Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Far vil ikke ha samvær med barnet


Anbefalte innlegg

Ok, her er problemet mitt!

 

Jeg er alenemamma og Bf bor et stykke unna å jobber som snøbrøytevakt på vinteren hvor han da er på vakt 24 t i døgnet. å annleggsgartner om sommeren.

Vi har vært hos advokat og familievernkontoret å han skal da egentlig ha datteren våres annen hver helg, han sa nemlig at det var ikke noe problem å ha henne på vinteren, for da skulle han gi beskjed om at han hadde datteren sin... Og jeg tenkte Ok, men det er jo bra, MEN, nå har han ikke hatt henne siden september 09 fordi han kan ikke for han må kjøre snø!

Han hadde henne julaften men måtte da jobbe, så hun var hos familien hans,......

Har tatt det opp med han, men han sier han vet aldri når han jobber, så han kan ikke ha henn...

Jeg vil heller ikke si, ha henne denne helga enten du vil eller ikke, for han kan jo sette henne fra seg noen andre steder å reise på jobb.. Hun er forresten 2 år....

Så hva skal jeg gjøre?

Skal det liksom være sånn da, at han kan si, nei om vinteren kjører jeg snø, å onm sommeren, Nei da har jeg barn!

Har man barn har man de året rundt... Å så lenge han sa han hadde ordnet detta med jobben å sånn, så skulle det jo egentlig ikke være noe prob, men det er det jo da.....

 

synes ikke det blir riktig at han skal gjøre som han vil... dessuten så ser ikke datteren våres pappan sin mer enn 2 timer i uka.... det er ikke mye...

Og jeg får aldri fri.. ikke at det er så stort prob, for jeg elsker dattern min, Men skal han få gjøre akkurat som han vil??

 

Hva kan jeg gjøre??

 

Beklager langt innlegg, men måtte få det ut nå....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Christina

Forstår deg veldig godt! Du som alle andre foreldre trenger litt fri og når han er pappa så er han pappa. Dattra deres trenger faren og han burde sette barnet sitt litt foran jobben. Forstår godt at han må jobbe for det må jo alle for å kunne leve, men er sikker på at han kunne fått til begge deler med å snakke med jobben. Jobber han hele tiden?

 

Hadde det litt sånn med bf her, men etter at vi tok en prat med barnevernet sammen så fikk vi til en god ordning. Han henter sønnen vår i barnehagen annen hver mandag og har han i en uke.

Lenke til kommentar

kategorien hun skrev under heter da -familie og barn- så syns det var meget på sin plass å legge inn en sak som det her. Om hun får så mange svar derrimot.. hehe det veit man jo aldri.

Men er da ofte intresangt å høre synspungter fra folk med og uten barn om saken. Det handler egentlig om å bry seg... Bør en far bry seg om sin datter eller bør han sette jobb forran for å leve, lever han for å jobbe? kan han leve uten sin datter? Han lever i alle fall ikke med henne. Pr nå syns jeg han ikke bryr seg.. det er mitt syn på saken... han er nok glad i jentungen. Det jeg syns Ninamor23 skal gjøre er å gi han et ultimatum... enten har han henne som først avtalt.. eller så får han gå til familieværnkontor igjen eller advokat for å lage ny avtale og for å få se henne i det hele tatt.Og vil han se henne så GJØR han det. Det høres kanskje strengt ut, og mange vil nok si: han har rett på å se dattra si. Og ja det er helt rett, men jeg veit av erfaring at å være liten å kunn ha en pappa som dukker opp når det passer HAN.. det er meget forvirrende og vondt.

Syns han skal skjærpe seg og innse at man kan ikke fare rundt i livet som man vill når man har fått seg at avkom.

sikkert mye jeg ikke har tatt høyde for nå, men jeg syns detta handler om å bry seg. rett å slett.

