Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bachelorutdanning? + noen spørsmål om utdanning generelt


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser på Utdanning.no f. eks, så står det poenggrenser. Konkurrerer jeg kun med snittet/poengene mine, eller er det snittet/poengene + ekstrapoeng (alderspoeng f. eks.). Med andre ord; hvis jeg har 40 + 6 ekstrapoeng, konkurrerer jeg med 46 poeng?

 

Er det sånn at hvis jeg tar opp realfagene (R-matte of fysikk), så konkurrerer jeg med andregangsvitnemål?

 

Videre lurer jeg litt på et par studier.

 

-Bachelor i spillteknologi og simulering og Bachelor i animasjon og digital kunst

(Høgskolen i Hedmark)

Snittet for å komme inn i fjor var ganske lavt, så det er ganske sannsynlig å komme inn. Lærer man programmering og mye IT på dette studiet mon tro? Det er vel ganske labert med jobbmuligheter for spillutviklere i lille Norge. Er det noe stor forskjell på disse studiene?

 

-Samfunnssikkerhet og miljø - bachelor (UiT Norges arktiske universitet) og Bachelor i beredskap og krisehåndtering (Høgskolen i Hedmark)

Hvilke jobbmuligheter/yrker kan man få etter å ha gått på disse studiene? Noen store forskjeller på disse to?

 

Er generelt interessert i data, og kunne kanskje tenkt meg å jobbe med det. Er svært usikker på hva jeg skal søke. Kunne kanskje tenkt meg å jobbe offshore (pga. turnus-ordningen, god lønn m.m.), men her er vel kravene veldig høye + realfag er et must på det meste?

 

Jeg har gått studiespesialiseringene linje, men har ikke tatt realfagene. Hvis jeg eventuelt skulle tatt realfagene nå i ettertid, så må jeg nesten ta opp noen andre fag også (hvis jeg konkurrerer på andregangsvitnemål), og da blir veien til fullført utdannelse veldig lang føler jeg.

 

På forhånd takk for all hjelp!

Endret av iGlenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førstegangsvitnemål fungerer slik at du 2 år etter fullført videregående utdanning kan søke deg inn på studier på førstegangskvoten. Med en gang de to årene er gått eller du velger å inkludere fag du har tatt opp som privatist (selv om du er innenfor de to årene) konkurrerer du på såkalt ordinær kvote, som nesten alltid vil bety et høyere snitt for å komme inn. 

Jeg er tilfeldigvis der at jeg har tenkt å ta opp litt fag fra videregående, og jeg har derfor laget et oppsett i excel for å se hvordan nye karakterer (privatisteksamen) vil påvirke snittet. Sender det til deg på pm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er jeg på ordinær kvote uansett. Får se hva jeg gjør, har jo ikke akkurat så veldig god tid på meg nå. Får i det minste legge inn et par søknader og se hva jeg kommer inn på, deretter får jeg vurdere om jeg skal ta opp fag. Takk for excel-oppsettet forresten! Er det lagt inn formler i kolonnene under fagene du har satt opp, sånn at man kan legge inn programfagene selv?

 

Noen som har peiling på de forskjellige bachelor-utdanningene jeg skrev i førstepost?

Vurderer også bachelor i økonomi og ledelse eller noe lignende. Men det er det kanskje veldig mange som studerer, så hvordan er sjansene for jobb uten master i det tror dere?

Lenke til kommentar

Angåend excel-filen: du legger bare inn de fagene du vil ha. De som allerede er lagt inn er de fellesfagene som er vanlig og som jeg hadde, men bare fjern og legg til som du vil. Det eneste som har utslag på kodingen er hvilke tall du skriver i karakterfeltene. Trenger ikke en gang skrive inn navn på fagene. Alt blir regnet ut automatisk. 

Har ikke peiling på de forskjellige utdanningene. Men mitt tips er, i motsetning til hva mange andre kanskje vil si, er å ikke bare "hoppe på noe". Greit nok å begynne på en utdanning som du tenker kan være koselig, men ha i bakhodet at det er lov å droppe ut og at det _aldri_ er for sent å begynne på nytt. Verken pga tid, alder, penger, karaktersnitt eller hva moren din eller venner sier osv. Prøv å finn ut hva du faktisk vil, hvilken jobb du kunne tenke deg å stå opp til og gå til hver dag de neste 30-40 årene. 

