Gå til innhold

Kan nettbutikk "angre" et salg?


Anbefalte innlegg

Hola,

 

jeg bestilte en laptop hos PS.no i går kveld. Det var en demoPC som hadde vært til testing, derfor lav pris og jeg var rask i å gjennomføre handelen fordi jeg var redd andre skulle kjøpe den før meg. Orderen ble godkjent, det ble trukket penger fra kontoen min, og jeg fikk en mail med bekreftelse på orderen.

 

I dag tidlig sendte jeg en mail for å finne ut når jeg kom til å få den levert. Da fikk jeg svaret:

 

"

Hei.

Denne demo modellen du har bestillt var hadde vi desverre et begrenset antalla av.

Den ble desverre med en feil liggendes på web. Da uten noe positivt lager antall.

 

Din ordre er slettet, beklager feilen.

 

Ha en fin dag"

 

Jeg kan delvis forstå at det kan skje en feil, selv om man skulle tro dette var automatisert på en nettside og spesielt jalla siden de faktisk trakk penger fra kontoen. Men i akkurat dette tilfellet gikk det litt kjipt for meg fordi jeg måtte selge en del aksjer for å erstatte pengene på kontoen så jeg fortsatt har råd til husleie, og det betyr at jeg nå har realisert en gevinst som jeg må skatte av, og jeg har ikke lenger aksjene jeg egentlig ville beholdt. Jeg har plutselig 20k liggende på brukskontoen istedetfor 12k, og jeg har ikke pcn jeg hadde betalt for. Jeg har også gått glipp av gevinsten av at Funcom gikk opp 1,5% i dag.

 

Har jeg noen rett til å få gjennomført salget allikevel, eventuelt å få en slags erstatning for tapet? Jeg vil jo si det er utrolig merkelig hvis det skal være lov å holde på på den måten, PS.no ligger fortsatt på toppen av prisguide.no når man søker på Acer UX31E og det står "ikke på lager", selv om de aldri kommer til å få inn varen på lager. Det er jo false advertising?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på salgsbetingelsene for den konkrete varen.

Akkurat dette var en demo vare og feil kan selvsagt forekomme.

Her har du vært uheldig og sånn sett så tror jeg at du ikke kan forlange så mye (men pengene bør komme på konto fort).

 

Trist at du også har tapt penger på Funcom , jeg derimot tjente litt ;-)

Lenke til kommentar

Hvis du hadde fått laptoppen, så måtte du fortsatt løse ut aksjene dine. Din egen dumhet som har skapt denne situasjonen.

Hva har dumhet med saken å gjøre? På hvilket grunnlag mener du det er dumt av han å benytte aksjene til å kjøpe PC?

 

Skal innrømme at jeg ikke ser helt hva disse aksjene har å si i denne diskusjonen i det hele tatt, men nok om det =)

Lenke til kommentar

Du har fått ordrebekreftelse på e-post og pengene er trukket. Send mail og si at du krever kjøpet gjennomført, jf. forbrukerkjøpsloven §21. Forklar dem at alternativet er at du kjøper en tilsvarende pc hos en annen nettbutikk, og sender regning til dem for mellomlegget. Så lenge de har trukket penger og sendt ordrebekreftelse kommer de jaggu ingen vei med å påstå at det ikke foreligger noen avtale ennå, og avtaler skal holdes.

 

Edit: I deres salgsbetingelser står det først at en ordre er gyldig når du får ordrebekreftelse, så i neste punkt at de forbeholder seg retten til å kansellere ordrer dersom de er utsolgt. Det er jeg ganske sikker på at de ikke kan gjøre.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Takk for hjelp Herr Brun, sendte en mail nå med litt paragrafhenvisninger og litt sånt. La også ved PDF filen, Calondriel, takk for den!

 

Fant også følgende setning i salgsbetingelsene:

 

"Avvik mellom din bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra oss, som du kan akseptere eller takke nei til. Du har likevel rett til å gjøre gjeldende din opprinnelige bestilling såfremt denne er i samsvar med det vi har tilbudt.".

 

Varen sto som bestillingsvare når jeg kjøpte den, altså ikke på lager men fortsatt til salgs. Dette står det jo ingenting om i mailen, så da teller det som et nytt tilbud?

Lenke til kommentar

Enig med Brun.

 

Av egen erfaring vil PS.no sannsynligvis oppføre seg som om de aldri har hørt om forbrukerkjøpsloven, avvise kravet ditt, og sannsynligvis etter hvert ikke svare på epostene dine.

