Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vil drikke og trenger å løsrive meg, men har ekstrem-avholds-foreldre


Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Gjest Trådstarter

Ok, jeg blir 18 om ikke så lenge og jeg har begynt å drikke litt smått. Problemet er at jeg kan ikke drikke så foreldrene mine merker det, for de er totalt avholds-mennesker. Hvordan kan jeg få formidlet eller få dem til å akseptere at jeg vil drikke litt?

 

Jeg har ikke noe snakke-sammen-seriøst-forhold til foreldrene mine, og jeg snakker helst minst mulig om private/seriøse ting med dem. Jeg liker rett og slett å holde dem mest mulig unna livet mitt. Om vi i det hele tatt snakker om noe seriøst, og de er uenige, ender samtalen med en gang den starter, og jeg får på en måte ikke fortsatt den.

 

Som nevnt blir jeg snart 18 og jeg kan "drite i det dem sier og gjøre hva jeg vil", men jeg tør ikke å gjøre noe særlig opprør mot dem, og vet ikke hvordan jeg kan få motivert meg til å blåse helt i dem.

 

Tar imot alle tips til hvordan jeg kan få de til å skjønne, motivere meg til å blåse i dem, eller hvordan jeg kan få snakket om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du er 18 kan du gjøre som du vil.

Hvorfor skal du formidle at du drikker, er det ikke bare å drikke, hvis dem merker det, vel, dem kan ikke gjøre noe med det.

 

Men hvorfor du skal drive og fortelle dem det hele tiden ser jeg ikke, som du selv sier liker du jo ikke å snakke med foreldrene om private ting.

Lenke til kommentar
... hvis dem merker det, vel, dem kan ikke gjøre noe med det.

Tja, de kan jo i teorien hive deg ut.

Ja, men dem kan vel ikke hive deg ut på stedet ihvertfal. Ihvertfal syns jeg det hadde vert rart.

Uansett, tror ikke dem vil over reagere slikt, virker litt ekstremt.

Om TS går på skole vil han få stipend for å bo for seg selv om så er tilfellet.

Lenke til kommentar
... hvis dem merker det, vel, dem kan ikke gjøre noe med det.

Tja, de kan jo i teorien hive deg ut.

Ja, men dem kan vel ikke hive deg ut på stedet ihvertfal. Ihvertfal syns jeg det hadde vert rart.

Uansett, tror ikke dem vil over reagere slikt, virker litt ekstremt.

Om TS går på skole vil han få stipend for å bo for seg selv om så er tilfellet.

Vis foreldrene dine vil at du skal slutte å drikke så hiver dei deg ikkje ut..... det hjelper jo iallefall ikkje.

Lenke til kommentar

Forklar på en ansvarsfull og seriøs måte at du har valgt å nyte alkohol i begrensede mengder i festlige lag og dette er noe du har tenkt mye over før du valgte dette.

 

Du har respekt for deres meninger, men har valgt dine egne veier.

 

Uansett bedre å legge ting på bordet og si fra på denne måten fremfor sniking inn og ut av huset i alkorus.

 

Viser også at du har tenkt relativt grundig gjennom dette...

 

Start uansett med øl fremfor sprit da det er begrensa hvor totalt møkings det er mulig å bli selv med øl.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min mening er i hvert fall at så lenge du bor hjemme, burde du sånn noenlunde respektere reglene til foreldrene dine.

 

Det er ganske umodent å si at du kan gjøre hva du vil siden du er 18, hvis du fremdeles blir forsørget hjemme av foreldrene dine.

 

Prøv heller å prate med dem, hvis det blir for vanskelig anbefaler jeg deg å flytte ut når du er ferdig på VGS.

Endret av oysteina
Lenke til kommentar

Man kan si så mangt, men om mine foreldre hadde holdt samme linje, hadde jeg nok ikke respektert de reglene fullt ut. Jeg ville antagelig prøvd å snakke med dem på en ordentlig måte først, men om det ikke hadde endret situasjonen hadde jeg nok ikke respektert det. Jeg hadde selvsagt ikke kommet ravende hjem, men jeg ville fortsatt ha drukket alkohol i festlige lag.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Min mening er i hvert fall at så lenge du bor hjemme, burde du sånn noenlunde respektere reglene til foreldrene dine.

 

Det er ganske umodent å si at du kan gjøre hva du vil siden du er 18, hvis du fremdeles blir forsørget hjemme av foreldrene dine.

 

Prøv heller å prate med dem, hvis det blir for vanskelig anbefaler jeg deg å flytte ut når du er ferdig på VGS.

hvis norges lover er umoden så...

