Gå til innhold

Nybegynner på video


Anbefalte innlegg

Jeg har startet å leke meg litt med videofunksjonen på kameraet mitt og innser at jeg rett og slett ikke har peiling på filming. Er det noen som har noen tips til hva jeg bør lære meg, gjerne noen linker eller tips til bøker. Allerede nå ser jeg også at jeg kan trenge noe tilleggsutstyr, noe for å holde kamera mer stødig og kanskje en bedre mikrofon, så konkrete tips på dette er også interessant. Jeg bruker et canon 5d mark iii...

 

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har startet å leke meg litt med videofunksjonen på kameraet mitt og innser at jeg rett og slett ikke har peiling på filming. Er det noen som har noen tips til hva jeg bør lære meg, gjerne noen linker eller tips til bøker. Allerede nå ser jeg også at jeg kan trenge noe tilleggsutstyr, noe for å holde kamera mer stødig og kanskje en bedre mikrofon, så konkrete tips på dette er også interessant. Jeg bruker et canon 5d mark iii...

 

Henning

 

 

Det er nok mange som oppdager det :-) Jeg gjorde også det og er ennå langt unna å ha "peiling".

 

Et tips er å sjekke litt opp i filmhastigheten.

 

Noen mener 24 bilder pr. sekund er det mest behagelige til rolige filmer fordi det er nærmest det man opplever på kinoen.

 

Skal man kunne kjøre slowmotions i ettertid er det godt med høyere hastighet slik som 50/60 bilder pr. sekund eller enda raskere på enkelte actionkamera og dyrere proffkamera.

 

En annen ting er at om filmen skal vises på TV vil det være en fordel å filme i 25 b.p.s eller 50 b.p.s i stedet for 30 og 60. Dette fordi vi har 50 HZ her hjemme og da blir det minst sjanse for flimmer slik jeg har forstått det.

 

En annen ting er at lukkertiden bør være multippel av filmhastigheten, slik at om du bruker 25 bilder pr. sekund bør lukkertiden være 1/50s og ved 50 bilder pr. sekund bør den være 1/100s slik jeg har forstått det.

 

Blenderen bør være så konstant som mulig for å hindre hurtige forandringer i lyset, og med en lukkertid på 1/50 eller 1/100 som forklart over, så sier det seg selv at et ND filter vil være et must på lyse dagen. Et variabelt ND filter er jo kjekt.

 

Jeg pleier å kjøre auto ISO og sette lukkertid og blender fast i manuell innstilling. En stor blender gir jo flotte muligheter for selektiv fokus, men setter enda større krav til ND filter. Men det er jo en av DSLR kameraene sin største fordel kontra videokamera, og det er tøft og vakkert å kunne flytte fokus og gjøre detaljer skarpt eller uskarpt. Da er det videre lurt å kjøre med manuell fokus for størst kontroll.

 

Videre er ofte microfonene til DSLR kameraene et sorgens kapittel og det er lurt å tenke på en ekstern microfon. Jeg er fornøyd med Røde sin Stereomicrofon, men det finnes mange typer. Det viktigste synes jeg , er at den kan festes i blitzskoen og har eget batteri slik at den ikke trekker strøm fra kameraet. Videre er det greit at microfonen har noen muligheter for justeringer. En "pelsdott" som trees over microfonen npr det blåser er en liten og grei investering i tillegg.

 

Om man vil ha ekstra videolys er det mange muligheter. Noen av dagens blitzer har eget videolys, men det finnes også mye i LED. Jeg har ikke hatt dette behovet enda.

 

Til slutt kan det være greit med litt støtte ut over stativet. En liten billig plast rigg som man kan holde i hånden for litt mer glidende bevegelser er kjekt. Ellers finnes også noen dyrere modeller eller de helt kostbare med elektroniske gimbal versjoner.

 

Anbefaler å søke litt på nettet, det finnes en del tips selv om det er mindre tips enn ved fotografering :-)

Lenke til kommentar

 

 

Det er nok mange som oppdager det :-) Jeg gjorde også det og er ennå langt unna å ha "peiling".

 

Et tips er å sjekke litt opp i filmhastigheten.

 

Noen mener 24 bilder pr. sekund er det mest behagelige til rolige filmer fordi det er nærmest det man opplever på kinoen.

 

Skal man kunne kjøre slowmotions i ettertid er det godt med høyere hastighet slik som 50/60 bilder pr. sekund eller enda raskere på enkelte actionkamera og dyrere proffkamera.

 

En annen ting er at om filmen skal vises på TV vil det være en fordel å filme i 25 b.p.s eller 50 b.p.s i stedet for 30 og 60. Dette fordi vi har 50 HZ her hjemme og da blir det minst sjanse for flimmer slik jeg har forstått det.