Lenke til kommentar

Det jeg tenker er at jenta har da ikke noe vondt av å få være med farmor og farfar fra tid til annen. Du skriver BF har vakt 24 timer i døgnet, men han må ikke jobbe de 24 timene, han må bare være klar. Hva med å foreslå at han har henne den og den helgen, men at om han må ut, så kan jenta få være hos farmor og farfar de timene han må jobbe? Han jobber neppe fra 16:00 fredag ettermiddag og sammenhengende frem til 18:00 søndag kveld, vel?

 

Denne løsningen krever jo at farmor og farfar stiller opp, men ut fra julaften-historien så høres det jo sånn ut.

Lenke til kommentar

hadde det vært så lett så.. er sikker på at BF i dette tilfelle ville satt jentungen hos vilt fremmede "venner" av seg bare for å irritere og lage kvalm for mor til jentungen. Virker som han er på en slags peronlig vendetta ferd... noe som bare går utover jentungen i lengden og seff er det veeeeldig slitsomt for barnets mor som aldri veit hvor hun har BF.

ligger nok i kortene at det må en ny time på familievern kontoret her ja..noe må gjøres!

Lenke til kommentar
Gjest Anleggsgartner/Snørydder

Jeg har ingen svar på problemet, men jeg har samme jobb som denne typen og kan si litt om det.

 

Jeg har hatt vakt siden begynnelsen av desember. 24 timer i døgnet, hver dag, helligdager og helger. Man vet aldri når man må på jobb, og når man går på jobb vet man ingenting om når man er ferdig. 17 timers økter er ikke uvanlig. I år har jeg 2 ganger jobbet 29 timer i strekk. Siden nyttår har jeg jobbet 500 timer. Både natt og dag. Uten noe fri for å klare å snu døgnet. Det betyr at når en først får kommet seg hjem fra jobb må en sove for å kunne klare en økt til...som man ikke aner når er.

 

Hos oss er det hvertfall ikke snakk om å snakke med sjefen for å få fri.

 

Men sevfølgelig er ikke dette noen unnskyldning for å ikke treffe datteren sin. Dere burde sette dere ned og lage en konkret plan. Om begge samarbeider skulle det være mulig å finne en løsning. For oss blir det veldig vanskelig å komme med løsninger da vi ikke kjenner til alt rundt situasjonen deres.

 

Ønsker deg lykke til...

Lenke til kommentar

Hei, og takk for alle innleggene....

 

Altså som freakangel skriver så er det ikke aktuelt med familie og "venner" da, Han er rett å slett ikke til å stole på,så jeg vet aldri hvor jeg har han....

Virker ikke som om det egentlig er så nøye med datteren da, så lenge han kan drive som han vil med meg å lage mest mulig kvalme da....

 

Har nå bestilt time på familievernkontoret, for faen, skal det være sånn at han sier, nei om vinteren kjører jeg snø, og om sommeren har jeg barn??

Nei vettu hva, har du barn har du dem HELE tiden, HELE livet! Enkelt å greit....

 

Det er greit nok det at han er på vakt 24 t MEN, han sa oxo det til meg at det var ikke noe problem å få fri fra jobben de helgene han skulle ha henne, da satt han oxo å sa sist vi hadde møte på familievernkontoret!

 

Nå hadde jeg en ny runde med han i helga, For han ville nemlig ha jentungen i helga, å det er jo bra det, for all del... Men når jeg da skulle ha henne tilbake på søndag, fikk jeg bare beskjed om det at jeg trengte ikke hente henne, for han skulle ha henne.. Greit så sto det skrevet i avtalen væres at han skulle ha henne vinterferien, MEN det forutsetter jo selvfølgelig at han har fri fra jobben, å det hare han jo ikke!

Måtte kontakte advokaten å dritt å møkk da, men heldigvis fikk jeg henne igjen søndag kvelden!

 

Synes detta er så forferdelig slitsomt jeg.... Og han tror at detta går utover meg, det er jo ikke det... Det er den lille uskyldige datteren våres det går utover...

Så nå er det nok... gleder meg til vi får møte på Fam kontoret, så jeg virkelig kan ta opp detta her....

