Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjon på boligkjøp


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og kona overtok i desember et eldre hus med utleieleilighet i 2. etasje, og er plaget med støy over all forventning. På visning spurte vi megler om det var mye støy, og fikk til svar at dersom leietagerens barn løp over gulvet kunne det høres, ellers ingen problemer.

 

Vi hører når leietageren går over gulvet oppe, og når vi sitter i sofaen i stua kan vi høre hva de prater når de er på barnerommet, noe som skjer ved leggetid hver kveld. I tillegg er det støy hele dagen fra løping over gulvet, noe som jo er helt naturlig for barn å gjøre, så vi føler ikke at noe av dette er leietagerens feil.

 

Spørsmålet er altså om vi har rett til å få dette utbedret eller prisavslag, siden dette går vesentlig ut over vår rekreasjon, hvis jeg forstår loven rett. Både vi og selger har tegnet forsikring i forbindelse med kjøpet.

 

Det eneste ankepunktet jeg kan se er at boligen er bygd rundt 1950, slik at vi kanskje burde skjønt at det ikke kom til å være lydtett mellom etasjene - noe vi egentlig har gjort, men føler likevel at støyen er høyere enn hva som kunne forventes.

Noen med erfaring fra lignende saker og kan komme med råd og tips?



Anonymous poster hash: 21cc2...dcc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et spørsmål om NÅR det ble anlagt utleieleilighet i etasjen over. Det er krav til lydisolasjon (både luftlyd og trinnlyd) mellom boenheter, men ikke når som helst. Det er kun i den senere tid vi har definert krav, siste 20-30 år eller så (husker ikke i farten)

 

Har det vært slik siden huset ble bygget så tror jeg ikke du når frem fordi "mye støy" er er høyst relativt begrep. Noen reagerer mer enn andre. Har leiligheten blitt anlagt (eller utbedret) i en tid hvor det var krav til lydisolasjon, så har du en bedre sak.

Lenke til kommentar

Så var det med å ringe på til en barnefamilie og si at gulvene må rives, ps før jeg går så vil jeg bare si at dere må betale det pga vi hører dere^^

 

Man kan evt gi dem gulvvarme til jul, så føler de vel at de må legge det.

Kjøp bare nok kvm til arialet de har.

Endret av War
Lenke til kommentar

Så var det med å ringe på til en barnefamilie og si at gulvene må rives, ps før jeg går så vil jeg bare si at dere må betale det pga vi hører dere^^

Sier ingenting på det! ;)

 

Men trinnlyd må i utgangspunktet dempes før den når hovedkonstruksjonen, ellers vil strukturen frakte lyd videre. Tenk på noen som borer i et betongbygg. Du hører det overalt etterpå. Dette er riktignok et trehus, men flanketransmisjon er et problem likevel. Klart det blir bedre med en himling, men om det blir "godt nok" er å gamble...

Lenke til kommentar

Så var det med å ringe på til en barnefamilie og si at gulvene må rives, ps før jeg går så vil jeg bare si at dere må betale det pga vi hører dere^^

Slik jeg forsto det tok TS over hele huset, altså at TS er utleier. Kostnaden av nytt gulv kan neppe skyves over på leietakeren på andre måter enn ved økning i leien. Leietaker vil nok se på byttet som en vesentlig ulempe og kan be om kompensasjon for ulempen.

 

En måte å gjøre det på er å si opp leieforholdet, bytte gulv og få inn ny leietaker når det er ferdig. Men da risikerer man å ikke få leid ut raskt og det kan gi ganske mye fravær av inntekt.

 

En annen og kanskje bedrer måte å gjøre det på er å gi leietaker halv leie en måned mot at du får bytte gulvet. Kanskje det passer leietakeren bra å gjøre det i påskeferien eller sommerferien.

 

Hvis det er penger det står på, hør med banken om de er villig til å låne dere penger til oppussingen og bake det inn i huslånet. Sett opp et regnskap og legg det frem.

 

Husleieloven har et ganske sterkt leieprisvern som gjør at du ikke kan øke leien ekstraordinært i forbindelse med oppussingen, inkludert ekstraytelser som gulvvarme, spesielt flott gulv etc. Vil du koste på slike ting må du ta det for egen regning, men se det som en mulighet for å øke utleieverdien på leiligheten ved fremtidig bytte av leietaker.

Lenke til kommentar

TS her.

 

Vil være naturlig å utbedre gulvet i 2. etg framfor å senke taket i vår etasje, men det var egentlig mest det lovmessige jeg lurte på, om det er et legitim krav eller ikke. Kanskje vi burde ha sjekket det bedre på visningen, selv om vi føler at megler/selger holdt tilbake opplysninger ved å si at kun skrittlyder hørtes. Skal ta kontakt med advokat og få litt eksperthjelp :-)

 


Anonymous poster hash: 21cc2...dcc



Anonymous poster hash: 21cc2...dcc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...