Gå til innhold

klarer ikke å få match mellom utskrift og skjerm(er)


Anbefalte innlegg

hei 

nettopp hentet en utskrift fra japan photo på matt papir! Ganske fornøyd med resultatet; skarphet, kontrast og lysstyrke matcher skjerm ganske så bra, MEN, fargene er fortsatt ikke like. Utskriften viser mer rød skjær/oransjt en hva skjermen(e) mine gjør! 

Hva kan man gjøre?Begge skjermen jeg bruker er kalibrert med xrite i1 display pro, så problemet ligger ikke der! 

Min arbeidsflyt: 

behandler filene mine i LR5, eksporterer ut i jpg i sRGB, så bestiller via japan photos nett side. 

Verdt å nevne at laptopen min(som er maskinen jeg bruker) støtter adobeRGB, så kanskje det skjer noe krøll? Ting vises korrekt på sider som har fargekontroll og i LR5, men kanskje windows gjør etter eller annet tull med filen etter eksport fra LR5? 

 

Dette er bilde jeg har skrevet ut:

 

http://danielpedersenphotography.smugmug.com/PERSONAL-FAVORITES/i-ntVDrZm/A

 

de gule områdene blir mer oransje på utskriften

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått fargeprofil for papiret og maskinen JP bruker?

nope, men trodde poenget med kalibrering var å følge en standard, slik at farger ble vist "korrekt"?  Så med andre ord, hvis laben som japan photo bruker kalibrer sine printere, så skal det bli ganske så likt som en kalibrert skjerm?(hvis begge enhetene har blitt kalibrert korrekt)

Lenke til kommentar

 

Har du fått fargeprofil for papiret og maskinen JP bruker?

nope, men trodde poenget med kalibrering var å følge en standard, slik at farger ble vist "korrekt"?  Så med andre ord, hvis laben som japan photo bruker kalibrer sine printere, så skal det bli ganske så likt som en kalibrert skjerm?(hvis begge enhetene har blitt kalibrert korrekt)

 

Du kan kalibrere din skjerm til å fungere med den skriveren og det papiret du normalt bruker, men hvis du f.eks. skifter papirtype i din egen skriver (f.eks. et annet papirmerke enn det som skriverprodusent allerede har satt opp i "driverne") så kan det bli merkbar forskjell på utskriften hos deg selv. Så det er en god ide å laste ned og installere på datamaskinen "fargeprofiler" hvis du bruker forskjellige papirtyper/merker. På samme måte kan egenskapene til det papiret som laboratoriet bruker være ulikt det du selv bruker i din egen skriver og det kan medføre forskjeller.

 

Jeg er selv relativ fersk i "profilverdenen", men jeg har erfart at det er mange moment som skal til for å få et best mulig resultat.

Lenke til kommentar

MEN, fargene er fortsatt ikke like. Utskriften viser mer rød skjær/oransjt en hva skjermen(e) mine gjør! 

Bildene blir varmere i fargene ?

 

Lenge siden jeg bestilte hos JP, men mener og huske at man må huke av for at JP ikke skal behandle bildene dine, huker man ikke av for "behandle bilder ?" så justerer JP fargemetningen i forholdt til materialet man skal printe ut på.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

MEN, fargene er fortsatt ikke like. Utskriften viser mer rød skjær/oransjt en hva skjermen(e) mine gjør! 

Bildene blir varmere i fargene ?

 

Lenge siden jeg bestilte hos JP, men mener og huske at man må huke av for at JP ikke skal behandle bildene dine, huker man ikke av for "behandle bilder ?" så justerer JP fargemetningen i forholdt til materialet man skal printe ut på.

 

Det er korrekt, den var huket av. Bildet blir ikke varmere, men bare fargene som blir litt forskjellig. Utskriften har litt mer fargemetning(ikke mye) og de gule områdene er mer oransje, en hva som vises på skjerm!

Lenke til kommentar

Litt på siden av hva du spør om. Men når du er så seriøs i prosessen med å få gode bilder og bruker dyre kalibrerte skjermer, godt kamera med kvalitetsoptikk og helt sikkert også bruker lang tid på å finne rette komposisjoner og er tålmodig med tidspunkt osv. Da finner jeg det rart at du ikke spanderer noen ekstra kroner på en skikkelig utskrift.

 

De siste gangene jeg har printet bilder har jeg brukt disse: 

https://www.theprintspace.co.uk/

Ganske morsomt å prøve forskjellig papirtyper, i mine øyne er kvaliteten her helt annen enn hva man får på japanphoto (og det gjelder også flere andre steder som imaging.no for eksempel). 