 

Mottar en hel masse sms om at han skal ta fra meg datteren min, osv da.! HUFF!

Lenke til kommentar

Ikke vondt ment, mot hverken deg eller barnefaren, men HAH. Han hadde sin datter nå for første gang siden september (teller ikke julen, siden hun tydeligvis ble "dumpet" hos slekt), og du har hele tiden prøvd å legge til rette for at han skal få ha henne, også tror han at han skal klare å ta henne fra deg? Det er jo bare hysterisk morsomt. Spesielt med tanke på at han er faren, og du moren og dermed stiller sterkt slik rettsystemet og slikt fungerer i praksis i slike saker.

Lenke til kommentar

Det er utrolig mye trist ute og går i slike barnefordelingssaker. Hvorfor ble det stor sak av det at han ville ha henne i vinterferien når det var avtalt på forhånd?

 

Faste avtaler og henting og levering er alfa omega for at ting skal gå bra. Om jobben hans gjør slik at det ikke går så bør han løse dette enten med fast barnevakt som kan steppe inn eller finne seg en ny jobb. Dette mener eg må tas opp i neste meklingsmøte.

 

Datteren deres har krav på et godt miljø å vokse opp i som inkluderer at foreldrene klarer å samarbeide og kommunisere. Dere trenger ikke å være venner eller omgås, men respekter hverandres roller i datteren deres liv, og sørg for at det er rom for henne også.

Lenke til kommentar

Hugs og det faktum at de som foreldre har ingen "rett" til å sjå borna dykkar. I det heile. Det er BORNA som har "rett" til å ha to foreldre. At BF i dette tilfellet verkeleg bør leggja seg i selen er det ingen tvil om.

Eg syns framleis at eksempelet du gav om vinterferien er eit klassisk eksempel på kor lett det er for ein vanskeleg part å tulla til samværet til den som står under. (les: I ni av ti tilfeller far.) De hadde avtala at han hadde samvær i vinterferien, då skal faren ha samvær i vinterferien.

For all del, om det er som du seier, at vedkomande er ein dritt som slenger frå seg ungen her og der for heller å gå på jobb er det ein uting. Men som sagt over meg, borna har godt av kontakt med besteforeldra og...

 

Framfor å koma med ultimatum og trenga vedkomande opp i eit hjørne, kan du vel heller gå litt meir fredeleg til verks? Vonar de vert meir eins på meklinga, og ynskjer lykke til i saka.

Lenke til kommentar

Det er utrolig mye trist ute og går i slike barnefordelingssaker. Hvorfor ble det stor sak av det at han ville ha henne i vinterferien når det var avtalt på forhånd?

Akkurat DET lurer jeg også på. Dette likner mer og mer på en sak hvor mor er hysterisk og egentlig bruker barnet for å ramme barnefaren på ett eller annet vis. Jeg har ikke barn selv, med gode grunner, men har selv vært barn i en slik sak. Hvor far fikk de værste beskyldninger kastet mot seg og hvor mor gjorde det hun kunne for å stikke kjepper i hjulene for et samvær med far. Det er noe med gangen her som ikke stemmer.

 

Først så klager du over at han IKKE vil ta ansvar og ha henne på besøk. Men når han så følger avtalen og tar ansvar for henne i vinterferien, så er jaggu det også galt. Jeg har store problemer med å ta trådstarter seriøst, for det er rett og slett ingen sammenheng i det vedkommende skriver. Dette er jo rett og slett en selvmotsigelse.

 

Ta ansvar for henne! Kom hit med henne, selv om avtalen er at hun skal være hos deg!

 

Gjør ungen din en tjeneste, ikke la ungen bli en kasteball som dere foreldre bruker for å ramme den andre parten. Det er ungen sitt beste som bør være i fokus, ikke dine ønsker som mor - ikke barnefarens ønsker som far. Tenk over dét, får du drar til ny mekling.