Lenke til kommentar

For å få en avslappende virkning av alkohol, uten å bli beruset trenger man vel bare drikke omlag 2 enheter. Og så en enhet hver annen time omtrent. Avhengig av kroppsvekt og forbrenning.

 

Og drikk vann innimellom, og til slutt. Alkohol er dehydrerende (vanndrivende)og det kan gi hodepine.

 

En enhet= 1 pils eller ett glass vin (avhengig av glassets størrelse. Vanligvis ser det omtrent halvfullt ut når det er fullt for vin ;) ).

 

Så jeg vil anbefale deg å fortsette å drikke smått.

Hvis dine foreldre tar deg i å drikke, og samtidig ser at du drikker måtelig - og takler det, vil det sikkert føre til en mindre reaksjon.

 

Det foreldre er redd for er vel som oftest voldtekt, slosskamper og lignende.

 

Så hvis du i tillegg er sammen med kamerater/venninner som holder sammen med deg hele kvelden er det et pluss.

Selvfølgelig bortsett fra at de fleste voldtekter blir gjort av bekjente (som har drukket for mye).

 

Et alternativ som enkelte går for er å være sjåfør.

Da har man 'en grunn' til å være edru. Kan være vanskelig å stå imot gruppepresset ellers.

Det kan jo være noe å ta opp med foreldrene dine, kanskje de sponser lappen ;)

Endret av Erigon
Lenke til kommentar

Min mening er i hvert fall at så lenge du bor hjemme, burde du sånn noenlunde respektere reglene til foreldrene dine.

 

Det er ganske umodent å si at du kan gjøre hva du vil siden du er 18, hvis du fremdeles blir forsørget hjemme av foreldrene dine.

 

Prøv heller å prate med dem, hvis det blir for vanskelig anbefaler jeg deg å flytte ut når du er ferdig på VGS.

hvis norges lover er umoden så...

Du skjønte godt hva jeg mente, kverulant.

 

Edit: (For å utdype)

Har stor forståelse for at du har lyst til å drikke alkohol osv, men prøv å vis litt respekt overfor foreldrene dine. Du trenger ikke komme hjem drita full og rope at du kan gjøre hva du vil siden du er 18 år gammel.

 

Ville også lyttet til tipsene fra de andre om alkoholmengde osv.

Endret av oysteina
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du drikke, og hvor mye? Mener du at du skal drikke deg full, eller bare innta alkohol på en forsvarlig og moden måte?

 

Det er nok en bra ting at foreldrene dine er avholds, ikke tro noe annet. Men jeg forstår jo at det kan bli litt irriterende i lengden, dersom de forventer at du ikke skal drikke en øl på en lørdagskveld en gang. Likevel, hvorfor trosse foreldrene dines ønsker? Det vil bare gjøre dem skuffet, og fører ikke til noe godt. Hvis du absolutt må drikke, gjør det borte fra deres åssyn og sjul det. Siden du er 18 år, har du lov til å drikke sånn smått, og de kan ikke stoppe deg. Men bor du fortsatt hjemme skal du respekteres deres husregler, og om det er å ikke drikk alkohol, så ikke kom hjem full.

 

Simple as that.

Lenke til kommentar

Når man er 18 kan man gjøre som man vil, og jeg vil si det er posetift å ta egne valg og dermed vise selvstendighet i stedenfor å bare ta all moral og holdning fra sine forledre.

Man skal ikke konfermeres i kirken bare for at foreldrene er kristne liksom.

 

Jeg syns at om man er 18 kan man drikke så mye man vil, men selvsagt, ikke hjemme i foreldrenes hus, om dem ser ned på slikt.

Hva 18-åringen gjør andre plasser har foreldrene egentlig lite med.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Du kan jo snu fjøla og spørre dem hvorfor de IKKE drikker, vedder på at de kommer med eksempler på uansvarlig rølpefyll som har virket avskrekkende på dem. Da er det bare å påpeke at du faktisk er så moden og ansvarlig at du drikker med måte, og at du har kontroll.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Det blir ikke litt for generaliserende da? Mamma og Pappa drikker ikke mye selv, men de drikker, og de sier akkurat det der om at "man ikke trenger å drikke på fest" osv. men de er ikke sære religiøse.

 

Jeg får heller ikke lov av dem å drikke, sier de, men de vet jeg gjør det, og sier ikke noe på det.

Lenke til kommentar

Jeg fikk da heller aldri godkjennelse til å drikke alkohol før jeg ble 18 år. At foreldrene dine har den holdningen har ingenting å gjøre med om man er avholds eller ikke. Dersom foreledrene dine hadde gjort noe annet mener jeg det ville vært en svikt i oppdragelsen. Selvsagt skal foreldre sørge for at barna sine ikke bryter loven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...