Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hvorfor det?

 

Den som byr mest, må betale mest for de "overlappende aksjene".

 

GzeH0el.png

 

Fra i dag... og selv om det sikkert forandrer seg kan jeg vise deg åpningen...

 

Nå slettet jo han som lå på 1.40 sin salgsordre, så da ble ikke dette så spennende, men den som bydde 1,51 fikk i alle fall kjøpe aksjer for 1,45, som er åpningskurs...

 

 

Jeg skjønner at man også får med de dyreste dersom man legger inn en stor ordre. Men du nevnte å slenge inn en liten ordre på et par hundrelapper med en sinnsyk kurs, og da forstod jeg det slik at man kom først i køen og fikk de billigste..

 

Han som bød 1,43 kunne selvsagt ikke få kjøpt noen siden salgsordren på 1,40 ble slettet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Er det noen i denne tråden som har klart å gjøre aksjehandel til levebrød?

 

Jeg er på god vei. :)

 

Teach us :D

 

Det er flere måter:

1. Vinn i lotto, sett pengene i globalt aksjefond med månedlig uttaksavtale og flytt til Thailand.

2. Studer finans, kryss fingrene og skaff deg jobb i meglerhus.

3. Eller gjør som Idar Volvik, start med daytrading, gå konkurs og lev på NAV resten av livet :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg ville ikke satt sparepengene mine på rådene til Harald Magnus Andreassen. Han er en flink økonom, men han jobber for et selskap som lever av å omsette verdipapir. Det siste han/de vil er at investorer skal sitte på gjerdet.

 

Jeg ville ikke satt sparepengene mine på rådene til noen av oraklene som figurerer i økonomiske medier. De tar regelrett feil. Og ja, det du nevner er også en veldig god grunn. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satt sparepengene mine på rådene til noen av oraklene som figurerer i økonomiske medier. De tar regelrett feil. Og ja, det du nevner er også en veldig god grunn. :)

Vel, nå har da faktisk ganske mange av porteføljene som anbefales av meglerhusene hatt en signifikant meravkastning. DN er det vel som gjør en årlig vurdering av dette.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Jeg ville ikke satt sparepengene mine på rådene til noen av oraklene som figurerer i økonomiske medier. De tar regelrett feil. Og ja, det du nevner er også en veldig god grunn. :)

Vel, nå har da faktisk ganske mange av porteføljene som anbefales av meglerhusene hatt en signifikant meravkastning. DN er det vel som gjør en årlig vurdering av dette.

 

 

Et gitt år er det alltid noen som er heldige.

 

Hva med over 10 år? 

 

De færreste (om noen) slår indeksen over tid.

Lenke til kommentar

Et gitt år er det alltid noen som er heldige.

 

Hva med over 10 år? 

 

De færreste (om noen) slår indeksen over tid.

https://aksjer.swedbank.no/first/portal/modelPortfolio

post-68264-0-56980800-1455013357_thumb.png

Nå finner jeg ikke tallene til DNB sånn kjapt(og Nordea var litt kort historikk), men historisk sett har over halvparten av aktivt forvaltede fond slått indeksen (kilde er fra boka A Random Walk Down Wall Street, som forresten er veldig indeksfond-vennlig). Dette kan kritiseres da. Spesielt med tanke på survivorship bias.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Et gitt år er det alltid noen som er heldige.

 

Hva med over 10 år? 

 

De færreste (om noen) slår indeksen over tid.

https://aksjer.swedbank.no/first/portal/modelPortfolio

attachicon.gifnordea.PNG

Nå finner jeg ikke tallene til DNB sånn kjapt(og Nordea var litt kort historikk), men historisk sett har over halvparten av aktivt forvaltede fond slått indeksen (kilde er fra boka A Random Walk Down Wall Street, som forresten er veldig indeksfond-vennlig). Dette kan kritiseres da. Spesielt med tanke på survivorship bias.

 

 

Jeg kan ikke innrømme å ha veldig stor kunnskap om akkurat dette, da mine interesseområder innen finans ligger andre steder. 

