Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe lett-MC selv om jeg har moped?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 16 år gammel og har skaffa mopedlappen og moped for en stund tilbake. Jeg merker at jeg har ekstremt lyst på lett-MC istedet, men er det verdt det?

 

Jeg har selv valgt å ikke trimme mopeden, selv om alle vennene mine har det. Begynner å bli sykt lei av å ligge bak når vi skal på mopedtur. Det hadde vært ekstremt deilig å være istand til å bare dra de så sykt, eller ihvertfall kjøre like fort som dem. Da trenger du heller ikke å bekymre deg for politiet, som gjør hva som helst for å fakke en trimmoped. Om du er 15-16 år og skal velge mellom lett-MC og moped; Om du vil trimme gå for moped, om du ikke vil trimme gå for lett-MC. Det er nesten ikke fysisk mulig å kjøre original moped i 2 år.

 

Det vil jo koste rundt 15 000 for lappen og 40 000 for lett-MC men jeg føler jeg har penger til det. Pengene for lett-MCen får jeg jo nesten tilbake uansett. Men jeg vet ikke om jeg orker alt styret med kurs osv. Blir 17 i oktober, så det er jo ikke så alt for lenge til jeg får bil.. samtidig har jeg lyst på tung MC senere, og da er det jo en fordel å ha Lett-MC sertifikat. 

 

Er det verdt det å bruke 15 000kr ekstra og masse fritid på 1,5 år med Lett-MC når jeg allerede har moped og skal ha bil når jeg blir 18?? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde lett-mc, og angrer ikke på det. Du kan lett følge trafikken, og egentlig vel så det. Du får kjøpt sykler som er beregnet på mer kraft enn det mopeder er. For eksempel så er bremsene generelt mye bedre på lett-mc enn på mopeder. Det er altså tryggere.

 

Selve kjøre- og trafikkopplæringen er nok det beste argumentet for å ta lett-mc. Det kan ses ut som at mange mopedister nærmest slippes fritt ut i trafikken. Vi har vel alle sett gakk-gakk-turene som mopedistene har i løpet av opplæringen, og man ser ofte veldig mye rart. Opplæringen er gull verdt, og er noe du kan ta med deg videre til både bil- og tungsykkellappen. Selve opplæringen kan redde livet ditt, så det er verdt å tenke over.

 

Det negative er selvsagt prisen. Det koster sitt. Likevel, så trenger du virkelig ikke en lett-mc til 40 000 kroner. Du får helt fine fra 20 000 og oppover. Føler også at lett-mc holder seg bedre i pris enn det mopeder gjør, siden sistnevnte ofte blir trimmet og herjet mer med. Jeg følte også at det ikke hastet like mye med å skaffe meg lappen til bil da jeg hadde lett-mc. Jeg kom meg jo frem minst like raskt som med bil.

 

Hvis du har råd til det, kjør på.

Lenke til kommentar

samtidig har jeg lyst på tung MC senere, og da er det jo en fordel å ha Lett-MC sertifikat.

Det er sant. Du vil ha endel kjøreerfaring og kjøreteknisk erfaring, som kommer godt med om du skal ta lappen på (mellom-)tung etterhvert.

 

Alt det obligatoriske, med unntak av det innledende MC-kurset (og teoriprøven?), må du likevel ta på nytt om du skal utvide fra lett til tyngre klasse senere.

 

Er det verdt det å bruke 15 000kr ekstra og masse fritid på 1,5 år med Lett-MC når jeg allerede har moped og skal ha bil når jeg blir 18??

Det blir fryktelig vanskelig å gjøre noen objektiv vurdering på. Med mindre du tar noe slags intensivkurs kan det fort ta noen mnd. å gjøre ferdig lappen, slik at du kanskje bare har den i ett år (hvorav sesongen kanskje bare utgjør et halvår avhengig av hvor i landet du bor og hva slags sykkel du kjører) før du likevel fyller 18.

 

Dersom du har mulighet til å øvekjøre A1 og/eller A2, dvs. du har tilgang på kjøretøy og ledsager, ville jeg ha tatt MC-kurset (som er obligatorisk før du øvekjører samt felles for klassene A1/A2/A) og prøvd selv før jeg gjorde noen beslutning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, i etterpåklokskapens lys hadde jeg tatt lett lappen den gangen jeg startet min motoriserte karriere mtp at jeg går rundt og drømmer om mc lappen i disse dager. Fordi om det har blitt et halvt snev av vanskeligere å ta mopedlappen i disse dager går det jo veldig mye kjappere å skaffe seg den kontra mc lappen, så om du er villig til å bruke tiden, kjør på :)

Lenke til kommentar

Kjørte selv trimmet moped før jeg gikk over til mellomtung som 18, kjører nå tung.

 

Spør du meg ville jeg enkelt veid opp:

 

20-25k ekstra, for lett-lappen + ekstra kostnader for bytte til lett MC(omkostninger, verditap, forsikring etc.) og at du bare får kjørt en hel sesong med lett (du skulle vel uans ha mellomtung?). Tror lett til mellomtung førerkort minst blir 10k+ ekstra.

 

mot

 

Å kunne spare pengene, eller legge det inn i en enda bedre motorsykkel som 18åring. 

 

Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...