Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Opptak profesjonsstudiet Psykologi (for få skolepoeng)


Anbefalte innlegg

Hei,

Dette er min første tråd her på forumet, så jeg er ikke helt sikker på om dette er rett sted.

Jeg er forvirra, så jeg lager denne tråden for å få klarhet, hjelp, innspill osv. slik at jeg kan få mer oversikt over terrenget.

 

Jeg er nå 21 år gammel, og har veldig lyst å begynne på psykologistudiet en gang i løpet av de neste par årene. Jeg har fått stor interesse for dette, siden jeg har jobbet mye med meg selv og min egen fortid. Jeg blir mer og mer overbevist over at dette er noe jeg virkelig har lyst å bruke store deler av livet mitt på. Men det er et problem: skolepoeng.

Opptakskrav for profesjonsstudiet i Oslo er rundt 65 konkurransepoeng. I Bergen 63. I Tromsø er det noe lavere, noe jeg har lest på andre forumer.

Konkurransepoeng:

Jeg slet meg gjennom vgs med mye søvnproblemer, angst og depresjoner. Men klarte å kjøre på ordentlig hardt det siste halvåret, og endte med en snittkarakter på 4,07. En karakter som er grei, men absolutt ikke bra nok.

Da har jeg altså 40,7 skolepoeng. Om jeg venter et par år får jeg 8 alderspoeng. Om jeg tar et etårsstudium så vil jeg få 2 poeng til. Da ender jeg opp på 50,7 skolepoeng, ca. 14 poeng under opptakskrav på UIO. Så det vil si at jeg må ta opp igjen endel fag for å forbedre snittkarakteren min. Jeg trenger da en snittskarakter på 5,5 for å oppnå 65 konkurransepoeng.

 

55(skolepoeng)+8(alderspoeng)+2(studiepoeng)=65 konkurransepoeng.

 

Så til mine hovedspørsmål:

1. Er det noe jeg ikke ser her? Har jeg glemt noe? Flere muligheter? Noen som har noen tips, innvendinger?

2. Om jeg tar et etårsstudium i f.eks psykologi eller sosiologi, vil det da være mulig å ta opp igjen noen vgs-fag som privatist ved siden av? Eller må man rett og slett være superman for å klare det?

Når det gjelder 23-5 regelen så har jeg vært stortsett arbeidsledig siden jeg gikk ut av vgs i 2012, så denne vil ikke gjelde for meg. Har dedikert mye av tiden til arbeid ved meg selv, lest mye psykologi osv.

Mvh, Meg

Endret av VegardFDR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lQle7N2M

Kort fortalt så var jeg i nesten samme situasjon for noen år siden. Jeg var også veldig forvirret lenge, og det tok men lang tid å forstå alle detaljene med systemet så ikke føl deg dum av den grunn.

 

1. Nei det stemmer det du skriver.

 

2. Det er mulig. Tok selv fag ved UiO + privatistfag denne våren selv. Men prioriter privatistfagene. Du får de 2 ekstrapoengene så lenge du står i alle fagene. Men det vil kreve MYE arbeid. Du må ha den instillingen at din jobb er nå å være student. En arbeidsuke er på 40 timer. Har du brukt mindre en 40 timer på forelesninger/undervisning og lesing en uke så har du ikke gjort jobben din. Bruk en timer app (jeg bruker toggl.com) og sjekk at du bruker den tiden du skal hver uke. Med unntak av trening og litt sosialisering så er det eneste du bruker tiden din på det neste året er å studere, om du går inn med den instilling så tror jeg det skal la seg gjøres.

 

Jeg gikk ikke på videregående skole i det hele tatt, men har tatt alle 20 fag som privatist og har nå god margin for å komme inn på Siv.Ing. ved NTNU til høsten så alt er mulig om du virkelig går inn for det.

Lenke til kommentar

Kort fortalt så var jeg i nesten samme situasjon for noen år siden. Jeg var også veldig forvirret lenge, og det tok men lang tid å forstå alle detaljene med systemet så ikke føl deg dum av den grunn.

Tusen takk for svar.

 

Har virkelig lyst å dedikere all min tid til studier, sosialisering, gå til psykolog og lese bøker. Jeg er veldig nervøs rundt mennesker, så jeg vil bruke mye tid på å sosialisere meg, slik at jeg ikke faller inn i en rutine der jeg isolerer meg selv totalt og blir ensom og deprimert, slik som jeg gjorde på vgs.

 

Hvordan er det å overleve bare på stipend og lån i Oslo? Har hørt man burde, eller må, ha en jobb ved siden av studiene for å klare seg?

Lenke til kommentar

Vel.. Du kan jo prøve å komme deg inn på profesjonsstudiet i psykologi via årstudium i psykologi. Dette er også et krav dersom du skal studere profesjonsstudiet i Bergen eller Tromsø:

 

http://uit.no/ansatte/organisasjon/artikkel?p_document_id=116853&p_dimension_id=88120&p_menu=28714&p_lang=2

 

http://www.uib.no/studieprogram/PRPSYK#uib-tabs-studievegar

 

Du må ha veldig gode karakterer på årsstudiumet for å kunne bli tatt opp på profesjonsstudiet, men det er nok verdt en sjanse! I tillegg er jo ikke dette helt bortkastet heller da du får to tilleggspoeng for dette året på universitet.

