Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og økonometri BI (V2015)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Oppgave A

 

Lag et histogram med frekvens på y-aksen for variablene m2pris i, omsetninger i, innbtot i, til29 i og til39 i.

 

Jeg gjorde det slik: 

 

"Graphics"  -->  "Histogram" -->  "variable" -->  "m2pris"

 

Huket av på "Frequency" under "Y axis"

 

Deretter "ok".

 

Deretter gjøre det samme for omsetninger osv.. blir det riktig? Blir det ikke 5 forskjellige histogram og ikke ett med alle variablene?

du laget for hver variabel ja

 

Takk, forstod det som at alle skulle på samme histogram og ikke fem forskjellige :) Men da har jeg altså gjort det riktig ?

Lenke til kommentar

 

 

Hei alle sammen! Takk og lov for jeg fant denne tråden! Jeg er dessverre totalt lost i dette Stata programmet... Kan noen være så snille å forklare oppgave B for meg? "Lag en ny variabel lik til29 + til39. Du kan kalle den nye variabelen for potlaan, dvs. potensielle låntakere, for ˚å indikere at de fleste førstegangsl˚anerne antas å tilhøre denne aldersgruppen"

 

og gjerne forklare meg hvordan jeg kan bergne modeller i oppgavene C og D? 

B: Data --> create or change data --> create new variable: Variable name = potlaan og specify a value or an expression = til29+til39

 

Fantastisk! Hjertelig takk for hjelpen!

 

Vet du også hvordan fremgangsmåten er for utregninger? 

 

t

 

Noen som har forstått seg på oppgave J og K enda?

 

Mtp at vi skal bruke modell iv i oppgave I og ikke modell v...

 

Regner med at det da bare skal benyttes modell iv som det står i oppgaveteksten, kanskje det er en "lure"oppgave... ?

datasettet jeg har på excel er rødt. husker han sa røde tall er ukorrekte! #stress

Lenke til kommentar

 

 

Oppgave A

 

Lag et histogram med frekvens på y-aksen for variablene m2pris i, omsetninger i, innbtot i, til29 i og til39 i.

 

Jeg gjorde det slik: 

 

"Graphics"  -->  "Histogram" -->  "variable" -->  "m2pris"

 

Huket av på "Frequency" under "Y axis"

 

Deretter "ok".

 

Deretter gjøre det samme for omsetninger osv.. blir det riktig? Blir det ikke 5 forskjellige histogram og ikke ett med alle variablene?

du laget for hver variabel ja

 

Takk, forstod det som at alle skulle på samme histogram og ikke fem forskjellige :) Men da har jeg altså gjort det riktig ?

Sikker? hvordan lager vi alle variabelene på samme histogram da?

Lenke til kommentar

 

 

 

Oppgave A

 

Lag et histogram med frekvens på y-aksen for variablene m2pris i, omsetninger i, innbtot i, til29 i og til39 i.

 

Jeg gjorde det slik: 

 

"Graphics"  -->  "Histogram" -->  "variable" -->  "m2pris"

 

Huket av på "Frequency" under "Y axis"

 

Deretter "ok".

 

Deretter gjøre det samme for omsetninger osv.. blir det riktig? Blir det ikke 5 forskjellige histogram og ikke ett med alle variablene?

du laget for hver variabel ja

 

Takk, forstod det som at alle skulle på samme histogram og ikke fem forskjellige :) Men da har jeg altså gjort det riktig ?

Sikker? hvordan lager vi alle variabelene på samme histogram da?

 

Aner ikke om jeg har gjort det riktig.. Vet ikke om vi skal lage fem forskjellige eller alle fem variablene samlet på et histogram, og vet heller ikke hvordan vi lager alle fem samlet på et histrogram.. noen som vet? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Oppgave A

 

Lag et histogram med frekvens på y-aksen for variablene m2pris i, omsetninger i, innbtot i, til29 i og til39 i.

 

Jeg gjorde det slik: 

 

"Graphics"  -->  "Histogram" -->  "variable" -->  "m2pris"

 

Huket av på "Frequency" under "Y axis"

 

Deretter "ok".

 

Deretter gjøre det samme for omsetninger osv.. blir det riktig? Blir det ikke 5 forskjellige histogram og ikke ett med alle variablene?

du laget for hver variabel ja

 

Takk, forstod det som at alle skulle på samme histogram og ikke fem forskjellige :) Men da har jeg altså gjort det riktig ?

Sikker? hvordan lager vi alle variabelene på samme histogram da?

