Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

BØK3651 Strategisk økonomistyring - BI V2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, gir utregningen av Kundefordringene mening på denne eksamensoppgaven?

 

i mitt hodet skal det bli : 20,40,60-120

 

20 i år 0 gir mening siden 2/12 * 120 = 20  (2mnd forhåndsbetal av salget år 1)

 

men deretter får jeg det ikke til å stemme, anyone ? =)

 

er for øvrig vår 14 eksamenen.

 

Edit: fordi det er endring og ikk, totalsum som er oppgitt :w00t:

Det er bare endringen i KF, LEV.gjeld og varelager som skal tas med i KS-oppsettet :)

Lenke til kommentar

Ser det er lagt ut eksamensrelevante oppgaver på its. Hva legger de i dette? Vil vi få den type spm på eksamen? Syns det faget er litt vanskelig å få taket på.

Hvor går du? Går selv i Bergen, og ingenting som er lagt ut hos oss som heter det.. Kunne du delt de her? :)

Lenke til kommentar

 

Ser det er lagt ut eksamensrelevante oppgaver på its. Hva legger de i dette? Vil vi få den type spm på eksamen? Syns det faget er litt vanskelig å få taket på.

Hvor går du? Går selv i Bergen, og ingenting som er lagt ut hos oss som heter det.. Kunne du delt de her? :)

 

Jeg går i Nydalen. 

Lenke til kommentar

 

 

Ser det er lagt ut eksamensrelevante oppgaver på its. Hva legger de i dette? Vil vi få den type spm på eksamen? Syns det faget er litt vanskelig å få taket på.

Hvor går du? Går selv i Bergen, og ingenting som er lagt ut hos oss som heter det.. Kunne du delt de her? :)

 

Jeg går i Nydalen. 

 

KAn du sende de oppgavene du har på its? VI har ikke fått de:/

Lenke til kommentar

 

 

 

Ser det er lagt ut eksamensrelevante oppgaver på its. Hva legger de i dette? Vil vi få den type spm på eksamen? Syns det faget er litt vanskelig å få taket på.

Hvor går du? Går selv i Bergen, og ingenting som er lagt ut hos oss som heter det.. Kunne du delt de her? :)

 

Jeg går i Nydalen. 

 

KAn du sende de oppgavene du har på its? VI har ikke fått de:/

 

Sendt deg på PM :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ser det er lagt ut eksamensrelevante oppgaver på its. Hva legger de i dette? Vil vi få den type spm på eksamen? Syns det faget er litt vanskelig å få taket på.

Hvor går du? Går selv i Bergen, og ingenting som er lagt ut hos oss som heter det.. Kunne du delt de her? :)

 

Jeg går i Nydalen. 

 

KAn du sende de oppgavene du har på its? VI har ikke fått de:/

 

Sendt deg på PM :)

 

Jeg går også på BI Bergen og lurte på om du kunne sendt de eksamensrelevante oppgavene til meg også Gennaro?:)

Setter stor pris på det da jeg synes dette faget er veldig vanskelig!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ser det er lagt ut eksamensrelevante oppgaver på its. Hva legger de i dette? Vil vi få den type spm på eksamen? Syns det faget er litt vanskelig å få taket på.

Hvor går du? Går selv i Bergen, og ingenting som er lagt ut hos oss som heter det.. Kunne du delt de her? :)

 

Jeg går i Nydalen. 

 

KAn du sende de oppgavene du har på its? VI har ikke fått de:/

 

Sendt deg på PM :)

 

Jeg går også på BI Bergen og lurte på om du kunne sendt de eksamensrelevante oppgavene til meg også Gennaro? :)

Setter stor pris på det da jeg synes dette faget er veldig vanskelig!

 

Jeg hadde også satt veldig pris på om du kunne delt de oppgavene med meg. :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ser det er lagt ut eksamensrelevante oppgaver på its. Hva legger de i dette? Vil vi få den type spm på eksamen? Syns det faget er litt vanskelig å få taket på.