 

Men, jeg synes det er interessant at kilden din (om jeg skal ta deg på ordet) er en 43 (!) år gammel bok hvis hovedbudskap er at ingen kan slå markedet over tid. Din påstand er helt motsatt av hva jeg har plukket opp de de siste årene ved sporadisk lesning rundt temaet. Det er en stund siden jeg leste Fooled by Randomness, men mener på at han snakket om dette i den boken, altså at de aller, aller færreste slår markedet over tid og at flaks/tilfeldighet ofte forveksles med ferdigheter.

 

Porteføljen du bruker som dokumentasjon er så vidt jeg kan se en modellportefølje basert på ukentlige anbefalinger. Altså ikke en aktivt forvaltet portefølje? Den sier heller ingenting om risiko. Det finnes mange porteføljer som griser markedet, særlig innen en gitt intervall, men de tar også betydelig mer risiko. Da er det meningsløst å sammenligne disse med en bred indeks når risikoen er så mye større (small chip VS blue chip).

 

Ellers gir 5 minutter meg på Google følgende:

 

Study: Only 24% of Active Mutual Fund Managers Outperform the Market Index

 

Time Magazine: Most fund managers still can't beat the market.

 

In fact, almost two-thirds of active managers who run funds focused on big companies underperformed the S&P 500 index of blue chips over the past 12 months. Over a five and 10-year period, about eight in 10 managers performed worse than the index.

 

Almost no one can beat the market

 

Barras, Scaillet and Wermers tracked 2,076 actively managed U.S. domestic equity mutual funds between 1976 and 2006. They found that after fees, three-quarters of the funds exhibited zero “alpha,” a fund’s excess return over a benchmark index. And 24% of the funds were run by unskilled managers (who had negative alpha, or value subtraction).
 
And — are you sitting down? Only 0.6% — you read that right, 0.6% — showed any true skill at beating the market consistently, “statistically indistinguishable from zero,” the three researchers concluded.
 
Konklusjon: Så langt ser jeg ikke noe som tilbakeviser min opprinnelige påstand:
 
De færreste (om noen) slår indeksen over tid.
 
:)
Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

Porteføljen du bruker som dokumentasjon er så vidt jeg kan se en modellportefølje basert på ukentlige anbefalinger. Altså ikke en aktivt forvaltet portefølje? 

:)

 

 

Er kun daytrading aktiv forvaltning for deg? Å bytte ut aksjer ukentlig er for meg en rimelig aktiv forvaltning. 

 

 

Selvsagt ikke, men det ser ut til at poenget mitt gikk over hodet ditt.

 

Jeg vet ikke hva de legger til grunn i en modellportefølje, men jeg antar at den ikke tar høyde for transaksjonskostnader, noe som vil vesentlig påvirke resultatet i negativ retning.

Lenke til kommentar

Hegnar legger selvsagt ut artikkel der man hauser opp budet som det beste som har skjedd aksjonærene. Jeg er overbevist om at flere store grupperinger i Opera har snittkurs rundt budets størrelse.

 

Hva Opera som nettleser angår: rtter hva jeg har lest om de potensielle oppkjøperne, betyr dette slutten på Opera som seriøs aktør i markedet. 

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satt sparepengene mine på rådene til Harald Magnus Andreassen. Han er en flink økonom, men han jobber for et selskap som lever av å omsette verdipapir. Det siste han/de vil er at investorer skal sitte på gjerdet.

 

Sissner sa det samme. Og Når peter Warren også indikerer at nå er bra tid å kjøpe, da får jeg litt tro på det. For det skal veldig mye til før Warren uttaler seg optimistisk.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville ikke satt sparepengene mine på rådene til Harald Magnus Andreassen. Han er en flink økonom, men han jobber for et selskap som lever av å omsette verdipapir. Det siste han/de vil er at investorer skal sitte på gjerdet.

 

Sissner sa det samme. Og Når peter Warren også indikerer at nå er bra tid å kjøpe, da får jeg litt tro på det. For det skal veldig mye til før Warren uttaler seg optimistisk.

 

 

Spør deg selv hvorfor de skulle gå ut med meningene sine gratis. Hvorfor? Hvis de er sikre på at markedet skal opp burde de pantsette huset og investere alt de eier og har før markedet skjønner at det er underpriset. Samme andre veien. De ønsker omsetning. Omsetning fører til kurtasje, og kurtasje er til syvende og sist det som fyller lommebøkene til finansfolkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...