 

Henning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt på siden av hva du spør om. Men når du er så seriøs i prosessen med å få gode bilder og bruker dyre kalibrerte skjermer, godt kamera med kvalitetsoptikk og helt sikkert også bruker lang tid på å finne rette komposisjoner og er tålmodig med tidspunkt osv. Da finner jeg det rart at du ikke spanderer noen ekstra kroner på en skikkelig utskrift.

 

De siste gangene jeg har printet bilder har jeg brukt disse: 

https://www.theprintspace.co.uk/

Ganske morsomt å prøve forskjellig papirtyper, i mine øyne er kvaliteten her helt annen enn hva man får på japanphoto (og det gjelder også flere andre steder som imaging.no for eksempel). 

 

Henning

ja, kan spørre meg selv det samme spørsmålet og hvis det ikke hadde vært for at jeg er student, så hadde jeg nok spandert mer på utskrift.

 

Men syntes ikke japan photo er så ille egentlig, det er såpass innenfor at jeg velger å beholde printen og for en veldig billig penge =)

Lenke til kommentar

Du fikk et bra svar på foto.no :

 

Har tatt sRGB bildet ditt inn i ColorThink Pro, som viser hvor langt bildet ditt går ut i fargemetning og ned i skyggepartier etter at du har konvertert til sRGB. Så har jeg tatt inn en matt standard papirprofil og da ser man at bildet går lenger ut i metningen vs papiret og særlig i de dype fargetonene. Dvs de fargene i bildet ditt som går utenfor "papirgrensen" klarer ikke det matte papiret å gjengi. 

Du får det mye mer likt om du printer det ut på Luster eller Barytapapir på en storformat fotoskriver, fordi Luster og Baryta på en fotoskriver går mye lenger ut i fargemetning og har bedre sortnivå. 

mvh 
Per Arnfinn

 

738694_1024x768.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotovideo, kan skrive ut på canson papir som er meget bra. ( Etching Rag ) , kan også anbefale epson cold press.

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Tok bare for moro skyld en tur innom den lokale apple butikken for å gjøre en sammenligning. Utskriften min macther imac skjermene ganske så nøyaktig, men dette er jo maskiner som står som utstillings modeller og mest sannsynlig ikke er kalibrert!

 

Med andre ord, en ukalibrert imac matcher utskriften ganske så bra, når det kommer til fargene!

 

Men merkelig nok, så viser min kalibrerte laptop skjerm(som er ganske så god og støtter adobe RGB) mer like farger som imac skjermen en hva eizo skjermen gjør, hvor den største forskjellen ligger i grønt og blått. Eizo skjermen viser grønt litt mer "lyse grønt" og blått litt mer "mørke blått"; en hva både laptop skjermen og apple/imac skjermene gjør.

 

Hadde vært moro å prøvd å kalibrere en imac skjerm med i display pro for å se om grønt og blått ble vist identisk som på eizo skjermen. Jeg vet at eizo skjermen er ganske så korrekt, siden den er en IPS skjerm med white led teknologi og støtter ca 100% av sRGB. 

 

Men uansett, jeg er alt i alt fornøyd med utskriften, for forskjellene er ikke så tydelig at det "ødelegger" bilde. Neste blir å prøve å skrive ut noen bilder med mye grønt og/eller blått for å se om det er mye forskjell i det området!

 

Uansett,Takker for alle svarene!

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Men - har du prøvd gamut warning? Prøv å lage en versjon av bildet hvor du ikke har for kraftige farger, så denne ikke blir trigget og hvordan den utskriften så blir.

http://youtu.be/-3RtWiTTRPU

Fant ikke denne funksjonen i LR5? Uansett, er fornøyd med fargemetningen på utskriften,men er bare det at gult vises litt feil, i forhold til skjerm(ene). Ellers, så er jeg ganske så fornøyd med resultatet.  

 

Men nå har jeg heller kanskje ikke valgt det letteste bilde å skrive ut, siden det er såpass kontrast fylt? Uansett, jeg tror Per Arnfinn har kommet med "løsningen" =)

Lenke til kommentar

Fant ikke denne funksjonen i LR5? Uansett, er fornøyd med fargemetningen på utskriften,men er bare det at gult vises litt feil, i forhold til skjerm(ene). Ellers, så er jeg ganske så fornøyd med resultatet.

Prøv "Soft Proofing".

https://www.youtube.com/watch?v=ZHgdLYr87l4

https://www.youtube.com/watch?v=8M9B8ABOb9U

 

(Og husk - er videoen for kjedelig, så klikk "Add Music" for litt instant Sandstorm - en YouTube-funksjonalitet kun i dag - fresher opp enhver video!!)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...