Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på kombinasjonen av kameraet og bildene.

 

Hvis bildene er tatt med det kameraet, og verken rotert eller lagret på nytt i et fotoredigeringsprogram eller endret navnet, så kan det fungere. Men mulig du må legge det i en mappe som lages i kamera etter du har tatt et eller to bilder med det.

 

Hvis bildene er tatt med et annet kamera, er det høyst usikkert. Hvis filformatet eller oppløsningen ikke støttes av kameraet, så får du nok bare en error.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Jeg får kjøpe meg en MK- leser og prøve. Syns det er rart at det ikke skulle gå men det er mye rart i den digitale verden.

Du trenger vel ikke noen minnekortleser? Hvis du har et kamera som ikke er ekstremt gammelt vil det dukke opp som kortleser når du kobler til med kabel. Klarer kameraet å vise bildene på den interne skjermen er det bra sjanse for at det funker over HDMI også.
Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger satt minnekort fra et kamera inn i et annet. Noen kombinasjoner fungerer (man kan vise bildene fra det andre kameraet), men andre ganger får man beskjed om at bildet ikke kan vises, eller bare en bitteliten thumbnail av bildet på ekstremt lav oppløsning. Har også opplevd at kameraet ikke registrerer de andre bildene overhodet.

 

En annen ting er at hvis du ser på bildene på PC'en direkte på minnekortet (i kamera eller minnekortleser), og roterer det i vanlig Windows fotovisning, så lagres bildet som rotert. Hvis man da senere prøver å vise det bildet på kameraet, så vil mange kamera også bare gi beskjed om at bildet ikke kan vises. Derfor kan det føre til problemer om man endrer bildet på noen vis og lagrer det som en ny fil. Lagrer du for eksempel et bilde med et sideforhold som kameraet ikke støtter (eks. kvadratisk) så vil det mest sannsynlig ikke skjønne noen ting.

 

Grunnen til dette er at kameraet er optimalisert for å vise bilder raskt, men da kun i de oppløsninger og formater som det støtter... for at det skal gå kjappest mulig.

 

Eneste måten å finne ut om det fungerer for deg, er å prøve. Du kan også gjøre som se# sier over meg, bruke kameraet som minnekortleser. Det fungerer på samme måte.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å legge bilder til kameraet fra PC - funker ikke.

Da er det liten sjanse for at det skal fungere med kortleser. Kameraene kan selvsagt vise (uredigerte) egne bilder, bilder fra andre kameraer er det aldri noen garanti. Har du ingenting annet med HDMI-utgang? Nettbrett, eller PC gir jo også mye enklere betjening enn å vise rett fra kameraet.

 

Hvis du viser fra en USB minnepinne vi jeg anbefale å formatere bildene på forhånd til Full HD og lagre i den størrelsen, mulig det vil hjelpe på hastigheten. Et bilde lagret for (maks) 1920x1080 tar kanskje 0.5MB, mens en JPG rett fra kameraet kan være 6-7-8-9MB og PCen gjør resizing bedre enn TVen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...