Gå til innhold

Fotobag til speilløs, ca størrelse WxBxH 35x16x16


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en kamerabag til speilløse som har plass til endel objektiv, problemet er at mange av de større er litt for høye, det er ikke så veldig praktisk å stable objektiv i høyden. Derfor vil jeg heller ha noe av en viss bredde og lengde, sånn ca 35*16*16 er relativt perfekt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med såpass spesifikke ønsker kan det være en idé å ta fram symaskinen og sy selv, eller få en symaker til å lage den etter mål? Antagelig er det billigst å ta utgangspunkt i en stor myk koffert, kjeledress eller lignende, klippe og sy. Hvis du først hiver deg på et sånt prosjekt, kanskje det er en idé å lage den modulær så du har grunn-kitet i en del og resten av glassarmadaen i del to.

Lenke til kommentar

Med såpass spesifikke ønsker kan det være en idé å ta fram symaskinen og sy selv, eller få en symaker til å lage den etter mål? Antagelig er det billigst å ta utgangspunkt i en stor myk koffert, kjeledress eller lignende, klippe og sy. Hvis du først hiver deg på et sånt prosjekt, kanskje det er en idé å lage den modulær så du har grunn-kitet i en del og resten av glassarmadaen i del to.

 

Jeg er litt redd for at resultatet blir endel mer jalla enn med en ordentlig bag da, har du sett noen gjøre det og det blitt bra?

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror det er lettere å finne en sekk som egner seg enn en bag. Flere av bagene jeg har, har ekstra skillevegger, slik at det går å stable objektiv i høyden. Men veldig praktisk er det ikke ...

 

Skeptisk til sekk i utgangspunktet, da mister man jo evnen til å lett ta ut objektiv om man har ting med seg rundt?

 

Per nå virker det mest sannsynlig utfallet som at jeg biter i det sure eplet og kjøper en modell som er for høy (typisk 23-25 cm når de andre dimensjonene stemmer), men jeg synes det er litt rart at det er så lite utvalg med de dimensjonene, jeg er jo neppe den eneste som ikke har veldig lange objektiv, og "alle" er vel enig i at det er mer upraktisk å stable i høyden?

 

AtW

Lenke til kommentar

Skeptisk til sekk i utgangspunktet, da mister man jo evnen til å lett ta ut objektiv om man har ting med seg rundt?

Det finnes sling-bager som er noe mer praktisk enn vanlig sekk. Det at sekk ikke er så raskt, plager ikke meg. Jeg prøver å unngå å bytte optikk i tide og utide.

Per nå virker det mest sannsynlig utfallet som at jeg biter i det sure eplet og kjøper en modell som er for høy (typisk 23-25 cm når de andre dimensjonene stemmer), men jeg synes det er litt rart at det er så lite utvalg med de dimensjonene, jeg er jo neppe den eneste som ikke har veldig lange objektiv, og "alle" er vel enig i at det er mer upraktisk å stable i høyden?

Jeg vil tro at bagen blir upraktisk hvis den blir lav. Synes bred/tykk bag er verre enn en høy en. Jeg har løst det ved å la de objektivene jeg bruker oftest ligge øverst.

Lenke til kommentar

En bag som er så bred (35 cm) og så lav/dyp(bred) som 16 cm er det vanskelig å finne.

 

Da jeg var ute etter en god bag til mitt speilløse hus med noen få (mindre/mellomstore) objektiv så tipset Tomsi meg om Tenba sin Messenger DNA serie. Jeg gikk for den minste, DNA 8, men det finnes flere alternative størrelser og DNA 11 (med indre mål 30x23x13til18)  og DNA 13 ( med indre mål 33x24x13til18)er relativt nær dine spesifikasjoner. At det står to mål på høyde er høyde på innlegg som er 13 cm og høyde til bagens lokk som kan gi litt mer høyde)

Jeg er særdeles fornøyd med min Temba. Forhandler i Norge er Interfoto.

