Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og økonometri BI (V2015)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har gjort arbeidskravet. Fikk dog ikke alt rett, men kan hjelpe deg om det er noe du lurer på. Ja, du må bruke stata for å løse de første 10 oppgavene.

Har du noe mulighet til å fortelle de du fikk rett svar på, altså fasit? :)

Lenke til kommentar

Jeg har gjort arbeidskravet. Fikk dog ikke alt rett, men kan hjelpe deg om det er noe du lurer på. Ja, du må bruke stata for å løse de første 10 oppgavene.

Hadde satt utrolig stor pris på om du kunne dele svarene sånn at vi kan sammenligne oppgavene

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
  1. Så dette kaller de økonometri på BI?
  2. Er det ikke lineær korrelasjonsanalyse?
  3. Hva med falsk korrelasjon?
  4. Hva med multikolinearitet?
  5. Hva med (svak, sterk og super)eksogenitet?
  6. Hva med kausalitet?
  7. Hva med identifikasjonsproblemet? (Har man estimert riktig relasjon, en bastard, en hybrid eller en helt annen relasjon?).

P.S.

Jeg synes økonometri er litt misvisende. Min korte definisjon på økonometri. "Et fag som skal gi empirisk innhold til økonomisk teori".

 

"Skitt la gå sa kjerringa å trakk i snora." :huh:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som kan forklare hvordan vi lager dummy-variabler i Stata? Hva er det vi egentlig skal skrive i "specify a value or an expression"?

 

Eks: Lage tre dummy-variabler kalt onsdag, torsdag og fredag. Onsdag skal være lik 1 når premieredag=3 og 0 ellers, torsdag skal være lik 1 når premieredag=4 og 0 ellers, mens fredag skal være lik 1 når premieredag=5 og 0 ellers.

 

Hvordan skal jeg legge dette inn i Stata?!

 

På forhånd, takk! :)

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvordan vi lager dummy-variabler i Stata? Hva er det vi egentlig skal skrive i "specify a value or an expression"?

 

Eks: Lage tre dummy-variabler kalt onsdag, torsdag og fredag. Onsdag skal være lik 1 når premieredag=3 og 0 ellers, torsdag skal være lik 1 når premieredag=4 og 0 ellers, mens fredag skal være lik 1 når premieredag=5 og 0 ellers.

 

Hvordan skal jeg legge dette inn i Stata?!

 

På forhånd, takk! :)

 

For å lage dummy variablene til dette arbeidskravet må du :

Trykke data- create a new variable

På variabel navn skriver du d1

og på specify..: fortype==1

 

også en gang til: variabel navn: d2 specify..: fortype==2 osv helt til d4.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Stata gir meg feil når jeg legger inn ln og log osv.. "not recognized"

Lurer også på hvordan jeg legger inn infoen fra E, F, G og H inn i Stata, er ikke så flink på dette programmet dessverre....

 

Hvilke variable er det du prøver å transformere logaritmisk?

 

Det første man bør lære seg når man lærer ny programvare er å slå opp i manualen(e) eller bruker hjelp funksjonen.

 

Noen programmer har også støtte forum på nettet. Å lage indikator eller dummy variable burde det være lett å finne ut av på egen hånd.

 

Kan dere ikke bruke mer avanserte programmer som for eksempel:

 

  1. Gauss
  2. Troll
  3. Rats
  4. PC GIVE
  5. Mathematica

Jeg tviler sterkt på at man kan uføre særlig (avansert) økonometri med Stata. Deres såkalte økonometri oppgave er nok snarere presset inn i en tvangstrøye av lineær korrelasjonsanalyse supplert med mer eller mindre relevante tester enn å bidra til å lære faget økonometri.

 

Hvor mye vet dere om noe så viktig og sentralt som identifikasjonsproblemet? Jeg ville testet dere og læreren :roll: deres med følgende oppgave:

 

Dere har data (tidsrekke) av pris og kvantum.

  1. Hvordan vil dere luke ut falsk ("spurious") korrelasjon?
  2. Hvilken relasjon har dere identifisert, en tilbuds-, en etterspørsels- eller en bastard relasjon?
  3. Nevnt minst tre identifikasjonskriterier (kriterier som gjør at man kan identifisere eksempelvis en etterspørselsrelasjon)?.
Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

Noen som kan forklare hvordan vi lager dummy-variabler i Stata? Hva er det vi egentlig skal skrive i "specify a value or an expression"?

