Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Flerlinjeskjema


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se for deg hvor mange ledere hver komponent krever separat. Se bort i fra koblingsboksene, de tar du til slutt når du får det andre på plass først. Kan gi et lite hint og si at du har 3 forskjellige L-ledere i kursen. Du har en med fast spenning (ubrutt), du har en som bryter lampe A, og en som bryter lampe B. N har du med ubrutt hele veien til alt, så den er grei. Legg merke til at du må ha med 2 L-ledere til lampe B, da den ene skal være ubrutt og føres videre til stikkontakta.

Lenke til kommentar

For å si det kort og greit: nei, det er egentlig ikke i nærheten. Jeg har ikke lyst til å gjøre oppgaven for deg, da du ikke får så mye ut av det etter min mening, men jeg kan liste opp hva du trenger av ledere mellom komponentene i hvert fall slik det er tegnet på enlinjeskjemaet.

 

2 stk. på tilførselen.

3 stk. fra første boksen til bryteren.

4 stk. fra boks til boks.

2 stk. fra boks nr. 2 til lampe A.

3 stk. fra boks nr. 2 til lampe B.

2 stk. fra lampe B til stikkontakt.

 

Listen teller ikke med beskyttelsesleder (jord).

Lenke til kommentar

Det ville fort sagt poff avhengig av koblingen :p

 

Antall ledere er riktig, men koblingen derimot ser noe feil ut. Prøv å tegne bryteren som illustrerer funksjonen den har, i stedet for å bruke enlinjeskjema-symbolet. Samme gjelder lampene, kan tegne to prikker ved siden av som illustrerer selve tilkoblingen på lampa. I den ene lampa skal du ha en blindkobling som bare går rett videre til stikkontakta.

 

PS: funksjonen på bryteren tilsvarer to stk. en-pol brytere i samme enheten. Altså, 1 stk. L inn og to stk. forskjellige brutte ledere ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...