Hvor går du? Går selv i Bergen, og ingenting som er lagt ut hos oss som heter det.. Kunne du delt de her? :)

Jeg går i Nydalen.

KAn du sende de oppgavene du har på its? VI har ikke fått de:/

Sendt deg på PM :)

Jeg går også på BI Bergen og lurte på om du kunne sendt de eksamensrelevante oppgavene til meg også Gennaro? :)

Setter stor pris på det da jeg synes dette faget er veldig vanskelig!

Jeg hadde også satt veldig pris på om du kunne delt de oppgavene med meg. :)
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ser det er lagt ut eksamensrelevante oppgaver på its. Hva legger de i dette? Vil vi få den type spm på eksamen? Syns det faget er litt vanskelig å få taket på.

Hvor går du? Går selv i Bergen, og ingenting som er lagt ut hos oss som heter det.. Kunne du delt de her? :)

 

Jeg går i Nydalen. 

 

KAn du sende de oppgavene du har på its? VI har ikke fått de:/

 

Sendt deg på PM :)

 

Jeg går også på BI Bergen og lurte på om du kunne sendt de eksamensrelevante oppgavene til meg også Gennaro? :)

Setter stor pris på det da jeg synes dette faget er veldig vanskelig!

 

Enda en bergenser her som hadde satt stor pris på de oppgavene... Er det også fasit? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ser det er lagt ut eksamensrelevante oppgaver på its. Hva legger de i dette? Vil vi få den type spm på eksamen? Syns det faget er litt vanskelig å få taket på.

Hvor går du? Går selv i Bergen, og ingenting som er lagt ut hos oss som heter det.. Kunne du delt de her? :)

 

Jeg går i Nydalen. 

 

KAn du sende de oppgavene du har på its? VI har ikke fått de:/

 

Sendt deg på PM :)

 

Kunne du sendt det på PM er du snill? :) Går også på BI Bergen

Lenke til kommentar

Fint om dere sender en PM dersom dere ønsker de oppgavene. Orker ikke se gjennom alle som ønsker :)

 

Hvordan ligger dere ann? Er det bare meg som sitter med følelsen av at dette faget er et fjell jeg aldri verden kommer over til onsdag? Hvordan leser dere?

Lenke til kommentar

Fint om dere sender en PM dersom dere ønsker de oppgavene. Orker ikke se gjennom alle som ønsker :)

 

Hvordan ligger dere ann? Er det bare meg som sitter med følelsen av at dette faget er et fjell jeg aldri verden kommer over til onsdag? Hvordan leser dere?

Jeg føler at Swedish Timber, regresjon og autovision går greit nok. Jeg har begynt veldig sent med Briefcase, også er det nytt spill i år i tillegg, så jeg sliter en del her.. Jobber febrilsk for å sette meg inn i og forstå hele bildet i briefcase før onsdag. Tror dette skal være mulig med målrettet jobbing i en uke. Jeg gjør gamle eksamener og oppgavene i briefcase boken. Jeg håper at det gjør susen!

Lenke til kommentar
f) Basert på dataene fra markedsrapporten (vedlegg 1) kan etterspørselsfunksjonen for Salesman (produkt 2) i USA ved hjelp av enkel regresjon beskrives som:

Salgsvolum = -0,354*Pris (i NOK) + 350,32 (i Tstk)

I) Finn et funksjonsuttrykk for marginalinntekten av å øke volumet med

en koffert, og beregn deretter marginalinntekten av å øke salgsvolumet med en enhet (1 koffert) fra et volum på 70 tusen kofferter.

II) Kontroller ditt svar fra oppgave I over gjennom å beregne

inntektsendringen av å øke salgsvolumet med en koffert fra et volum på 70 Tstk.

