Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det noe som vet om batterier på smarttelefoner tar noe skade av lading? Altså, om jeg lader telefonen selv om jeg har 12% for eksempel, eller om jeg har den på konstant lading om natten, slik at jeg har 100% strøm dagen etter.

 

Jeg mistenker at det ikke har noe å si på nyere batterier. Jeg mistenker også at laderen ikke gir noe effekt inn på batteriet etter at batteriet er fulladet (...slik at det ikke tar noe skade).

 

Noen som har peiling?

 

:-)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er skadelig (går ut over levetid) for lion batterier å lade dem helt eller nesten ut.

Ned til under 15% er ikke anbefalt.

Kladdlading er faktisk bra.

Å la mobilen være innplugget etter nådde 100% er heller ikke skadelig , det fører til tricle charging og vedlikeholds lading over tid.

Best levetid får du med å lade holde batteriet fra 40-80% , men det er jo litt upraktisk.

Lion batterier lagres med rundt 40% + kapasitet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bruker vel ikke en mobil i mer enn 2-3 år uansett så du vil strengt tatt ikke merke til det. Jeg mener at du burde bruke mobilen sånn du vil nå, på en måte som er best for deg. Dersom det ville tatt skade av det uansett (en ting det ikke gjør i praksis med dagens mobilbatteier) så ville du ikke merka det før mobilen hadde vært utdatert og tids for å byttes ut av andre grunner uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er skadelig (går ut over levetid) for lion batterier å lade dem helt eller nesten ut.
Ned til under 15% er ikke anbefalt.
Kladdlading er faktisk bra.
Å la mobilen være innplugget etter nådde 100% er heller ikke skadelig , det fører til tricle charging og vedlikeholds lading over tid.
Best levetid får du med å lade holde batteriet fra 40-80% , men det er jo litt upraktisk.
Lion batterier lagres med rundt 40% + kapasitet

 

Nå ligger det vel en sperre på mobiler at de er "tomme for strøm" når selve batteriet er over 15% igjen på, så det er ikke noe problem å bruke mobilen tom siden batteriet ikke reelt sett tømmes.

Såvidt jeg mener å ha fått med meg i alle fall.

Ikke tenk på det, lad når du føler for det, la den gå tom, la den ligge på lading hele dagen, det er ikke så nøye.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Nei - det er helt feil Slai.

Etter 9mnd var mitt lion batteri falt til 72% kapasitet grunnet en ikke optimal "av meg" lade/utladings rutine på en thinkpad ultrabook til 11k.

72% av max kapasitet ved fulladet legger man merke til.

Det kunne ha vært på rundt 90% om jeg hadde passet på bedres.

 

Hvorfor tror du mobiler og batterier lagres over tid med 40% ?

 

 

Mobilene lar deg kjøre batteriet ned til 1-2% føre den skrur seg av .

Og det forringer batteriets maks kapasitet fort om du gjør det gjentatte ganger kontra å la være.

PCer slår seg i standby/hibernate på 15% og 7% i fleste power profiler konfigurasjoner.

 

 

Zevs!

Lion batterier har mistet mye av sin kapasitet etter 2år uansett om det er til PC/nettbrett/mobil.

 

 

Google lithium battery charging and capacity så får dere det bekreftet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hmkay? Det virker jo absurd... Men alright. Kan vel heller si at jeg personlig ikke har problemer med mine enheter, men jeg lader dem som regel dersom de er under 20 prosent når jeg legger meg, eller når de treffer fem prosent på dagtid.

 

Nå har jeg heller ikke telefoner i over ett år, så... Det er sikkert derfor jeg ikke merker det da.

Lenke til kommentar

Hmkay? Det virker jo absurd... Men alright. Kan vel heller si at jeg personlig ikke har problemer med mine enheter, men jeg lader dem som regel dersom de er under 20 prosent når jeg legger meg, eller når de treffer fem prosent på dagtid.

 

Nå har jeg heller ikke telefoner i over ett år, så... Det er sikkert derfor jeg ikke merker det da.

Du kan jo godt mene det.

 

Men hvorfor tror du at man ikke får reklamere eller innvilges garanti på lion batterier.

Nettopp grunnet bruken og bruksmønster kan føre til ekstremt varierende levetid med tilnærmet max kapasitet.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke noe jeg mener, i den forstand at jeg er uenig i det du sier.

Det bare høres absurd ut at de ikke har en sperre for det dersom det er skadelig for batteriet. Men de tjener vel på at batteriene går ut uansett, da må man jo ha ny tlf for de fleste (i alle fall de som ikke kan bytte batteriet sitt enkelt selv).

Lenke til kommentar

 

 

Nå ligger det vel en sperre på mobiler at de er "tomme for strøm" når selve batteriet er over 15% igjen på, så det er ikke noe problem å bruke mobilen tom siden batteriet ikke reelt sett tømmes.

 

 

Er og en sperre for lading. Min nexus 4 har 80% som standard 100%.

Med custom kernel kunne jeg sette 100% til å faktisk være 100%. Dette vil gi litt lengere batteritid men sliter veldig på batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...