 

I så fall sender du en klage til forbrukerrådet der du oppgir hvor mye mer det vil koste deg å foreta et erstatningskjøp i en annen butikk av tilsvarende vare. Fremdeles av egen erfaring vil det føre til at erstatningen blir overført dagen etter at ps.no mottar kopi av klagen fra Forbrukerrådet.

 

Moral: Butikker som spekulerer i at bare 1 % av kundene kjenner til lovgivningen og vil ta en sak til Forbrukerrådet fortjener ikke kunder.

 

Link: http://forbrukerportalen.no/klageguide/klag_til_forbrukerradet

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Selger kan ikke heve et kjøp med henvisning til deres egen manglende evne til å oppfylle like lite som du kan heve et kjøp ved å vise til at du ikke har penger til å betale for det.

 

Er du 100% sikker på at dette gjelder Demo-varer? Dette er jo varer som har fått nedsatt pris og som man har et begrenset kvanta av, noe som også står som regel godt forklart på websidene til butikken som feks

"Dette produktet er en demovare til redusert pris. Produktet selges ikke som nytt og dette kommer av at det kan ha vært brukt, har ødelagt emballasje, er returnert på angrefrist, reparert av leverandør og lignende. Hvis ikke annet er oppgitt er varen i god stand."

Spør fordi kjenner til andre tilfeller der det har blitt gjort kjøp via demovarer og varene ikke har kunnet blitt sendt pga feil i logistikken (men der ble heller ikke vedkommende såvidt jeg vet trukket fra kreditkortet heller).

Lenke til kommentar
Men i akkurat dette tilfellet gikk det litt kjipt for meg fordi jeg måtte selge en del aksjer for å erstatte pengene på kontoen så jeg fortsatt har råd til husleie

Det måtte du vel gjort uansett om PC'en hadde vært tilgjengelig eller ikke?

 

Og hvis du har så lite penger kontant at du må selge aksjer for å kunne betale husleien, så burde du vel kanskje ventet litt med å kjøpe PC'en eller kjøpt en rimeligere modell?

 

Du har med andre ord ingen rett til erstatning på grunn av det, men bortsett fra det så har du en god sak mot PS.no selv om jeg synes denne delen av loven burde tatt forbehold mot at små feil kan skje. Alle kan gjøre feil og ett uheldig tastetrykk, elektroniske hindringer eller en enkel forglemmelse kan koste bedriften flere tusen kroner. Det er ikke derfor denne loven eksisterer, men den åpner for å misbrukes på den måten.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med en jurist gjennom tekna om saken. Han var kritisk til at dette kunne holde fram fordi det ligger i begrepet demovare at det kun er en "individualisert gjenstand til salgs" og at det dermed ikke er en typisk lagervare.

 

Varen het "DEMO - UX31E 13.3'' HD+ Glare i7-2677M HD3000 4GB DDR3 128GB SSD Cam BT USB3 4 cell W7HP / Maskin testet - pent brukt". Når jeg kjøpte den og det sto bestillingsvare på nettsiden falt det meg ikke inn at var utsolgt, jeg trodde bare den lå på et eksternt lager eller noe sånt. Handelen ble jo fortsatt gjennomført, jeg innbiller meg at jeg fortsatt har en sak, men så er jo jeg litt biased.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ringte flere ganger til ps.no, fikk til slutt tak i daglig leder og hadde en litt hissig debatt med han. Jeg sto på mitt at jeg vi hadde gjort en avtale, gjennomført et salg og at han ikke hadde noen rett til å gå tilbake på den, men han var klar på at siden dette var en demovare måtte kunden skjønne at varen var utsolgt. Vi var uenige i hva som faktisk sto på nettsiden under salget; han mener at det sto lagerstatus;ubekreftet, men når jeg sjekket siden dagen etter jeg hadde bestilt varen og den fortsatt var til salgs sto det 100% sikkert lagerstatus:bestillingsvare, så jeg vil anta at det var det det sto når jeg bestilte også. Bestillingsvare skal ifølge deres egne opplysninger bety at varen er på eksternt lager men blir bestilt med en gang orderen har blitt godtatt (fritt gjentatt).

 

Jeg føler fortsatt at jeg ble litt dårlig behandlet, men jeg ble gjort oppmerksom på at det hadde blitt annonsert en oppfølger til maskinen som skulle fikse de små problemene som fantes, så da gadd jeg ikke stresse masse med å klage til forbrukerrådet - jeg venter heller på oppfølgeren.. Tusen takk allikevel til alle som gadd å hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...