Lenke til kommentar

Vel.. Du kan jo prøve å komme deg inn på profesjonsstudiet i psykologi via årstudium i psykologi. Dette er også et krav dersom du skal studere profesjonsstudiet i Bergen eller Tromsø:

 

http://uit.no/ansatte/organisasjon/artikkel?p_document_id=116853&p_dimension_id=88120&p_menu=28714&p_lang=2

 

http://www.uib.no/studieprogram/PRPSYK#uib-tabs-studievegar

 

Du må ha veldig gode karakterer på årsstudiumet for å kunne bli tatt opp på profesjonsstudiet, men det er nok verdt en sjanse! I tillegg er jo ikke dette helt bortkastet heller da du får to tilleggspoeng for dette året på universitet.

Takk, det var jeg ikke klar over.

 

Ser at opptakskravet for etårsstudiet på UiO er på 56, og på Bergen er det 51,5. Så da er jeg ikke kvalifisert til det heller. Står ingenting om Tromsø, skal sjekke nærmere der. Men da må jeg nok ta et år og forbedre karakterene mine fra vgs.

 

https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=&laerestedkode=UIT&utdomrkode=&stikkordnr=83

Lenke til kommentar

 

Vel.. Du kan jo prøve å komme deg inn på profesjonsstudiet i psykologi via årstudium i psykologi. Dette er også et krav dersom du skal studere profesjonsstudiet i Bergen eller Tromsø:

 

http://uit.no/ansatte/organisasjon/artikkel?p_document_id=116853&p_dimension_id=88120&p_menu=28714&p_lang=2

 

http://www.uib.no/studieprogram/PRPSYK#uib-tabs-studievegar

 

Du må ha veldig gode karakterer på årsstudiumet for å kunne bli tatt opp på profesjonsstudiet, men det er nok verdt en sjanse! I tillegg er jo ikke dette helt bortkastet heller da du får to tilleggspoeng for dette året på universitet.

Takk, det var jeg ikke klar over.

 

Ser at opptakskravet for etårsstudiet på UiO er på 56, og på Bergen er det 51,5. Så da er jeg ikke kvalifisert til det heller. Står ingenting om Tromsø, skal sjekke nærmere der. Men da må jeg nok ta et år og forbedre karakterene mine fra vgs.

 

https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=&laerestedkode=UIT&utdomrkode=&stikkordnr=83

 

 

Dette gjelder i forbindelse med profesjonsstudiet i psykologi i Tromsø:

 

"Du er også kvalifisert om du har årsstudiet i psykologi fra følgende universitet og høgskoler:

  • Universitetet i Oslo
  • Universitetet i Bergen
  • Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet
  • Høgskolen i Lillehammer
  • Ansgar teologiske høyskole
  • Bjørknes Høyskole"

 

Dette gjelder i forbindelse med profesjonsstudiet i psykologi i Bergen:

 

"Du er òg kvalifisert for å søkje dersom du har årsstudium i psykologi frå følgjande universitet og høgskolar:

  • Universitetet i Oslo*
  • Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet**
  • Universitetet i Tromsø
  • Høgskolen i Lillehammer
  • Ansgar teologiske høgskole"

Så dette er noe du helt klart bør vurdere. Nå vet jeg ikke helt hva du tenker i forbindelse med å gå for eksempel i Lillehammer ett år da. Ettårsstudium i psykologi på Høgskolen i Lillehammer har hvertfall en poenggrense på 44,7. Og det har du vel akkurat nå med dine alderspoeng, og neste år har du vel 46,7 (dersom du ikke tar opp fag selvfølgelig).

 

Det finnes mange muligheter. :)

Lenke til kommentar

Frister ikke med Lillehammer, men det er absolutt en mulighet. Skal tenke nøye gjennom dette. Tusen takk for svar, det setter jeg stor pris på! :)

Det er jo også mulig å søke på særskilt grunnlag om det har vært spesielle grunner til at karakterene ikke ble så gode som de kunne ha blitt. Men jeg vet ikke om depresjon, angst og søvnproblemer er nok. Jeg var hos lege og fikk skrevet ut anti-depressiva som jeg aldri tok. Men jeg fikk aldri noen diagnose. Noen som har noe erfaring her? Kan forsåvidt sende e-post til de universitetene og spørre de direkte.

Lenke til kommentar

Frister ikke med Lillehammer, men det er absolutt en mulighet. Skal tenke nøye gjennom dette. Tusen takk for svar, det setter jeg stor pris på! :)

 

Det er jo også mulig å søke på særskilt grunnlag om det har vært spesielle grunner til at karakterene ikke ble så gode som de kunne ha blitt. Men jeg vet ikke om depresjon, angst og søvnproblemer er nok. Jeg var hos lege og fikk skrevet ut anti-depressiva som jeg aldri tok. Men jeg fikk aldri noen diagnose. Noen som har noe erfaring her? Kan forsåvidt sende e-post til de universitetene og spørre de direkte.

 

Du kommer ikke inn ved særskilt vurdering med de konkurransepoengene du har nå. Det er sikkert.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...