Gå til innhold

[Løst] Få igjen penger for butikkvarer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte bare å høre litt her da jeg stusset over svaret som ble gitt i butikk. Jeg hadde handlet vanlige matvarer og artikler for ca 350kr.

 

Problemet mitt, det var at jeg hadde sendt handleliste til dama tidligere, og hun hadde allerede handlet. Litt dårlig kommunikasjon imellom oss, men vi har nesten et sett med matvarer for mye.

 

Jeg spurte butikken da jeg var usikker, men han sa jeg ikke kunne få igjen noe. Til tross for at jeg hadde regningen og hadde handlet innen en time av da jeg var der igjen.

 

Har jeg rett på pengene igjen her? Jeg godtok svaret da jeg ikke kunne reglene, men stemmer dette? Jeg kan ikke huske å ha levert tilbake ting i en matvarebutikk, om ikke de har hatt skade osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mat stiller på lik linje med undertøy for meg, på den måte at om folk får levere tilbake så slutter jeg å handle der

 

En kan jo lese om han som kjøpte Sprite på butikken og fikk sprit rester og hadde det vært en unge som hadde gulpet i seg så kunne det gått ille, så at butikker tar retur er idiotisk

Lenke til kommentar

Det var jo en levering som ble feilaktig gjort av et bryllup, og det de leverte var tomflasker (hvor noen var fylt med brennevilslumper).

 

Kan ikke heeeelt se sammenhengen her, da jeg ikke hadde helt sprit på varene mine. 

 

Så at du sammenføyer den historien med min, som ikke er så veldig like, så er det sammenligningen og sammenligneren som er idioten.

 

Som jeg opprinnelig skrev var det et spørsmål til juss delen, ikke fordi jeg følte meg feilaktig behandlet, men fordi jeg ikke husket om det faktisk var lov eller ikke. Da butikken sa det ikke gikk ga jeg han en lett high five og went on my merry way som de sier :)

 

 

Edit: Og du skriver det blir som undertøy. Jeg har sett folk levere undertøy tilbake jeg, iemballasjen sin uåpnet. Faktisk har jeg gjort det selv da jeg kjøpte feil str en gang. Så du må ha mange gamle truser :)

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

Matvarer er nok litt problematisk å levere tilbake uansett.

 

Du har som nemnt ingen rett til å få kansellert kjøpet, men sjølv om butikken ønsker å tilby god service så har dei vil ikkje lov med mindre dei tar tapet og løyser det med å kaste dei tilbakeleverte matvarene og gir deg pengane tilbake.

 

Nå kjenner eg ikkje til dei eksakte reglane for kjøle og frysevarer, men eg vil tru at det er butikken som er ansvarlig for at dei varene som dei selg har blitt oppbevart forsvarleg.

Returnerte kjølevarer vil ikkje butikken ha oversikt over kva temperatur dei har vært oppbevart på eller kor lenge dei har vært ute av kjøleskapet.

 

Tørrvarer og artikklar kan det hende du får lov til å levere tilbake, det er forholdsvis vanlig som i eksempelet over i forhold til brus og drikkevarer til bryllup og liknande arrangement, men akkurat osten er det kanskje litt verre med.

 

 

Men sjølv om du ikkje får levert tilbake så treng du ikkje å tape noke på dette. Det meste av matvarer kan frysast ned eller bearbeidast på ein slik måte at dei egnar seg godt til lagring.

Ein uåpna ost vil ha ganske lang varigheit avhengig av kva type ost det er snakk om. Harde ostar kan fint lagrast langt over holdbarheitsdatoen så lenge dei blir oppbevart på rett måte. Den einaste forskjellen er at osten blir meir vellagra og får betre smak.

Lenke til kommentar

Uåpent embalasje angående klær er noe helt annet, men klær selges stort sett løst

Mat blir noe helt annet da varene kan tukles med (Sprøyter etc..)

 

Du er idioten da altså?

 

Her skal du få min vurdering av posten din.

 

Først skriver du:

"Mat stiller på lik linje med undertøy for meg, på den måte at om folk får levere tilbake så slutter jeg å handle der"

 

Vel, det gjør folk i omtrent alle klesbutikker som selger undertøy. Så da har du et problem, eller så lyver du.