Angående dette med jobbmuligheter så bør man så klart ha det i bakhodet, men mitt inntrykk er at det ikke spiller så stor rolle fra eller til for de fleste yrker. Jobbmarkedet går opp og ned for de fleste yrker. Jeg ble feks lovet jobbtilbud før endt utdanning da jeg startet ingeniørutdanningen, og nå som jeg er ferdig om 2 måneder er det ingen jobber å se, og folk får sparken over alt. Så sånn er det. Vanskelig å spå slikt, såfremt du ikke går inn i omsorgssektor hvor jobbmulighetene vil være mange i lang tid fremover. 

 

Lenke til kommentar

Ja, men jeg tror aldri jeg kommer til å bli 100% sikker på hvilken utdanning jeg skal ta. I verste faller kommer jeg inn på noe rart, og så takker jeg jo bare nei, og så forbedrer karakterene mine sånn at jeg har bedre sjanse til neste år. Har fått anbefalt en privatskole i Oslo (Bjørknes) som visstnok skal være veldig bra, men ser det litt an etter hva jeg kommer inn på. Regner med at det er ganske dyrt å gå der, og da får man vel ikke dekt noe av lånekassen heller..(?)

 

Ser jo at søknaden kan endres i god tid + fristen for å legge inn alle søknadene er 16. April kl 14.00 (på Samordna Opptak).

Men jeg lurer på et par ting; kan jeg søke på lokalt opptak på HBV (Kongsberg), altså forkurs eller lignende, selv om jeg er fra Nord-Norge? Hvis ja, kan jeg søke på Samordna Opptak og i tillegg legge inn en søknad via lokalt opptak f. eks.? Altså søke via flere nettsider?

Lenke til kommentar

Så hvis jeg tar en 3-årig utdannelse og avslutter til neste år, så får jeg 60 studiepoeng (2 ekstrapoeng) på kvoten min, selv om jeg ikke fullførte selve studiet?

 

Interessant.. men tror uansett det vil lønne seg å ta opp noen fag, for da kan jeg jo få mer enn 2 poeng. Uansett, takk for tipset.

Lenke til kommentar

Lokale opptak blir bare vurdert på studiestedet, og du har like mye studierett uansett hvor du er fra. Når jeg søkte forkurs for noen år tilbake så søkte jeg gjennom lokalt opptak ved forskjellige skoler, og fikk separate tilbud fra de forskjellige skolene. Dersom du søker et studie via Samordna Opptak, og et annet gjennom lokalt opptak på samme studiested så vil disse søknadene behandles individuelt, og du vil dermed kunne få to tilbud fra samme studiested. Fikk denne informasjonen fra en ved opptakskontoret hos UiB.

Lenke til kommentar

Okei, fikk sendt inn søknad til lokalt opptak også.

 

Fikk følgeskjema for å sende inn dokumentasjon nå nettopp. Jeg har jo digitalt vitnemål inne på Samordna Opptak, så da er det vel ikke noe vits å sende det inn?

Er det noen som vet om alderspoeng blir lagt til automatisk der, eller må jeg sende inn følgeskjema og krysse av for alderspoeng der?

Vil det gi meg noe bonus ved å sende inn dokumentasjon på arbeid når jeg ikke har vært i 100% stilling? Har jo generell studiekompetanse. Er litt usikker på den 23/5 regelen. Hvis jeg har forstått den riktig har jeg fylt 3 år med utdanning, og da trenger jeg bare 2 år arbeidspraksis i 100% stilling, men får jeg noe bonuspoeng for det?

Endret av iGlenn
Lenke til kommentar

Trenger ikke være akkurat 5 år 100% såvidt jeg har skjønt, men totalt 5 år 100%, altså feks 2 år 50% teller som ett år 100%. Det som er fint med 23/5-regelen (i tilfelle du ikke visste det) er at du her bare konkurrerer med seks av fellesfagene. Norsk, engelsk, naturfag, matte, matte i 2. klasse og samfunnsfag (tror jeg, usikker på denne). Altså at du tar summen av kun disse karakterene og deler på seks (evt pluss eksamener). 

Jeg TROR at realfagspoeng (selv for fag som altså ikke regnes snitt basert på) blir regnet med, men det skal jeg ikke si sikkert. 

