Gå til innhold

Diskusjonstråd:Teleobjektiver


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne starte en tråd som omhandler teleobjektiver.

Selv ønsker jeg at tråden innholder teleobjektiver fra 200 mm eller lengre,

altså inkluder 70-200mm men utelukker superzoomer som 18-200 e.l.

Andre har kanskje andre meninger og noen mener nok jeg skal ta hensyn til cropfaktor men utganspunktet er 200mm +.

 

Her kan man dele bilder,diskutere objektiver, nyheter m.m.

 

Selv Har jeg Sigma 150-500/5-6,3 os til sony alpha 77.

Til min canon 5D mk2 har jeg Canon 200/2,8 L , nylig innkjøpte Sigma 300/2,8 og en Sigma 2x teleconverter som fungerer med både sigma og canon objektivet.

 

Desverre har Sigma objektivet et frontfokus problem.

Ved micro justering satt til +20 er den ganske bra men det spørs om ikke kamera og objektiv må inn til justering.

 

Her er et bilde av teleobjektivene mine :w00t:

post-262553-0-29929000-1350740921_thumb.jpg

 

Håper på mange bra bilder og diskusjoner i tråden her :)

Endret av jonash92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snuser selv etter et godtytende teleobjektiv på minimum 300mm. Gjerne mer/godtytende med 1,4x TC.

 

Jeg har Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 IS USM D.O. En særdeles kompakt telezoom man kan traske rundt med i urbane strøk, uten at det skriker "Se, jeg er en fotograf". I og med at det er på størrelse med en normalzoom, glir det fint ned i fotobagen. Det yter også forholdsvis godt, men svakhetene kommer frem vidåpent på 300mm.

 

Har en hytte på fjellet, med flott, ganske dyrerik natur ikke langt utenfor døra. Kommer til å få anledning til å bruke denne hytta mer nå som jeg etter hvert får somlet meg til å ta førerkort. :)

 

Drømmen er nok 500mm f/4L IS II USM, men før interessen virkelig blomstrer, og med dagens økonomi, kan jeg ikke forsvare kjøp av et slikt. Må starte litt nøkternt, men vil ikke ha noe dritt :)

 

Har siktet meg inn på Canon EF 300mm f/4L IS USM og Sigma 300mm f/2.8 EX HSM. Canon EF 400mm f/5.6L USM har også vært til vurdering. Litt mer rekkevidde by default, og slår nok de to andre når de har montert en 1,4x TC. Men allsidigheten til objektivet er minimal, og det er avhengig av godt lys.

 

Jonas: Kan du si noe om hvordan du opplever å håndholde 5D mkII med Sigma 300mm f/2.8?

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har Sigma 300 f:2,8. Er veldig fornøyd med denne. Rask og presis autofokus. Skarp er den også. Kan nok oppleves som litt soft på største blender. Håndholde? Tja, innemellom går det greit. Ikke over lang tid, da rigger jeg heller opp stativet. Håndholder aldri med tc.

Lenke til kommentar

Enig med stejen, Sigma 300/2.8 kan hånholdes, men over lang periode blir det tungt.

Dette er tross alt et objektiv på 2,4KG :wee: og lagt merke til blir du også, iallefall med solblender påmontert. :tease:

Jeg har også en sigma 2x teleconverter men da flyttes tyngden enda lengre ut noe som gjør det værre å håndholde, samt du mister 2 blendere så 1,4x er nok det beste valget.

 

Min har litt frontfokus problemer, derfor har jeg satt AF micro adjust til +20 men ideelt sett skulle jeg kanske hadt +25, men det går ikke og derfor må det kanske til justering.Noen som har forslag til verksted foresten?

 

Jeg kan også anbefale Canon EF 200/2,8 L.

Det er svært kompakt og lett(ca 750gram) og er svært skarpt, fungerer både med canon og sigma teleconverter med bra resultat også.

200/2,8 er veldig lett å håndholde, også over lengre perioder så det kan absolutt anbefales.

Trengte ingen AF micro adjust heller på min 5D mk2.