 

Eks: Lage tre dummy-variabler kalt onsdag, torsdag og fredag. Onsdag skal være lik 1 når premieredag=3 og 0 ellers, torsdag skal være lik 1 når premieredag=4 og 0 ellers, mens fredag skal være lik 1 når premieredag=5 og 0 ellers.

 

Hvordan skal jeg legge dette inn i Stata?!

 

På forhånd, takk! :)

 

For å lage dummy variablene til dette arbeidskravet må du :

Trykke data- create a new variable

På variabel navn skriver du d1

og på specify..: fortype==1

 

også en gang til: variabel navn: d2 specify..: fortype==2 osv helt til d4.

 

Ett enklare sätt är annars att skriva följande:

tabulate fortype, gen(D)

Då genererar du D1,D2,D3 och D4 direkt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noen som kan forklare hvordan vi lager dummy-variabler i Stata? Hva er det vi egentlig skal skrive i "specify a value or an expression"?

 

Eks: Lage tre dummy-variabler kalt onsdag, torsdag og fredag. Onsdag skal være lik 1 når premieredag=3 og 0 ellers, torsdag skal være lik 1 når premieredag=4 og 0 ellers, mens fredag skal være lik 1 når premieredag=5 og 0 ellers.

 

Hvordan skal jeg legge dette inn i Stata?!

 

På forhånd, takk! :)

 

For å lage dummy variablene til dette arbeidskravet må du :

Trykke data- create a new variable

På variabel navn skriver du d1

og på specify..: fortype==1

 

også en gang til: variabel navn: d2 specify..: fortype==2 osv helt til d4.

Ett enklare sätt är annars att skriva följande:

tabulate fortype, gen(D)

Då genererar du D1,D2,D3 och D4 direkt. :)

Vet du hvordan man gjør oppgave 8 og 9?:)

Lenke til kommentar

 

Stata gir meg feil når jeg legger inn ln og log osv.. "not recognized"

Lurer også på hvordan jeg legger inn infoen fra E, F, G og H inn i Stata, er ikke så flink på dette programmet dessverre....

 

Hvilke variable er det du prøver å transformere logaritmisk?

 

Det første man bør lære seg når man lærer ny programvare er å slå opp i manualen(e) eller bruker hjelp funksjonen.

 

Noen programmer har også støtte forum på nettet. Å lage indikator eller dummy variable burde det være lett å finne ut av på egen hånd.

 

Kan dere ikke bruke mer avanserte programmer som for eksempel:

 

  1. Gauss
  2. Troll
  3. Rats
  4. PC GIVE
  5. Mathematica

Jeg tviler sterkt på at man kan uføre særlig (avansert) økonometri med Stata. Deres såkalte økonometri oppgave er nok snarere presset inn i en tvangstrøye av lineær korrelasjonsanalyse supplert med mer eller mindre relevante tester enn å bidra til å lære faget økonometri.

 

Hvor mye vet dere om noe så viktig og sentralt som identifikasjonsproblemet? Jeg ville testet dere og læreren :roll: deres med følgende oppgave:

 

Dere har data (tidsrekke) av pris og kvantum.

  1. Hvordan vil dere luke ut falsk ("spurious") korrelasjon?
  2. Hvilken relasjon har dere identifisert, en tilbuds-, en etterspørsels- eller en bastard relasjon?
  3. Nevnt minst tre identifikasjonskriterier (kriterier som gjør at man kan identifisere eksempelvis en etterspørselsrelasjon)?.

 

Fikk det til, eneste er E jeg ikke helt skjønner, løser vi også denne i Stata?

Lenke til kommentar

Kan noen forklare fremgangsmåten til E på stata? 

Etter at jeg har funnet testverdiene og den kritiske verdien har jeg funnet ut hvilke som er signifikante og ikke-signifikante. Men jeg vet ikke hvordan jeg finner de estimerte verdiene jeg skal bruke for å lage den estimerte modellen uten ikke-signifikante variabler. Må jeg ikke legge til noe nytt i STATA for å finne disse verdiene? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...