Alderspoeng blir regnet på normal måte, men fra det året du fyller 24 år og ikke det året du fyller 20. Altså vil du (om du fylte 24 i år) kun ha 2 alderspoeng istedenfor 8 poeng, som du ville fått om du søker på ordinær kvote. Pga dette vil 23/5-regelen kun lønne seg for folk som er litt oppi årene (best case 28 år og eldre), eller de som har veldig gode karakterer i de nevnte seks fagene og veldig dårlig i alle andre fag (og ikke er villig til å forbedre fagene). I ditt tilfelle vil jeg anta at 23/5 er uaktuelt og at du er bedre tjent med å ta opp fag og søke ordinært. 

Lenke til kommentar

 

 

Fikk følgeskjema for å sende inn dokumentasjon nå nettopp. Jeg har jo digitalt vitnemål inne på Samordna Opptak, så da er det vel ikke noe vits å sende det inn?

 

 

Hvis vitnemålet ditt er eneste dokumentasjon som er relevant så skal du nok ikke trenge det, men dette er godt beskrevet av SO. Men, dersom du nå snakker om følgeskjema i forbindelse med et lokalt opptak så må du sende inn alt. 

Lenke til kommentar

@Sitronsaft: Jeg fylte 24 år i år. Dvs, jeg søker på ordinær kvote (ifølge det første svaret ditt). Jeg har ikke tatt opp noen fag, så jeg bruker førstegangsvitnemålet som er inne på Samordna Opptak.

 

Jeg har ikke fått valgt om jeg skal søke etter 23/5 regelen eller søke med ordinær kvote, så da går jeg sterkt ut ifra at jeg søker med førstegangsvitnemålet som ligger inne på SO men med ordinær kvote.. eller?

Siden jeg er på ordinær kvote har jeg vel krav på 8 poeng. Ref: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/alderspoeng/

 

Spørsmålet er da om disse alderspoengene blir lagt til automatisk pga. alderen eller ikke.

 

@ZerothLaw: Ja, dette er altså på Samordna Opptak. Det står jo at de som har digitalt vitnemål ikke trenger å sende inn, men siden jeg er på ordinær kvote lurer jeg litt på om alderspoengene blir lagt til automatisk. Inne på søknaden der man krysset av for å legge til ekstrapoeng sto det ingenting om alderspoeng.

 

Edit: Det står jo inne på den linken at man får det automatisk, så da er vel saken egentlig grei.

Endret av iGlenn
Lenke til kommentar

Samordnaopptak velger automatisk det vitnemålet ditt eller den "versjonen" av vitnemålet ditt som gir deg best poengsum. Men jeg antar at du må dokumentere for dem dette med 5 års studier om du vil at de skal kunne sjekke 23/5-"versjonen" av vitnemålet ditt. Om dine 23/5-fag pluss 2 alderspoeng (siden du er 24) gir en bedre poengsum enn ditt fulle vitnemål pluss 8 alderspoeng vil dette bli brukt. 

Du har ikke noen mulighet til å søke med førstegangsvitnemålet ditt, eller mer korrekt, du kan ikke søke på førstegangskvote, om du trodde det. Det er irrelevant om du ikke har tatt opp fag, du er for gammel. Så du søker uansett på ordinær kvote, enten med fullt vitnemål eller fagene som går under 23/5. Har et dokument hvor jeg skriver ned ting jeg finner ut om "systemet"/byråkratiet, og dette er det jeg har om 23/5 (for interesserte): 

Alle poeng (alderspoeng, militærpoeng og realfagspoeng) regnes med som ved ordinært, men alderspoeng regnes fra fylte 24 år (fom 2016 ved fødsel 1992).

Man må ha tatt eksamen i norsk hovedmål skriftlig.

Opptak på grunnlag av 23/5 krever 5 års utdanning/yrkeserfaring, men her kan veldig mye regnes med. Om du får 2 ekstrapoeng for 60 høyere utdanning studiepoeng regnes ikke dette året som ett år studier (tror privatistkontoret).
 

Snittet baseres på standpunktkarakter og evt. eksamen i fagene norsk skriftlig, norsk muntlig, norsk sidemål, samfunnsfag, historie, naturfag, engelsk, matte i VG1 og matte i VG2. Totalt 9 karakterer pluss evt. eksamenskarakterer i disse fagene.

Hvis man har tatt programfag som gir real- eller språkpoeng, regnes karakterene i disse fagene med i snittberegningen om de gjør at totalsnittet blir bedre.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...