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Bekrefter bare hva jeg ante :)

 

Glemte å nevne at jeg har Canon EF 135mm f/2L USM i tillegg til 70-30mm f/4.5-5.6 DO IS USM. 200mm f/2.8L II USM innbyr derfor til litt for lite ekstra.

 

Men det er et særdeles flott teleobjektiv og gir veldig mye for pengene. Et av Canons skarpeste objektiv, og kan visst brukes med 2x Extender med tålig gode resultater. Liker størrelsen og at det er veldig diskret.

 

Men når jeg først skal ha et dedikert teleobjektiv for naturfoto til FF, blir det fort litt kort :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

post-262553-0-03058500-1350756842_thumb.jpg

her et bilde tatt med EF 200/2,8 LII

Bilde er tatt på stativ.

 

Ville egentlig laste opp en fil på flere mb men pga tregt nett får jeg bare opp feilmeldinger :hm:

 

200mm er som oftest for kort for fugler, men det kan gå av og til det også :)

Endret av jonash92
Lenke til kommentar

Selv har jeg Canon 70-200 f/2.8L USM IS II og det er rett og slett et smykke!

Dette er rett og slett et av verdens aller beste tele zoomer og den tegner knallskarpt. Mange sier den tegner like skarpt som 135mm f/2.0. Noe jeg ikke tviler på, etter at jeg har testet begge :)

 

Det er kun EN minusside med dette objektivet, og det er størrelse og vekt. Men man er litt "Rambo" når man går rundt med dette synes jeg. Faren for å bli slått ned er også liten, da det ser ut til at man går rundt med kanskje verdens vakreste våpen, som faktisk også ligner på et :)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM?.

Vurderer denne, alternativt Canon 70-200 f/2.8 (uten IS, med IS er utenfor øko rekkevidde)

Noen som kanskje har prøvd begge og har noe klokt å melde utover det åpenbare (4-5,6 vs 2.8 hele veien).

Tenkt brukt på 60D per nå, men blir med på en fremtidig ff oppgradering

Lenke til kommentar

Tråden gjelder dedikert tele, fast eller zoom - ikke superzoomer/alt-i-ett-zoomer :)

 

Jeg snuser selv etter et godtytende teleobjektiv på minimum 300mm.

Om du enda ikke har kjøpt i november kan du teste min nye 300mm f4L IS par dager. Jeg reiser til Oslo i November etter planen.

..

Og Canon Canon EF 1.4x III, den har jeg jo også.

 

Mange takk. Det vil jeg gjerne, dersom jeg ikke allerede har fått kloa i det. Sier i så fall fra :) Låner gjerne 1,4x III også.

 

Er du fornøyd med ytelsen sammen med 1,4x III?

Lenke til kommentar

Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO OS HSM

 

Stabilisering - hvor mye hjelper det i praktisk fotografering? Det er mange som mener noe om dette, men det ser ut til at virkeligheten er litt annerledes enn de fleste "synser". Kanskje man egentlig kan klare seg uten stativ i de fleste tilfeller med lukkertid ned mot ½sek.? Det må prøves...

 

Edit: Forberedelser - nytt kulehode skal prøves ut - Benro N2 - kjøpt på Fotovideos høstmesse for noen dager siden...

post-226353-0-37792700-1351007947_thumb.jpg

 

Et lite oversiktsbilde av "Busken" som er valgt som hovedmotiv...

post-226353-0-81038000-1351007963_thumb.jpg

 

Begynner med en liten "test" for å finne forskjellen mellom stativ og håndholdt på 500mm...

 

Stativ - tidsutløser - 500mm - 1/250

post-226353-0-66204700-1351006471_thumb.jpg

 

Stativ - tidsutløser - 500mm - 100% crop

post-226353-0-92439600-1351068646_thumb.jpg

 

Håndholdt - 500mm - 1/200

post-226353-0-13204400-1351006491_thumb.jpg

 

Håndholdt - 500mm - 100%

post-226353-0-41092700-1351068667_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...