Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lover og regler rundt anabole steroider


Toi.inc

Anbefalte innlegg

Jeg har ofte diskutert steroider blant venner og bekjente. Selv har jeg lest en god del om det, da jeg kjenner til flere i miljøet rundt meg som bruker det.

 

Noen sier det er lovlig å bruke AAS, men at det er ulovlig å kjøpe og oppbevare stoffene.

 

 

[Er anabole steroider lovlig å bruke?

 

 

I følge norsk lov er det faktisk lov å bruke anabole steroider. Dette er veldig omdiskutert og det er ikke umulig at det vil bli kriminalisert innen få år. Vi i Steroider.Net tror ikke kriminalisering vil gjøre det noe bedre for misbrukerne, kommende brukere eller de som jobber innen forebygging.

 

Er kjøp og salg av anabole steroider lovlig?

 

 

Lovverket er litt merkelig for selv om det er lov å bruke anabole steroider er det ikke lov å kjøpe eller selge det.

 

Les gjerne Straffelovens §162B

 

Dette er sitater fra www.steroider.net - de som er størst på informasjon om AAS i Norge. Her sier de at AAS er lovlig å bruke, men at kjøp og salg er ulovlig.

 

 

Problemet mitt er at jeg finner ikke hvor det står i norsk lov, at AAS er lovlig å bruke? Kan noen hjelpe meg her? Jeg vil se det skriftlig i norsk lov at det er lovlig.

 

EDIT: Jeg mener til privat bruk, ikke på resept pga sykdommer eller andre ting.

 

De av dere bedrevitere som leker AAS-leksikon pga dere har lest litt på steroider.net kan bare trykke backspace eller evt ALT+4 - Jeg driter i hva DERE vet, og hva DERE kan om 'bol'. Jeg vil vite om det er lovlig å bruke eller ikke, og bevis på det.

 

 

Takk for seriøse svar på forhånd,

 

- toi.inc

Endret av Toi.inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flyttet tråden til ett mer passende forum.

Denne posten skal ikke kommenteres her, tilbakemeldinger tas på PM.

 

 

Takk for at du flyttet tråden. Skjønner ikke helt hvorfor svar ikke kan skrives i tråden? Det er et spørsmål om norske lover og regler. Jeg verken oppfordrer til bruk av anabole steroider, eller på noen som helst måte fremmer stoffene. Jeg vil bare vite hva som står i norsk lov, da jeg tydeligvis ikke er oppegående nok til å finne det andre mener står der. :)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor svar ikke kan skrives i tråden? Det er et spørsmål om norske lover og regler. Jeg verken oppfordrer til bruk av anabole steroider, eller på noen som helst måte fremmer stoffene. Jeg vil bare vite hva som står i norsk lov, da jeg tydeligvis ikke er oppegående nok til å finne det andre mener står der. :)
Du misforstår. Det som skal taes på PM er tilbakemeldinger på moderering. Det er bare et standardsvar som limes inn når man modererer. Slik at man slipper at ørten grinunger poster ting som "OMG! Hvorfor slettet du posten min!?!?!?" eller "Er du helt suppegjøk eller? Den hører jo selvsagt mer hjemme under den andre kategorien!"

På den måten slipper man at tråder dras håpløst offtopic av uinterresante og irrelevante poster.

Selvsagt kan du spørre om noe er lov eller ikke og få svar på det. :)

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor svar ikke kan skrives i tråden? Det er et spørsmål om norske lover og regler. Jeg verken oppfordrer til bruk av anabole steroider, eller på noen som helst måte fremmer stoffene. Jeg vil bare vite hva som står i norsk lov, da jeg tydeligvis ikke er oppegående nok til å finne det andre mener står der. :)
Du misforstår. Det som skal taes på PM er tilbakemeldinger på moderering. Det er bare et standardsvar som limes inn når man modererer. Slik at man slipper at ørten grinunger poster ting som "OMG! Hvorfor slettet du posten min!?!?!?" eller "Er du helt suppegjøk eller? Den hører jo selvsagt mer hjemme under den andre kategorien!"

På den måten slipper man at tråder dras håpløst offtopic av uinterresante og irrelevante poster.

Selvsagt kan du spørre om noe er lov eller ikke og få svar på det. :)

 

Okei, fint at du opplyser om dette. Var ikke klar over det! (er ikke så veldig aktiv her)

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at jeg finner ikke hvor det står i norsk lov, at AAS er lovlig å bruke? Kan noen hjelpe meg her? Jeg vil se det skriftlig i norsk lov at det er lovlig.

 

Dette blir generelle opplysninger.

Det er svært sjelden at lovverket sier spesifikt hva som er lov. Det nøyer seg med å si hva som ikke er lov. I tillegg til selve lovverket vil det finnes rettspraksis, instrukser og regelverk. Er stoffet definert som legemiddel er det eget regelsett/lov som styrer omsetningen. Er stoffet definert som narkotisk er det igjen bestemte regler/lover som kommer til anvendelse. Du må med andre ord begynne i den andre enden. Finn ut hva AAS er definert som - dermed kan du finner lovverk/instrukser om hvordan omsetning, oppbevaring og bruk reguleres.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Ikke bare kjøp og salg som er ulovlig, også tilvirkning, import, eksport, sending og oppbevaring er ulovlig. Skal man bruker et preparat, så må man da også inneha det. Jeg ser med andre ord ikke helt problemstillingen, da bestemmelsen også omfatter medvirkning.

 

Edit: Snakker da selvfølgelig om strl. §162b.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Anabole steroider går innunder dop/doping. Doping er juks, og det er ulovlig. Ærlige folk trener skikkelig og tar ikke snarveier.

 

Kan hende det finnes en ørliten gråsone ang. egen bruk i lovverket. Jeg tviler.

 

Men jeg tror du blir straffet for besittelse. Har inntrykk av at steroider er nesten like ille som narko, om du først blir tatt for besittelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...