Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøvemuntlig, samfunnsfag


Anbefalte innlegg

Ble tatt opp i samfunnsdag i dag. I år er det jo nytt slik at vi ikke får vite tema i faget før 24 timer før fremføringa. Er det noen andre som har vært oppe i det og har noen tips til hva jeg kan forberede meg på før jeg får tema?
Samfunnsfag er et stor tema (geografi, historie og samfunnskunskap), og det er mye å lese gjennom hele pensum på en dag. Hva er mer aktuelt enn andre ting? Blir veldigveldig glad for hjelp? :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble tatt opp i samfunnsdag i dag. I år er det jo nytt slik at vi ikke får vite tema i faget før 24 timer før fremføringa. Er det noen andre som har vært oppe i det og har noen tips til hva jeg kan forberede meg på før jeg får tema?

Samfunnsfag er et stor tema (geografi, historie og samfunnskunskap), og det er mye å lese gjennom hele pensum på en dag. Hva er mer aktuelt enn andre ting? Blir veldigveldig glad for hjelp? :)

 

 

Den kalde krigen :)

Lenke til kommentar

 

Ble tatt opp i samfunnsdag i dag. I år er det jo nytt slik at vi ikke får vite tema i faget før 24 timer før fremføringa. Er det noen andre som har vært oppe i det og har noen tips til hva jeg kan forberede meg på før jeg får tema?

Samfunnsfag er et stor tema (geografi, historie og samfunnskunskap), og det er mye å lese gjennom hele pensum på en dag. Hva er mer aktuelt enn andre ting? Blir veldigveldig glad for hjelp? :)

 

 

Den kalde krigen :)

 

Takk, er nok garantert noen som får det, ja, heh :hrm:

Lenke til kommentar

1 og 2. verdenskrig er det vel noen som får. Ellers tenker jeg vel at det blir mye av det dere har hatt om i år. Kanskje bærekraftig utvikling? I tillegg bør du kunne ting som SPØK(sosiale, politisk, økonomisk og kulturelle aspekter ved et samfunn) og SNØ(sosiale, natur, økonomi) som er tre viktige forhold når man snakker om bærekraftig utvikling. Du bør vel kunne drøfte hva som skal til for å opprettholde et godt samfunn( tillit er "limet"). Ellers er samfunnsfag et fag med mye drøfting og reflektering, så du må ha en problemstilling og drøfte den i fremføringen din.

 

Det er vel sånn at dere har en samtale etter presentasjonen, så det er viktig å kunne temaet godt, og forberede seg godt på det.

 

Hvilke lærebøker har dere?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Du trenger jo ikke lese hele pensum på en dag..

 

Du får en oppgave, du lager en god problemstilling, finner aktuelle kilder, leser dem og markerer det beste stoffet, deretter skriver du en disposisjon basert på tankene du har gjort deg før du skriver en slags oppgave. Deretter tilpasser du problemstillingen innenfor det du har skrevet og det oppgaven spør om. Til slutt oversetter du til powerpoint eller prezi hvis dere skal bruke det. Siden du nå har lest masse om temaet bør du kunne holde en god, lang og interessant presentasjon, samt kunne svare på evetuelle spørsmål uten større problemer. Lykke til! :)

 

PS. pass på å ha alt det tekniske, klesstil og det høflige på plass, det er kjempeviktig, spesielt når du blir voksen.

Lenke til kommentar

1 og 2. verdenskrig er det vel noen som får. Ellers tenker jeg vel at det blir mye av det dere har hatt om i år. Kanskje bærekraftig utvikling? I tillegg bør du kunne ting som SPØK(sosiale, politisk, økonomisk og kulturelle aspekter ved et samfunn) og SNØ(sosiale, natur, økonomi) som er tre viktige forhold når man snakker om bærekraftig utvikling. Du bør vel kunne drøfte hva som skal til for å opprettholde et godt samfunn( tillit er "limet"). Ellers er samfunnsfag et fag med mye drøfting og reflektering, så du må ha en problemstilling og drøfte den i fremføringen din.

 

Det er vel sånn at dere har en samtale etter presentasjonen, så det er viktig å kunne temaet godt, og forberede seg godt på det.

 

Hvilke lærebøker har dere?

Vi har Makt og mennekse bøkene, i de tre emnene.

Lenke til kommentar

Da har dere ikke de samme som oss, så jeg vet dessverre ikke noe mer om hva dere kan få enn det jeg allerede har skrevet.

Jeg kom opp i andre verdenskrig. Det er jo ett veldig stort tema å fremføre på bare 10 min, så jeg har velgt å fokusere mest på Norge under 2VK.

 

Temaer jeg tar opp er årsakene til at krigen brøt ut, sånn genrelt i verden, så går jeg inn på okkupasjonen av Norge, NS (Nasjonal Samling) & Quisling, Propaganda og motstandbevegelser, nordmenn under krigen, og partisanerne i Finnmark som drev tyskerne sørover. + Når Norge ble fritt igjen, kongen kom tilbake osv.

Føler jeg har fått med det mest nødvendige, men føles likevel som jeg bare vaser på overflaten. Noen tips?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Vel du kan jo ha en problemstilling, der du f.eks. snakker om hvordan og hvorfor tyskerne klarte å okkupere Norge under 2. vk. Da kan du gå inn på hvordan de klarte å få så mye makt i Europa, jødehatet. Har du bare fått et tema, og ingen oppgave?

 

Leser du første post ser du at han hverken har fått tema eller oppgave.

Lenke til kommentar

 

Vel du kan jo ha en problemstilling, der du f.eks. snakker om hvordan og hvorfor tyskerne klarte å okkupere Norge under 2. vk. Da kan du gå inn på hvordan de klarte å få så mye makt i Europa, jødehatet. Har du bare fått et tema, og ingen oppgave?

 

Leser du første post ser du at han hverken har fått tema eller oppgave.

 

Leser du innleggene over, ser du at TS har skrevet at hun har fått tema 2.verdenskrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...