 

Løsningsforslag:

Salgsvolum = -0,354*Pris + 350,32

Pris = -2,825*Salgsvolum + 989,60

MR = -5,65*Salgsvolum + 989,60

MR(Volum = 70) = 594,12 kroner

7

Kontroll:

Salgsvolum = 69,5 = -0,354*Pris + 350,32

Pris (ved salgsvolum lik 69,5) =793,28 kroner

Salgsvolum = 70,5 = -0,354*Pris + 350,32

Pris (ved salgsvolum lik 70,5) =790,45 kroner

Inntekt (volum 69,5) = 69,5*793,28 =55132,74

Inntekt (volum 70,5) = 70,5*790,45 =55726,86

Inntektsendring = 55726,86-55132,74 = 594,12 kroner

 

Kan noen forklare meg hvordan han kommer fra -0,354 til -0,825 også til -5,65? Det er eksamen fra Vår 2013

Lenke til kommentar

Hei, gir utregningen av Kundefordringene mening på denne eksamensoppgaven?

 

i mitt hodet skal det bli : 20,40,60-120

 

20 i år 0 gir mening siden 2/12 * 120 = 20  (2mnd forhåndsbetal av salget år 1)

 

men deretter får jeg det ikke til å stemme, anyone ? =)

 

er for øvrig vår 14 eksamenen.

 

Edit: fordi det er endring og ikk, totalsum som er oppgitt :w00t:

 

 

Jeg holder på med samme oppgave som deg, og jeg har fått skikkelig jernteppe. 

 

Kan du eller noen andre hjelpe meg raskt med å si hvordan man kommer fram til endringen i leverandørgjeld og varelager?

 

Takk

 

Edit: Never mind, fant utav det! 

Endret av oatschikool
Lenke til kommentar

 

f) Basert på dataene fra markedsrapporten (vedlegg 1) kan etterspørselsfunksjonen for Salesman (produkt 2) i USA ved hjelp av enkel regresjon beskrives som:
Salgsvolum = -0,354*Pris (i NOK) + 350,32 (i Tstk)
I) Finn et funksjonsuttrykk for marginalinntekten av å øke volumet med
en koffert, og beregn deretter marginalinntekten av å øke salgsvolumet med en enhet (1 koffert) fra et volum på 70 tusen kofferter.
II) Kontroller ditt svar fra oppgave I over gjennom å beregne
inntektsendringen av å øke salgsvolumet med en koffert fra et volum på 70 Tstk.
 
Løsningsforslag:
Salgsvolum = -0,354*Pris + 350,32
Pris = -2,825*Salgsvolum + 989,60
MR = -5,65*Salgsvolum + 989,60
MR(Volum = 70) = 594,12 kroner
7
Kontroll:
Salgsvolum = 69,5 = -0,354*Pris + 350,32
Pris (ved salgsvolum lik 69,5) =793,28 kroner
Salgsvolum = 70,5 = -0,354*Pris + 350,32
Pris (ved salgsvolum lik 70,5) =790,45 kroner
Inntekt (volum 69,5) = 69,5*793,28 =55132,74
Inntekt (volum 70,5) = 70,5*790,45 =55726,86
Inntektsendring = 55726,86-55132,74 = 594,12 kroner
 
Kan noen forklare meg hvordan han kommer fra -0,354 til -0,825 også til -5,65? Det er eksamen fra Vår 2013

 

  • -0,354 er oppgitt i etterspørselsfunksjonen, så regner med denne er grei.
  • -0,825, regner med du henviser til -2,825?:
  • For å beregne MR må du omgjøre etterspørselsfunksjonen som nå er i mengdeform, om til prisform. Dette vil si at du vil ha P på venstre side av funksjonen. Dermed får du P = - Salgsvolum(V)/0,354 + 350,32/0,354 som da blir P = -2,825V + 989,60
  • Når du skal beregne marginalinntekten er det enkelt sagt bare å multiplisere stigningstallet med 2 (her skal du egentlig multiplisere med V, deretter derivere, men du vil uansett ende opp med et stigningstall som er dobbelt så stort som utgangspunktet). Altså -2,825*2 = 5,65

 

Håper dette var forståelig nok  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...