 

En annen bag jeg har bruk (til DSLR) og som kan passe til speilløst med mange (litt større) objektiv er Domke F2. Den er litt mindre enn dine spesifikasjoner (indre mål 27x21x16). Forhandler Scandinavian Photo (FotoVideo)

Lenke til kommentar

Er også ute etter en god bag til å bære, som i tillegg ikke ser VELDIG ut som fotoveske, fant en kampanje (halv pris) på endel Think Tank-bagger på Fotovideo i dag - forskjellige modeller og størrelser:

 

http://www.kelkoo.no/slp/ss-think-tank-urban-disguise.html

 

Ser nok litt mer ut som fotobag enn jeg foretrekker, men det er jo såpass billig at jeg nok tar meg en tur dit i dag og ser litt..

 

Edit: Fotovideo heter visst nå Scandinavian Photo, men er vel samme sjappa ;)

Endret av Jan R. Halvorsen
Lenke til kommentar

 

Skeptisk til sekk i utgangspunktet, da mister man jo evnen til å lett ta ut objektiv om man har ting med seg rundt?

Det finnes sling-bager som er noe mer praktisk enn vanlig sekk. Det at sekk ikke er så raskt, plager ikke meg. Jeg prøver å unngå å bytte optikk i tide og utide.

Per nå virker det mest sannsynlig utfallet som at jeg biter i det sure eplet og kjøper en modell som er for høy (typisk 23-25 cm når de andre dimensjonene stemmer), men jeg synes det er litt rart at det er så lite utvalg med de dimensjonene, jeg er jo neppe den eneste som ikke har veldig lange objektiv, og "alle" er vel enig i at det er mer upraktisk å stable i høyden?

Jeg vil tro at bagen blir upraktisk hvis den blir lav. Synes bred/tykk bag er verre enn en høy en. Jeg har løst det ved å la de objektivene jeg bruker oftest ligge øverst.

 

 

For min del er det nok heller folk som er med meg sin utålmodighet som er begrensene for objektivskift, så det er litt viktig for meg at ting er litt lett tilgjengelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

En bag som er så bred (35 cm) og så lav/dyp(bred) som 16 cm er det vanskelig å finne.

 

Da jeg var ute etter en god bag til mitt speilløse hus med noen få (mindre/mellomstore) objektiv så tipset Tomsi meg om Tenba sin Messenger DNA serie. Jeg gikk for den minste, DNA 8, men det finnes flere alternative størrelser og DNA 11 (med indre mål 30x23x13til18)  og DNA 13 ( med indre mål 33x24x13til18)er relativt nær dine spesifikasjoner. At det står to mål på høyde er høyde på innlegg som er 13 cm og høyde til bagens lokk som kan gi litt mer høyde)

Jeg er særdeles fornøyd med min Temba. Forhandler i Norge er Interfoto.

 

En annen bag jeg har bruk (til DSLR) og som kan passe til speilløst med mange (litt større) objektiv er Domke F2. Den er litt mindre enn dine spesifikasjoner (indre mål 27x21x16). Forhandler Scandinavian Photo (FotoVideo)

 

Ja, har sett på Temba, de virker ganske bra, Domke har jeg nå (F5B), den er veldig fin, så jeg skal kikke litt på domke sin variant også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kan jo fortelle litt hvorfor jeg har siktet meg ut denne størrelsen. Det er fordi 35 cm akkurat går ned i en innsjekk-koffert på flyreise, og er samtidig akkurat langt nok til å ta imot de minste stativene i sammenlagt størrelse. 16 cm bredde er nok til å ta de fleste mFT-objektiv med to i bredden.

 

Per nå ser det ut til at det blir en Tenba DNA 13, eller Think THank Retrospective 7, så får jeg heller tåle at ting er litt for høyt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg så nylig reklame hos Fotovideo for en produsent som lager sekker med mulighet for å svinge en slags kamerabag ut fra sekken, og rundt på magen. Skal kikke nærmere på dem selv, men da til dslr. Ser da nytte ved lengre gåturer i skogen og ulendt terreng. Der er jo selv et lite m4/3 en mare å ha hengende fra skulder eller hals.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...