Lenke til kommentar

Eg er enig med deg, men her virker det også som om trådstarter og BF(hvor kom det navnet fra? :) ) hadde en avtale om bytte på søndagen, og da kan det være veldig frustrerende som part 2 at part 1 ikke overholder dette. Og oppi alt dette så skaper det ikke stabilitet for dattera, noe hun trenger.

 

Men, advokater på en søndag? Det synes eg var veldig overdrevent. Du kunne blitt sur på han dere imellom, ja, med rett, og så kunne du påpekt at fremtidige avtaler skal overholdes og evnt endringer må avtales i forkant(helt rigid bør ingen være, ting skjer). Men deretter mener eg saken burde vært lagt død.

Lenke til kommentar

Ja. Jeg har jo som sagt selv vært barn i en slik situasjon - nå er riktig nok ikke denne ungen så gammel at hun selv tar noen særlige valg, men jeg opplevde ofte at mamma blei dritforbanna fordi at jeg ville være noen ekstra dager hos pappa. Det var sånn hver onsdag, annenhver helg-opplegg. Hvorfor er det så, unnskyld uttrykket, jævla viktig at ungen kommer hjem akkurat den dagen. Er det ikke bare positivt at far vil ha noen ekstra dager sammen med barnet, når han tross alt ikke har sett henne siden september? Er det ikke rett og slett bare positivt at han faktisk tar ansvar og vil ha henne hos seg noen dager?

 

Jeg kjenner ikke noen som bare kan si fra seg jobben sin, ikke en eneste en i fast arbeid har muligheten til å bare si at de ikke kan komme på jobb, fordi at de har barnet på besøk. De er alle som en nødt til å passe jobben sin, i dette tilfellet har far en meget ustabil/usikker arbeidstid, da den tross alt styres av vær og vind, bokstavlig talt. Det burde være mulig å sette seg inn i hvor problematisk det føles for far også, som helt sikker gjerne vil ha sin datter på besøk, men av rent praktiske grunner ikke finner det så lett. Jeg forstår godt hans frykt for å plutselig få utkallelse til å jobbe og ikke få tak i barnepass på direkten. Det er ikke som at det er å bare ta med seg en toåring i traktoren for å skufle snø, slik det er med en vanlig kontorjobb i krisetilfeller.

 

En sak har alltid to sider, jeg tror neppe det er slik at far IKKE vil ha omsorg for barnet i vinterhalvåret, men finner det komplisert i forhold til sin ustabile arbeidstid. Jeg vet ikke hvor langt unna hverandre dere bor, men hva med en løsning hvor han kan "levere" barnet hos deg om han plutselig må ut på jobb?

Lenke til kommentar

Eg er enig med deg, men her virker det også som om trådstarter og BF(hvor kom det navnet fra? :) ) hadde en avtale om bytte på søndagen, og da kan det være veldig frustrerende som part 2 at part 1 ikke overholder dette. Og oppi alt dette så skaper det ikke stabilitet for dattera, noe hun trenger.

 

Men, advokater på en søndag? Det synes eg var veldig overdrevent. Du kunne blitt sur på han dere imellom, ja, med rett, og så kunne du påpekt at fremtidige avtaler skal overholdes og evnt endringer må avtales i forkant(helt rigid bør ingen være, ting skjer). Men deretter mener eg saken burde vært lagt død.

 

BF = Boyfriend :p

Lenke til kommentar

Eg er enig med deg, men her virker det også som om trådstarter og BF(hvor kom det navnet fra? :) ) hadde en avtale om bytte på søndagen, og da kan det være veldig frustrerende som part 2 at part 1 ikke overholder dette. Og oppi alt dette så skaper det ikke stabilitet for dattera, noe hun trenger.

 

Men, advokater på en søndag? Det synes eg var veldig overdrevent. Du kunne blitt sur på han dere imellom, ja, med rett, og så kunne du påpekt at fremtidige avtaler skal overholdes og evnt endringer må avtales i forkant(helt rigid bør ingen være, ting skjer). Men deretter mener eg saken burde vært lagt død.

 

BF = Boyfriend :p

 

Trudde BF = barnefar eg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...