 

----

 

Deretter følger du opp med

"En kan jo lese om han som kjøpte Sprite på butikken og fikk sprit rester og hadde det vært en unge som hadde gulpet i seg så kunne det gått ille, så at butikker tar retur er idiotisk"

 

Dette gullkornet av en setning var det som bekreftet det for min del. Hva i allverden har tomflaskeleveringen på en butikk med dette å gjøre? Det var en tomflaske som ble misforstått til å være en full flaske, og havnet sammen med de andre flaskene ved et uhell under oppryddingen av bryllupet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deretter følger du opp med

"En kan jo lese om han som kjøpte Sprite på butikken og fikk sprit rester og hadde det vært en unge som hadde gulpet i seg så kunne det gått ille, så at butikker tar retur er idiotisk"

 

Dette gullkornet av en setning var det som bekreftet det for min del. Hva i allverden har tomflaskeleveringen på en butikk med dette å gjøre? Det var en tomflaske som ble misforstått til å være en full flaske, og havnet sammen med de andre flaskene ved et uhell under oppryddingen av bryllupet. 

 

Ikkje at det har så stor betydning, men det er feil.

 

Episoden med Sprite flaska som inneholdt sprit dreide seg om eit bryllup som skulle returnere uåpna brusflasker til butikken. Blant kassene med uåpna brusflasker har det der tydeligvis sneket seg med ei flaske som ikkje var uåpna likevell. Dette var noke som verken dei som leverte tilbake brusflaskene eller dei butikkansatte la merke til før brusflaskene blei satt ut i butikkhyllene igjen.

 

 

Slike ordningar der ein kan returnere slike varer for å få pengane tilbake har vært ganske vanlige rundt omkring i landet. Spesielt i forbindelse med idrettslag, skulekorps og liknande som arrangerer kiosk under diverse arrangement.

Men felles for disse er at dei har inngått ein avtale om slik retur på forhånd, og at det er snakk om ein aktør som har handla veldig store kvantum.

Lenke til kommentar

Du har lov til å undersøke varene forsiktig, men merkelapper må ikke fjernes og forseglinger, på undertøy og badetøy, må ikke brytes.

 

Undertøy kan returneres så lenge pakken ikke har vært åpnet.

Av hygieniske grunner tar vi ikke imot undertøy som er tatt ut av originalemballasjen.

 

De samme setningene gjentas på alle sider, så det jeg skrev er rett og som "The Avatar" har skrevet så handlet det ikke om tomflasker..

Lenke til kommentar

Mat stiller på lik linje med undertøy for meg, på den måte at om folk får levere tilbake så slutter jeg å handle der

 

En kan jo lese om han som kjøpte Sprite på butikken og fikk sprit rester og hadde det vært en unge som hadde gulpet i seg så kunne det gått ille, så at butikker tar retur er idiotisk

Da kan du slutte å handle på ca alle dagligvarebutikker.

Det er nemlig helt vanlig med retur for tørrvarer, mineralvann og øl.

 

Ferskvarer (frukt, brød og grønnsaker), frysevarer og kjølevarer er det derimot svært sjelden å ta retur på.

 

Noen butikker forutsetter at man har gjort avtale på forhånd, mens andre håndterer det når man kommer.

 

Jeg har hittil ikke vært borti en butikk som har satt ned foten for dette.

Lenke til kommentar

 

Mat stiller på lik linje med undertøy for meg, på den måte at om folk får levere tilbake så slutter jeg å handle der

 

En kan jo lese om han som kjøpte Sprite på butikken og fikk sprit rester og hadde det vært en unge som hadde gulpet i seg så kunne det gått ille, så at butikker tar retur er idiotisk

Da kan du slutte å handle på ca alle dagligvarebutikker.

Det er nemlig helt vanlig med retur for tørrvarer, mineralvann og øl.

 

Ferskvarer (frukt, brød og grønnsaker), frysevarer og kjølevarer er det derimot svært sjelden å ta retur på.

 

Noen butikker forutsetter at man har gjort avtale på forhånd, mens andre håndterer det når man kommer.

 

Jeg har hittil ikke vært borti en butikk som har satt ned foten for dette.

 

Ikke fra pivatpersoner og det er det saken gjelder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...