Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Den kan være begge deler, avhenger om du velger arealvektoren ut av eller inn i bildet, så du bare velger en.

 

edit: grunnen til at det ikke spiller rolle hvilken vei du velger, er at hvis du velger den andre veien, så snur du både positiv strømretning og positiv magnetfeltretning, så resultater er likt

Endret av BrentPizzaMedBanan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
A spring-loaded dart gun is used to shoot a dart straight up into the air, and the dart reaches a
maximum height of 24 meters above its point of release. The same dart is shot up a second
time from the same gun, but this time the spring is compressed only half as far (compared to
the first shot). How far up does the dart go this time? (Neglect friction and assume the spring
is ideal and massless.)

Svaret skal være: 6m

 

Jeg skjønner at energien i fjæra reduseres med 1/4. Men det første skuddet starter litt lavere enn den andre og må dermed jobbe litt mer mot tyngdekraften. Vil ikke dette også påvirke høyden?

Lenke til kommentar

Jeg vet at energien blir bevart, men jeg er utikker på om 6m er riktig. Jeg har sett løsningsforlag som løser det slik:

 

1: 0.5*k*x^2 = m*g*h1

2: 0.5*k*(x^2)/4 = m*g*h2

 

Hvis man løser denne så blir h2 = (h1)/4 = 24/4 = 6m

 

Men jeg innbiller meg at det må bli slik (hvis nullpunktet er satt til der hvor den første skuddet starter):

 

1: 0.5*k*x^2 = m*g*h1

2: 0.5*k*(x^2)/4 = m*g*(h2 - x/2)

 

Får da: h2 = (h1)/4 + x/2 = 6m + x/2

 

 

Blir dette riktig?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

HEI icon_smile.gif, jeg har fysikk 1, og treger hjelp til ei oppgåve, har satte å prøvde desse oppgåver men fotstår ikke og vet ikke hvordan det skal gjøre altså. tusen tusen takk om det er noe snille som gjerne vill hjelpe meg med dette oppgåve, til slutt vil jeg gjerne si tusen takk for tida dokke har brukte for dette:)

a) En lyspære på 60 W står på i én time. Hvor stor ladning har passert et tverrsnitt av glødetråden i løpet av denne tiden? Anta atlyspæren er koblet til nettspenningen som er 230 V.

fasiten seier 0,94 kC

b) Et varmekabelanlegg består av to like motstandstråder. Ved å koble én eller begge trådenetil nettet på forskjellige måter kan vi oppnå tre ulike verdier for avgitt effekt. Tegn koblingsskjema for hvert av de tre tilfellene.

fasiten sier To i serie, én alene eller to i parallell, men vet ikke hvordan det skal tegnes

c) ) Varmekabelanlegget har en bryter med trinnene 0, 1, 2 og 3, der trinnene fra 1 til 3representerer de tre koblingene i oppgave b. På trinn 1 (laveste effekt) avgir anleggeteffekten 330 W. Nettspenningen er 230 V. Finn strømmen

fasiten sier 1,43 A. dette har jeg funne ut.

d) Hvilken effekt avgir anlegget når bryteren står på trinn 3? fasiten sier 1,32 kW

 

 

 

tusen takk betyr mye om noen kan det:) 

Endret av norway12
Lenke til kommentar

Hei, jeg har to oppgaver jeg ikke får til som handler om trykk. Jeg har aldri regnet ut oppgaver med trykk før og jeg vet ikke hvilken formel jeg skal bruke. Har sett litt på nettet, hvor det stod en del om Boyle, Charles og Gay-Lussac lov , men vet ikke helt hvordan formlene henger sammen med disse oppgavene.  

 

Oppgave 1:
Beregne det atmosfæriske trykket på en dag når høyden av kvikksølv i et barometer er 70 cm.
Svar: 9.33.10^4 Pa.

 

Oppgave 2:

En sylinder inneholder en 0,15 m dyp lag med olje som flyter på vann som er 0,25 m dypt.
Hva er er trykket av olje-vann grensesnittet?

Svar: 882.9 Pa. 

 

Håper noen kan hjelpe meg, tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...