 

Aner ikke om jeg har gjort det riktig.. Vet ikke om vi skal lage fem forskjellige eller alle fem variablene samlet på et histogram, og vet heller ikke hvordan vi lager alle fem samlet på et histrogram.. noen som vet? :)

 

Jeg er ganske sikker på at man skal lage for hver variabel, det er det man har gjort ved tidligere eksamen :)

Lenke til kommentar

Hei

går det an å lagre stata? jeg kopierer og limer i Word, men jeg lurer på hvordan kan jeg lagre stata, slik at jeg ikke behover å skrive alt på nytt igjen hver gang?

Hei, jeg spurte genaro om dette i timen og han sa det ikke gikk. Så man må bare høyreklikke, copy as picture og lime inn i word :) så det lønner seg og ikke kopiere alt samtidig men litt for litt så man får plass i word

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Oppgave A

 

Lag et histogram med frekvens på y-aksen for variablene m2pris i, omsetninger i, innbtot i, til29 i og til39 i.

 

Jeg gjorde det slik: 

 

"Graphics"  -->  "Histogram" -->  "variable" -->  "m2pris"

 

Huket av på "Frequency" under "Y axis"

 

Deretter "ok".

 

Deretter gjøre det samme for omsetninger osv.. blir det riktig? Blir det ikke 5 forskjellige histogram og ikke ett med alle variablene?

du laget for hver variabel ja

 

Takk, forstod det som at alle skulle på samme histogram og ikke fem forskjellige :) Men da har jeg altså gjort det riktig ?

Sikker? hvordan lager vi alle variabelene på samme histogram da?

 

Aner ikke om jeg har gjort det riktig.. Vet ikke om vi skal lage fem forskjellige eller alle fem variablene samlet på et histogram, og vet heller ikke hvordan vi lager alle fem samlet på et histrogram.. noen som vet? :)

 

Jeg er ganske sikker på at man skal lage for hver variabel, det er det man har gjort ved tidligere eksamen :)

 

Da satser jeg på det :) Tusen takk!! :)

Lenke til kommentar

 

Hei alle sammen! Takk og lov for jeg fant denne tråden! Jeg er dessverre totalt lost i dette Stata programmet... Kan noen være så snille å forklare oppgave B for meg? "Lag en ny variabel lik til29 + til39. Du kan kalle den nye variabelen for potlaan, dvs. potensielle låntakere, for ˚å indikere at de fleste førstegangsl˚anerne antas å tilhøre denne aldersgruppen"

 

og gjerne forklare meg hvordan jeg kan bergne modeller i oppgavene C og D? 

B: Data --> create or change data --> create new variable: Variable name = potlaan og specify a value or an expression = til29+til39

 

Er dette hele svaret på oppgave B? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

på oppgave B, noen som fikk disse tallene? Altså vis man ser fra nr1. og nedover.

 

potlaan

7232
3241
4620
6148
6162

 

Jeg fikk disse:

potlaan

7376
7651
13236
18777
3700

 

Hvor leser jeg av disse tallene?? 

 

I data editoren (ed)

 

Trykker på data edit og leser av under potlaan, står 114 linjer nedover på min.. Noen som vet hva som er feil??

Lenke til kommentar

på oppgave b har jeg bare generate til29+ til39,... hva gjør jeg videre?

noen som vil sammenligne svare send pm?

Skriv inn i kommandofeltet; 

 

Generate potlaan = (til29+til39)

 

Da har du opprettet variabelen potlaan, bestående av de to variablene til29 og til39. Hvis du er i tvil om du har fått riktig, kan du enkelt kontrollere ved å legge sammen f.eks verdiene for observasjon nr 5, både hos til29 og til39. Da får du verdien for observasjon nr 5 i potlaan.

 

Skjønte du:)?

Lenke til kommentar

 

på oppgave b har jeg bare generate til29+ til39,... hva gjør jeg videre?

noen som vil sammenligne svare send pm?

Skriv inn i kommandofeltet; 

 

Generate potlaan = (til29+til39)

 

Da har du opprettet variabelen potlaan, bestående av de to variablene til29 og til39. Hvis du er i tvil om du har fått riktig, kan du enkelt kontrollere ved å legge sammen f.eks verdiene for observasjon nr 5, både hos til29 og til39. Da får du verdien for observasjon nr 5 i potlaan.

 

Skjønte du:)?

 

unnskyld at jeg spør igjen, men i kommandoen får jeg generate potlaan=(til29+til39) på stataen den er grei da stå det i svart som vil si at det er korrekt.  det jeg lurer på er hva skal jeg skrive videre i a har man jo satt inn modellen og deretter regress osv... jeg skjønner det bare ikke man må jo ha en løsning på både A og B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...