senke kolesterolet ville jeg

- redusert mengde sukkerinntak (søtt sukker; godteri, brus, sjokolade etc.) 

- redusert mengde produkter med mye kolesterol 

- trent regelmessig min. 3 ganger i uka á 30 min (for å øke HDL) 

 

Man kan samarbeide litt med legen og ta oftere blodprøver for å se om man har noen progresjon. Man kan også se om man har familiemedlemmer, eks. mor og far, om de også har symptomer som høyt blodtrykk og kolesterol. Har de det, kan det være verdt å følge opp tiltakene man gjør litt ekstra for å se om man får noe forbedring.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor og hvordan binder fiber seg til fett?
Det vet vel ikke jeg. Det var den forklaringen jeg leste. Både havre og eple er i hvert fall bevist å senke kolesterolet, i havre skyldes det betaglukaner, som er fiber.

 

 

 

- redusert mengde produkter med mye kolesterol
Ble ikke denne myten motbevist for 20 år siden? Da anbefalte man å ikke spise egg, fordi de inneholdt mye kolesterol. Senere viste det seg at egg ikke øker kolesterolet nevneverdig, selv om de inneholder kolesterol.
Lenke til kommentar

 

Hvor og hvordan binder fiber seg til fett?
Det vet vel ikke jeg. Det var den forklaringen jeg leste. Både havre og eple er i hvert fall bevist å senke kolesterolet, i havre skyldes det betaglukaner, som er fiber.

 

 

 

- redusert mengde produkter med mye kolesterol
Ble ikke denne myten motbevist for 20 år siden? Da anbefalte man å ikke spise egg, fordi de inneholdt mye kolesterol. Senere viste det seg at egg ikke øker kolesterolet nevneverdig, selv om de inneholder kolesterol.

 

 

Det er riktig at kolesterol i mat har liten påvirkning av kolesterol i blod, men det er ikke så svart/hvitt som så. Det er mer eller mindre genetisk bestemt hvilket nivå kolesterol man har i blodet, og dersom man har et moderat eller høyere inntak av kolesterol, kan dette påvirke blodkolesterolet i liten grad, men det kan allikevel være nok til at kolesterolet blir litt for høyt. Som sagt så ville jeg begynt med å kutte ned på kolesterolet for å se om det har noen virkning, men ville gjort flere tiltak også. 

 

Men det er ikke de enkelte matvarene som øker eller senker kolesterolet, det er den totale livstilen. Det hjelper ikke ikke kutte ned på kolesterolet om man drikker cola hver dag uten å trene for eksempel. Lipoprotein-metabolismen er kompleks og kan påvirkes av flere faktorer. 

Lenke til kommentar

Fiber er svært viktig for optimal tarmfunksjon. Det gjør at maten går fortere gjennom fordøyelsessystemet, og på veien drar med seg kolesterol før det rekker å bli absorbert. Folk flest får i seg for lite fiber.

Mange hevder at mettet fett og kolesterolnivå ikke har noe med hjerte- og karsykdommer å gjøre. Helsemyndighetene i Norge og de fleste land mener at man bør begrense både inntaket av mettet fett og kolesterolet. Hvem du velger å stole på må du avgjøre selv. Bare vit det at en kan fint sette opp helt legitime studier som viser at sammenhengene mellom kolesterolnivå, mettet fett og hjerte- og karlidelser er svært små. Dette på tross av andre studier som viser at kosthold og trening er det viktigste som man kan kontrollere selv for å forebygge hjerte- og karlidelser. 

Lenke til kommentar

Fiber er bra, og er mat for de gode tarmbakteriene våre :)

 

Andreas Eenfelt skrev litt om at man har gått igjennom all bra forskning og kommet frem til at mettet fett er ufarlig:

http://www.kostdoktorn.se/mattat-fett-helt-ofarligt-enligt-ytterligare-en-ny-stor-genomgang-av-vetenskap

 

Og her er et svært bra, og ikke minst underholdende foredrag om kolesterol og forskningen rundt det:

http://www.kostdoktorn.se/demonisering-och-vilseledning-i-kolesterolforskning-fin-ny-presentation-av-professor-david-diamond

 

Det eksisterer desverre svært mye sponset forskning som gir bidragsyteren resultatet han er best tjent med.

Men det finnes verktøy for å motvirke slikt:

http://www.nature.com/news/registered-clinical-trials-make-positive-findings-vanish-1.18181

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Det er mulig fiber og grønnsaker er bra - men svært mange opplever da mer problemer med magen.

 

Piller er ofte å foretrekke fremfor store livstilsendringer som kan føre til mistrivsel osv.

 

Kolestrol og høyt blodtrykk følger ofte alder og ikke nødvendigvis kostholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...