 

En annen ting er at lukkertiden bør være multippel av filmhastigheten, slik at om du bruker 25 bilder pr. sekund bør lukkertiden være 1/50s og ved 50 bilder pr. sekund bør den være 1/100s slik jeg har forstått det.

 

Blenderen bør være så konstant som mulig for å hindre hurtige forandringer i lyset, og med en lukkertid på 1/50 eller 1/100 som forklart over, så sier det seg selv at et ND filter vil være et must på lyse dagen. Et variabelt ND filter er jo kjekt.

 

Jeg pleier å kjøre auto ISO og sette lukkertid og blender fast i manuell innstilling. En stor blender gir jo flotte muligheter for selektiv fokus, men setter enda større krav til ND filter. Men det er jo en av DSLR kameraene sin største fordel kontra videokamera, og det er tøft og vakkert å kunne flytte fokus og gjøre detaljer skarpt eller uskarpt. Da er det videre lurt å kjøre med manuell fokus for størst kontroll.

 

Videre er ofte microfonene til DSLR kameraene et sorgens kapittel og det er lurt å tenke på en ekstern microfon. Jeg er fornøyd med Røde sin Stereomicrofon, men det finnes mange typer. Det viktigste synes jeg , er at den kan festes i blitzskoen og har eget batteri slik at den ikke trekker strøm fra kameraet. Videre er det greit at microfonen har noen muligheter for justeringer. En "pelsdott" som trees over microfonen npr det blåser er en liten og grei investering i tillegg.

 

Om man vil ha ekstra videolys er det mange muligheter. Noen av dagens blitzer har eget videolys, men det finnes også mye i LED. Jeg har ikke hatt dette behovet enda.

 

Til slutt kan det være greit med litt støtte ut over stativet. En liten billig plast rigg som man kan holde i hånden for litt mer glidende bevegelser er kjekt. Ellers finnes også noen dyrere modeller eller de helt kostbare med elektroniske gimbal versjoner.

 

Anbefaler å søke litt på nettet, det finnes en del tips selv om det er mindre tips enn ved fotografering :-)

Takk for et godt svar! Det var noe slikt jeg var ute etter. Det med lukkertid må jeg søke litt på, det var nytt for meg. Har du konkrete tips til mikrofon og "billig plast rigg", så hadde det vært veldig nyttig. Hvis du har noen eksempler på nett på dine videoer så hadde det vært interessant å se.

 

Henning

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

 "Unfortunately we cannot redirect you to the website requested. It is most likely that the Merchant is geographically targeting and filtering the customers / traffic received at their website. The source of this click has been filtered out. The program may also be inactive or have a low balance. "

 

Linken går til følgende produkt

 

"YELANGU S60T 60cm Carbon Fiber Handheld Stabilizer for DSLR Camera DV"

Lenke til kommentar

Det er vel bare hvis man har en TV fra forrige generasjon....?

Bla. lysstoffrør gir også flimmer på opptak hvis man filmer i en annen HZ.

 

Når det gjelder tv så er det om du bruker digital eller analoge innganger som er avgjørende på HZ, men i dag foregår nok alt postproduksjon digitalt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mye som gir flimmer om man bruker feil Hz. Erfaringsmessig for min del går jeg alltid for 25/50 Hz; lukkertid pleier å være noe som går opp i dette (f.eks 50 FPS med 25 Hz; eller 100 FPS ved 50Hz. Så fort man går inn på 60Hz så blir det fort trøbbel med lysrør; faktisk også LED-pærer. LED-pulser også (noe flertallet vil se også på speilrefleks, ved at man får variabel eksponering med 2 påfølgende eksponeringer. Nettopp derfor D5 og 1DX mk2 har funksjonalitet som tiper eksponeringen til LED-blink (tror dette er de eneste kameraene som har dette; samt iPhone 7 har også fått støtte for dette). LED-blink får man hyppigst trøbbel med ved rask lukkertid (typisk f.o.m 1/250). Men kan også sees på lengre lukkertid.

Så hold deg til 25/50 i Europa, og 30/60 i USA. Så slipper du mye hodebry. Du vil forøvrig se flimring på display til videokamera når du filmer. Så forholdsvis enkelt å se. Du kan også justere lukkertiden litt for å hindre dette, men da får man andre utfordringer ved at FPS og Hz ikke går opp og man får en eksponering spredt over flere video-frames.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Allerede nå ser jeg også at jeg kan trenge noe tilleggsutstyr, noe for å holde kamera mer stødig og kanskje en bedre mikrofon, så konkrete tips på dette er også interessant.

Testet litt på lørdag 1. oktober ifm NM Trial Lag i Grimstad og filmet med Nikon D3300 @ 60 fps - håndholdt og intern mikrofon....

 

 

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...