Gå til innhold

Hvordan kjøre fra Bergen til Tønsberg (via Stavanger m/ ferger)


Anbefalte innlegg

Håper jeg har postet i rett del av forumet. Prøvde å søke på tilsvarende poster uten hell...

 

Jeg lurer altså på hvordan jeg kan kjøre fra Bergen til Tønsbeg via Stavanger? Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg evt. skal kjøpe en motorsykkel i Bergen om ei uke, og ikke kan kjøre over heia ettersom snøen ikke har forsvunnet derfra enda. Alternativet er altså å ta mange ferger fra Bergen slik at jeg kan komme meg til Stavanger. Herfra er det jo bare fastland. Hva slags ferger må jeg ta, og hvor enkelt er dette?

 

Jeg vurderer å få tak i en bil med hengerfeste + henger, men dette er litt vanskelig å få tak i per nå. Men kom gjerne med andre lure forslag til hvordan jeg kan få kommet meg til Bergen og tilbake igjen. Jeg skal ha med meg sykkelen tilbake ;)

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastland? Skal du kjøre om sørlandet då eller? Må vel over fjellet sjølv om du kjører via Stavanger? Snø kan det dessutan være over heile landet, for ikkje så snakke om is. Eg har aldri kjørt motorsykkel, men ville vore litt skeptisk til å kjøre den strekningen denne tida på året.

 

Bergen til Stavanger er greit, du må ta to ferjer. Frå Bergen kjører du mot Stavanger til Os og Haljem der du tar ferja over til Sandvikvåg på Stord (45 minuttar). Kjør deretter sørover langs Stord, over trekantsambandet, ned i undersjøisk tunnel (lang forresten, veit ikkje korleis det er å kjøre motorsykkel der). På andre sida er du kome til fastland, kjører vidare rundt Haugesund og ned til Arsvågen på øya Bokn. Der tar du ferje (22 minuttar) over til Mortavika og kjører strake vegen til Stavanger.

Lenke til kommentar

Ja sjekka gulesider jeg også, og fikk tullete svar (bla stavanger- - kiel-ferga :p)

 

Nei kommer ikke til å kjøre om det er en risiko ved det.. Men kan jo hende det kommer tre dager med mye mildvær og varme netter, og da er det jo greit.. Vil bare ha noen alternativer =)

 

Bomstasjoner er jo gratis på mc, så det bryr jeg meg ikke noe om. Kan være 100 bomstasjoner for hva jeg bryr meg. Faktisk, jo flere jo bedre; bomstasjon = penger spart...

 

Og ja, skal kjøre om sørlandet, altså via Kr. Sand hvis jeg kjører denne strekninga. Har kjørt her før så det teller jo med, dessuten tror jeg denne strekninga er snøfri om det finnes en snøfri strekning =) Men vil heller ikke kjøre på veier som er heavily salta...

Lenke til kommentar

Angående strekningen mellom Bergen og Stavanger, så er det ingen problemer å kjøre her med mc. Stort sett fin vei (noen smale partier på Stord). Ferjene er også et fint avbrekk. Tunnelen som er nevnt i tidligere innlegg er heller ikke problem for mc.

 

Likevel lykke til med den lange turen. Vil tro at du er stiv og støl når du er fremme.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...