Gå til innhold

Oppklaring rundt båtførerbevis og lovlig kjøring


Gissan

Anbefalte innlegg

Hallo sier nå jeg og. Du skal vite at det er mange ulykker på sjøen, og konsekvensene er ofte grusomme, så et førerkort på båt er ikke noe annet enn veldig smart. Det burde også vært en praktisk del spør du meg.

 

Ta den båtlappen du, du kommer til å lære mye nytt som er viktig på sjøen, og ikke minst slipper du 5000 kroner i bot og sperrefrist på båtførerbevis som jeg mener konsekvensene var.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Båter er motorkjøretøy, og de krever som de fleste andre kjøretøy en viss kompetanse for å kunne bruke den på en trygg og effektiv måte. Mange har også store fartsressurser, og en ulykke kan få alvorlige konsekvenser. Dersom du likevel kjører uten båtførerbeviset, håper jeg du blir tatt og får sprerrefrist + bot.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Frem til nå har man kunnet kjøre opp til 15 meter lange båter, og gjerne med flere tusen hk helt uten noe sertifikat. Selve båtførerprøven koster ikke stort mer enn kjøretime til bil, så det er ikke snakk om det helt store utgiften heller (gitt at man kan det som kreves). Dersom man ikke kan det, er et båtførerkurs på sin plass.

Lenke til kommentar

Ok, dette er hovedtråden for båtførerbeviset så jeg skriver her i steden.

 

Jeg trenger ikke ta denne prøven aldersmessig, men det er jo helt klart at denne kunnskapen er en selvfølge på sjøen. Vikeplikt og sjøkart må man ha inne. Også de merkene må man jo kunne........

 

Men prisen blir vel på 1600 kroner, og det er en del penger for folk\studenter under 25-30. Inntekter for staten?

Lenke til kommentar

Alastor: "Veien til Båtførerprøven" brukte jeg. Tror dette er "standardboken" som brukes på båtførerkursene rundt om i landet.

 

Kaarerekanraadi: Hvis 1600,- bare er for kurs og og selve prøven (+ selve beviset), så må du huske at du skal ha bok, kart, parallellforskyver + div.

Om det er penger til staten, eller om pengene blir brukt til båtlivet er jeg faktisk usikker på, men det er jo i Norge vi bor i.

Lenke til kommentar

Vil tro pengene for det meste går til skolen, retting og de formaliteter som skal til for å få ting godkjent. Dette er jo ikke noe staten finansierer, og litt utgifter blir det fort. Men vær forsiktig med å gi jensemann nye idéer om avgifter nå. Plutselig blir prisen doblet rett før du skal ta prøven...

Lenke til kommentar

Herregud...Var på sånn kurs i dag. Var der fra kl 10 i dag til 18.00

 

Var BARE sånn ting om åssen man skal kordinere seg fram på sjøen osv ..Og wtf skal jeg med det på mjøsa.

 

 

Hadde forestilt meg at det skulle være litt mer om ulykkesrissiko osv. :thumbdown:

Endret av Vodka
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Herregud...Var på sånn kurs i dag. Var der fra kl 10 i dag til 18.00

 

Var BARE sånn ting om åssen man skal kordinere seg fram på sjøen osv ..Og wtf skal jeg med det på mjøsa.

 

 

Hadde forestilt meg at det skulle være litt mer om ulykkesrissiko osv. :thumbdown:

 

Går ut ifra at du har kurs imorgen også, hvis ja tror jeg det kommer noe imorgen, en film eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Herregud...Var på sånn kurs i dag. Var der fra kl 10 i dag til 18.00

 

Var BARE sånn ting om åssen man skal kordinere seg fram på sjøen osv ..Og wtf skal jeg med det på mjøsa.

 

 

Hadde forestilt meg at det skulle være litt mer om ulykkesrissiko osv. :thumbdown:

 

Går ut ifra at du har kurs imorgen også, hvis ja tror jeg det kommer noe imorgen, en film eller noe sånt.

 

Ja riktig, er i morra også. Eksamem tilogmed :hrm:

Lenke til kommentar

Synes det var altfor stort fokus på navigering. Sant nok at det er greit å tenke langt osv, men den dagen jeg kommer til å få bruk for det, kommer jeg aldri til å huske det.

 

Hadde det vært opp til meg, hadde jeg tatt vekk mye av navigeringen, og heller lagt inn en praktisk del, som f.eks. det å legge til kai. Ser det ofte når jeg er på sjøen, hvor mange som sliter fælt med det. Senest denne helgen var jeg vitne til 2 stk som kjørte rett i bryggen, og en som ikke klarte noe.

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget om å legge til en liten praktisk prøve ved siden av teorien. Om ikke en prøve, så burde det i hvertfall være en obligatorisk del av det å få båtførerbeviset at man har deltatt i en praktisk del. For folk som ikke er båtvante er det ikke lett å legge til brygger eller å dregge båten. Noen tror til og med at båter reagerer på samme måten som biler.

 

Med dagens trend der både båtene og motorene bare blir større og større for hvert år, så tror jeg ikke at en praktisk del hadde vært så dumt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Synes det var altfor stort fokus på navigering. Sant nok at det er greit å tenke langt osv, men den dagen jeg kommer til å få bruk for det, kommer jeg aldri til å huske det.

 

Hadde det vært opp til meg, hadde jeg tatt vekk mye av navigeringen, og heller lagt inn en praktisk del, som f.eks. det å legge til kai. Ser det ofte når jeg er på sjøen, hvor mange som sliter fælt med det. Senest denne helgen var jeg vitne til 2 stk som kjørte rett i bryggen, og en som ikke klarte noe.

Støtter den. Vanlige "hytte-kjørere" reiser som oftest ikke langt, men reiser langt inn i brygga ... :yes:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...