Gå til innhold

Diskkonfigurasjon for Oracle RDBMS


Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet med en litt utradisjonell diskløsning for Oracle og er på jakt etter noen synspunkter for å kvalitetssikre tankegangen.

 

Utgangspunktet er en standard 2 cpu maskin med 6 interne disker, som allround databaseserver.

 

Den litt utradisjonelle tanken er å benytte små og raske standalone disker til redo-logger og multiplexing av kontrollfiler. Trafikk mot redo-loggene vil dermed ikke belaste datadiskene.

 

Tilsvarende bruke jeg overskytende plass på systemdiskene til oracle software, såvel som backup og lagring av arkivlogger. På denne måten ungår jeg annen trafikk mot datadisken, samtidig som jeg slipper å ha oracle data på systemdiskene.

 

Fysisk fordeling av disker er som følger:

 

2 x 146 GB 15k i speil til operativsystem, programvare, backup og archive (/u01)

2 x 146 GB 15k i speil til oracle datafiler (/u02)

2 x 36 GB 15k som standalone til redo logger (/t01 og /t02)

 

Logisk vil Oracle områdene bli som følger:

/u01/app        oracle home
/u01/archive    arkivlogger
/u01/backup     siste backup

/u02/oradata    datafiler, controlfile 1 

/t01/oradata    redologg grupper A, controlfile 2 
/t02/oradata    redologg grupper B, controlfile 3 

 

Jeg ser for meg at multiplexing av redologger over 2 stand-alone disker vil være god nok sikkerhet, tilsvarende med kontrollfilene som da multiplexes over 2 stand-alone og 1 speil.

 

Jeg har også tenkt på at man kan benytte større men tregere 300GB disker i speilsettet som brukes til operativsystem, software, arkivlogger og backup - slik at man har diskplass til disse formålene som står i forhold til dataområdet på 146 GB.

 

Noen tanker om andre fordeler eller bakdeler med en slik konfigurasjon sammenlignet med et mer tradisjonelt all-in-one oppsett hvor seks like disker legges i et enkelt RAID 1+0 sett?

 

edit> skriveleif

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skjer hvis en av log-harddiskene failer? Vil hele systemet stoppe opp?

Jeg tror Oracle skal erklære logg-gruppen som død, logge feilmelding, og fortsette arbeidet sitt. Dette har jeg ikke testet.

 

En bakdel er at du antageligvis må ta ned systemet for å bytte disken.

jo, men det må du uanset hvis du ikke bruker hotswap.

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis en av log-harddiskene failer? Vil hele systemet stoppe opp?

Jeg tror Oracle skal erklære logg-gruppen som død, logge feilmelding, og fortsette arbeidet sitt. Dette har jeg ikke testet.

 

En bakdel er at du antageligvis må ta ned systemet for å bytte disken.

jo, men det må du uanset hvis du ikke bruker hotswap.

Det er selvsagt riktig. Selv har jeg ikke sett en Oracle server uten hotswap på mange år, det er mulig jeg er blitt fullstendig bortskjemt :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...